کد مطلب: ۱۰۰۹۹
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

افت قابل توجه فروش ناشران در نمایشگاه

ایلنا: امیرمسعود شهرام‌نیا (قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) در نشست خبری امروز خود درباره کم و کیف برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: قطعاً در روند برگزاری نمایشگاه کاستی‌ها و نواقصی بوده و ادعای برگزاری بدون نقص نمایشگاه را نداریم اما به نظرم در مجموع اتفاقات خوبی در این دوره از نمایشگاه افتاد و مخصوصاً در بخش بین‌الملل قدم‌های جدی‌تری برای تعامل با دنیا برداشته‌ایم. پیش‌تر فاز بین‌الملل نمایشگاه ما تنها به فروش کتاب خارجی محدود می‌شد که آنهم با توجه به قطع یارانه بخش کتاب‌های خارجی بعد از  نمایشگاه بیست و ششم با چالش مواجه شده بود اما در این سه چهار سال حضور مستقیم کشورها را داشتیم حضور میهمان ویژه و حضور شهر میهمان.

وی ادامه داد: همچنین بحث بورسیه نمایشگاه کتاب را راه‌آندازی کردیم که به نظر به ارتباط نشر ایران با نشر بین‌الملل بسیار کمک کرد. امسال هیئت‌های مختلفی از نشر کشورها مثل چین، ایتالیا، آلمان، ترکیه، تاجیکستان، فرانسه، عمان و غیره را شاهد بودیم و گفت‌وگوهای جدی همراه داشتند.

قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین روند سپردن امور نمایشگاه به صنف را مثبت ارزیابی و بیان کرد: در بخش سپردن امور به صنف نیز با در اختیار گذاشتن معاونت اجرایی به آنها بیش از گذشته جدی گرفتیم هرچند هنوز چالش‌هایی و نواقصی در بحث روشن کردن وظایف ارشاد و صنف وجود دارد که باید به صورت ریشه‌ای پیگیری شود اما در کل این واسپاری‌ها اقدامی شجاعانه بود.

شهرام‌نیا افزود: برخی مشکلات اجرایی که سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم مثل مشکل اطلاع‌رسانی در نمایشگاه سی‌ام به حداقل رسید و حجم گلایه‌های این بخش به شدت کاهش داشت. سیستم حمل و نقل دسترسی به نمایشگاه و شرایط خدماتی هم رشد کیفیت داشتند شرایط پارکینگ‌ها هم بهتر از گذشته بود.

او درباره بحث ورود آب باران به سازه‌های مسقف نمایشگاه نیز اظهار داشت: مشکل جدی ما امسال بحث ورود آب باران به سازه‌های مسقف و ساختمان‌های اصلی شهر آفتاب بود. ما واقعاً انتظار نداشتیم که در بخش ساختمان‌های دائم نیز مثل سال گذشته با مشکل ورود آب مواجه شویم. همچنین حتی یک سالن نیز به سالن‌های مسقف شهر آفتاب اضافه نشد که این از خواست‌های ما برای پیگیری است. با این حال در مجموع با توجه به رشد 15 درصدی بازدیدکنندگان و 12 درصدی میزان فروش به نظرم نمایشگاه نسبتاً موفقی را پشت سر گذاشتیم ولی باید تلاش کنیم آنهم حالا که سی سالگی نمایشگاه به پایان رسیده و دوران بلوغ را می‌گذراند به ایده‌آل‌ها نزدیک شویم.

او یادآور شد: در بحث فروش نیز ممکن است برخی ناشران از افت قابل توجه میزان فروش خود صحبت کنند ما درنظر داریم با تجزیه و تحلیل محاسبه کنیم میزان فروش در کدام بخش‌ها به چه صورت بوده و چه تفاوت‌هایی باهم داشتند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره احتمال میهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه کتاب وین 2019 نیز گفت: در جلسه کاری با رئیس نمایشگاه کتاب اتریشآنها پیشنهاد رسمی خود را به صورت شفاهی برای میهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه کتاب اتریش مطرح کردند البته اتریش تازه برنامه دارد تا امکان میهمان ویژه را راه‌اندازی کند. ما هم اعلام آمادگی کردیم ولی تصمیم‌گیری نهایی منوط به ارائه کتبی پیشنهاد است تا در شورای سیاست‌گذاری بررسی شده و شرایط آن مورد ارزیابی قرار گیرد. در چند سال اخیر نمایشگاه کتاب اتریش برای ما دارای اولویت بوده و به صورت جدی در آن شرکت کرده‌ایم. می‌خواهیم تعامل بهتر و بیشتری با اتریش در حوزه نشر داشته باشیم.

شهرام‌نیا در توضیح روند پرداخت خسارت ناشرانی که از ورود آب به سالن‌ها با مشکل مواجه شده بودند، نیز گفت: برآورد اولیه خسارت 200 میلیون تومان است که تا دیروز 150 میلیون تومان که بخش عمده آن را سازمان زیباسازی شهرداری به عهده گرفته؛ پرداخت شده است. البته ادعاهای جدیدی نیز از دیروز مطرح شده یا حتی انصراف از دریافت خسارت نیز داشته‌ایم.

او در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد در بحث نظارت و پیگیری درخواست تکمیل شهر آفتاب با شهرداری مماشات داشته‌اید، نیز گفت: کلمه مماشات را به درستی نمی‌دانم باید بین آماده‌سازی سازه‌های دائم و موقت تفکیک قائل شد. همانطور که اشاره شد در بحث سالن‌های دائم هیچ کار قابل توجهی صورت نگرفت و تقریباً هیچ اتفاقی نیفتاد. یعنی نه یک ساختمان اضافه شد و نه تواقص سال گذشته برطرف کردیم. در بحث سازه‌های موقت نیز 43 دستگاه مدیریت شهری وظایف و کار خودشان را انجام دادند هر چند در برخی موارد به دور از نقص هم نبود اما بی‌انصافی است که اگر مثلاً تلاش‌های بچه‌های آتش نشانی را نادیده بگیریم.

وی افزود: البته در بحث دستگاه‌های سرمایش و تهویه نیز مشکل داشت که به نظر می‌رسد کارشناسی دقیق صورت نگرفته است البته حجم بارندگی هم بسیار بالا بود و قطعاً به سازه موقت نمی‌توانست اطمینان صد در صدی داشته باشیم اما در بحث ترافیک، عملیات بانکی، اسکان دانشجویان و ... اقدامات خوبی صورت گرفت.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سپس در توضیح چگونگی روند نظارت بر اقدامات شهرداری تاکید کرد: بسیاری از کارها نظارت و اقدامات باید توسط خود نیروهای شهر آفتاب صورت بگیرد یعنی ماشان نظارتی به آن مفهوم نداریم اما درخواست‌ها و نیازهای خود را به شهرداری اعلام می‌کنیم. به این معنا که مشاهدات خود و دغدغه‌ها را منعکس گرداندیم.

او درباره اهمیت برد بین المللی نمایشگاه نیز گفت: با حضور ناشران از کشورهای مختلف قدم‌های ابتدایی برای افزایش برد بین‌المللی آغاز شده است. همچنین تعاملات دو طرفه بین ناشران ایرانی و ناشران خارجی  برای رسیدن به سودآوری برای نشر کشور آغاز شده و کارهایی هم در ادامه انجام خواهیم داد هر چند در بخش سودآوری اقتصادی موفقیت‌ها خیلی زیاد نبود اما به عنوان گام‌های اول جای خود خالی است. هم ایتالیا هم هیئت‌های چین و فرانسه و هم در غرفه بازار جهانی کتاب توافقاتی در حوزه نشر میان طرف ایرانی و خارجی اتفاق افتاده برای بهتر شدن شرایط این حوزه نیازمند وضع قوانینی مثل قوانین حوزه کپی رایت هستیم و مساله کمبود مترجم از زبان فارسی به سایر زبان‌ها را حل کنیم.

شهرام‌نیا در ارزیابی خود از میزان تخلفات ناشران در این دوره نیز اظهار داشت: بخشی از تخلفات واقعاً اقداماتی است که در خارج از نمایشگاه یا حتی نمایشگاه‌های مشابه تخلف محسوب نمی‌شود که بخش بسیار زیادی تخلفات از همین حوزه است ولی چون آیین نامه نمایشگاه آن را تخلف می‌داند ما نیز برخورد کردیم. بخش دیگری از تخلف‌ها مواردی است که خارج از نمایشگاه نیز تخلف است مثل فروش کتاب فاقد مجوز،‌ نقد کردن بن کارت‌ها یا کپی کردن کتاب ناشر دیگر. خوشبختانه درصد این قبیل تخلف‌ها بسیار کم بود در کل احساس نکردم میزان تخلف افزایش چندانی داشته است و روال عادی و غیرمنطقی از نظر تعداد تخلفات ندیدیم.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سوالی درباره میهمان ویژه نمایشگاه برای سال 2018 نیز گفت: چین مهمان ویژه ما در سال 2019 است و ما نیز در شهریور 96 میهمان ویژه پکن خواهیم بود. برای سال 2013 نیز هنوز بین مکزیک و ژاپن تصمیم‌گیری نشده و قرار است پروپوزال‌های آنها در شورای سیاست‌گذاری بررسی شود.

او درباره عملکرد استانبول به عنوان شهر میهمان ویژه نیز اظهار داشت: شهر میهمان اولین بار امسال راه‌اندازی شد. اولویت ما شهرهای حوزه تمدنی فرهنگی ایران است. از تاجیکستان نیز هیئتی در نمایشگاه امسال حضور داشت ولی غرفه نگرفتند. نهایتاً از بین حلب سوریه، استانبول ترکیه و احمدآباد هند امسال استانبول شهر ویژه میهمان بود که  برنامه‌ها و نشست‌های متعددی داشت و چهار نویسنده هم از ترکیه به ایران آمدند. هر چند فکر می‌کنم ظرفیت شهر میهمان بسیار می‌تواند بیشتر باشد و در سال‌های آتی با هماهنگی‌های بیشتر برنامه‌های بیشتری شاهد خواهیم بود. جالب است که بوداپست و بلگراد هم تمایل دارند به عنوان شهر میهمان به تهران بیانید.

او در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید از میان نامزدهای انتخاباتی تنها آقای میرسلیم به نمایشگاه آمد، گفت: ما پیش از آغاز نمایشگاه این نگرانی را داشتیم که نمایشگاه محلی شود برای دعواهای حزبی و جناحی و مورد سوءاستفاده قرار گیرد. تصمیم شورای سیاست‌گذاری نسبت به چگونگی آمدن نامزدها به نمایشگاه نیز بر همین اساس بود. به نظرم نیامدن مابقی نامزدها نشان بی‌علاقگی آنها به نمایشگاه کتاب و کتاب نیست بلکه حجم کاری این اجازه را به آنها نداده است منتهی خوشحالیم که نمایشگاه توانست کارکرد فرهنگی خود را حفظ کند و به عنوان یک دستاویز سیاسی قرار نگیرد. حتی در بحث آبگرفتگی نیز مسئولان وزارت ارشاد تمام تلاش خود را کردند که این باعث دعواهای حزبی و سیاسی نشود.

شهرام‌نیا در پایان در توضیح مجدد درباره خسارت ناشی از باران به بخش بین‌الملل گفت: سازه‌های موقت نمایشگاه سه بخش بودند بخش مختص ناشران کودک، آموزشی و بین الملل. بخش ناشران بین‌الملل نه برعهده شهرداری و نه برعهده ارشاد بود بلکه یک شرکت پیمانکاری مسئولیت احداث و کارهای مربوط به آن را برعهده داشت البته مجدد تاکید می‌کنم که واقعاً حجم باران روز جمعه اول نمایشگاه بسیار زیاد بود و نمی‌توان انتظار داشت که سازه‌های موقت به صورت صد در صد از ورود باران به آن شدت جلوگیری کند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST