کد مطلب: ۱۰۱۲۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

مراسمی که نباید دورهمی و دوست‌بازی بشود

ایسنا: کامیار عابدی معتقد است مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب باید جدی گرفته شود و نباید به دورهمی و دوست‌بازی تبدیل شود.

این پژوهشگر و منتقد ادبی درباره ارزیابی‌اش از جشن امضا و رونمایی کتاب با بیان این‌که موافق برگزاری جشن امضا و رونمایی کتاب است اظهار کرد:  این مراسم در همه جهان رایج است و در مجموع اقدام مثبتی برای کتاب  به حساب می‌آید.

او درباره تأثیر جشن امضا و رونمایی کتاب بر صنعت نشر، گفت: جلسات نقد و بررسی، رونمایی و جشن امضا در معرفی نویسنده و  کتاب، فروش آن و در پیش‌برد کار نشر تأثیر خود را دارد. به نظرم کار خوبی است و ناشران باید به این کار رغبت پیدا کنند و برای کتاب‌ها این مراسم را برگزار کنند.

عابدی خاطرنشان کرد: اگر تعداد جلسات  رونمایی و جشن امضا زیاد شود ممکن است تأثیرش کمتر شود و تعداد مخاطبان کمتری در این جلسات شرکت کنند.  

این پژوهشگر با بیان این‌که  کتاب کالایی است که باید تبلیغ شود، گفت:  با توجه به این‌که در حال حاضر کتاب‌خوان کم شده و فضای مجازی خیلی از آدم‌ها را به خود مشغول کرده است، باید مراسمی مانند جشن امضا و رونمایی برگزار شود تا مخاطبان دور هم جمع شوند و درباره کتاب حرف بزنند.

او درباره این‌که برخی از جلسات شبیه دورهمی است تا جلسه رونمایی کتاب، اظهار کرد: باید از این آسیب جلوگیری کرد  و کاری انجام داد تا  بتوان مخاطبان عام را  جذب کرد؛ مثلاً نویسنده و کسانی که صاحب‌نظر  جدی هستند درباره کتاب حرف بزنند، و صرفاً از راه دوستی درباره کتاب صحبت  نکنند تا بتوانند اعتماد مخاطب را جلب کنند.

عابدی با تأکید بر این که کسانی که متخصص هستند درباره کتاب به صورت جدی صحبت کنند نه صرفاً از راه دوستی  و ارتباط نزدیک با نویسنده، افزود: جشن امضا و رونمایی کتاب، یکی‌از شیوه‌های خوب برای جذب مخاطب و جلب اعتماد آن‌ها است. جشن امضا و رونمایی باید از حالت دوستی و رفاقت خارج شود و در عین حال که جنبه مسالمت‌آمیز دارد می‌تواند بحث جدی در آن‌جا انجام شود.

او با بیان این‌که خوب است این جلسات تلفیقی از رونمایی کتاب و نقد و بررسی  اثر باشد گفت: باید حالت بینابین ایجاد کرد و در آن جلسات کتاب نیز نقد و بررسی شود. البته در نقد و بررسی اثر در کشور ما یا یک نفر را به اوج می‌برند و یا این‌که پنبه طرف را می‌زنند؛ باید حالت بینابین و منصفانه‌ای ایجاد شود تا اعتماد مخاطب را بتوان جلب کرد.


این پژوهشگر خاطرنشان کرد: رونمایی نباید صرفاً برای تبلیغ باشد؛ باید رونمایی‌ها و مخاطبانی که در آن‌جا حضور دارند جدی گرفته شوند و در آن‌جا درباره کتاب بحث جدی صورت بگیرد.  


 او با تأکید بر این‌که جشن امضا و رونمایی کتاب باید جدی گرفته شود گفت: از هر کاری که جنبه ابتذال پیدا کند مثلاً دوست‌بازی و... باید دوری کرد. اگر هر کاری را جدی بگیریم مانند جشن امضا و جلسه بررسی و تحلیل کتاب و از ابتذال دوری کنیم، مسلماً مخاطب باهوش متوجه می‌شود و آن‌ها هم جلسات را جدی می‌گیرند.  اگر جلسات جنبه دورهمی پیدا کند، مخاطب نیز جلسات را جدی نمی‌گیرد و این مراسم کارآیی خود را از دست می‌دهد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST