کد مطلب: ۱۰۱۷۷
تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶

انتقاد «پاموک» از دولت ترکیه و اتحادیه اروپا

ایسنا: «اورهان پاموک» نویسنده برنده جایزه نوبل، در اولین مصاحبه خود پس از کودتای نافرجام ترکیه، انتقادهای تندی به دولت ترکیه و اتحادیه اروپا وارد کرد.

«اورهان پاموک» که اغلب درباره وضعیت ترکیه اظهارنظر می‌کند اما از زمان کودتای نافرجام در کشورش به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده مصاحبه‌ای انجام نداده بود، در جدیدترین مصاحبه خود با روزنامه آلمانی «زود دویچه زایتونگ»، دولت کشورش را به خودسری و استبداد متهم کرد و از اروپایی‌ها خواست تا ترک‌ها را در وضعیت سیاسی کنونی تنها نگذارند.

نویسنده «کتاب سیاه» ضمن صحبت‌هایش به عزل شدن هزاران قاضی، دادستان، سرباز، معلم و روزنامه‌نگار و متهم شدن آن‌ها به ارتباط با «فتح‌الله گولن» اشاره کرد و گفت: مسلماً اکثر این اتهامات بی‌حساب و کتاب هستند.

«پاموک» در ادامه، همه‌پرسی ۱۶ آوریل ترکیه را نیز زیر سؤال برد و اضافه کرد: رفراندوم هم اصلاً منصفانه نبود چون هیچ گروهی نماینده جو غالب جامعه نبود.

این داستان‌نویس سپس از جامعه اروپایی خواست تا ترکیه را در وضعیت کنونی سیاسی تنها نگذارند و گفت: دولت رئیس‌جمهور «رجب طیب اردوغان» نماینده نیمی از رای‌دهندگان ترکیه‌ای است. مردم بسیار دیگری هم با ارزش‌های لیبرال سیاسی و فرهنگی در ترکیه موافق هستند. این‌ها در دوران برخوردهای قانونی و خفقان به حمایت نیاز دارند. اگر از دولت خشمگین و آزرده هستید، این مردم را تنها نگذارید.

«اورهان پاموک» سپس درباره فیلترهای اینترنتی، برخورد با روزنامه‌نگاران مخالف دولت و نبود آزادی بیان در ترکیه ابراز نگرانی کرد و گفت: واضح است که وقتی پای سانسور وسط می‌آید، هیچ منطقی وجود ندارد.

بر اساس این خبر، چند ماه پیش روزنامه «حریت» که از مهم‌ترین رسانه‌های ترک به حساب می‌آید، به خاطر «نه» گفتن «پاموک» به همه‌پرسی تغییر قانون اساسی کشورش، مصاحبه او را منتشر نکرد. او در این‌باره توضیح داد: من و خبرنگار «حریت» در واشنگتن مصاحبه خوبی داشتیم و او نظر من را درباره رفراندوم پرسید. من گفتم پاسخ من «نه» خواهد بود و دلایلم را هم برای این تصمیم شرح دادم. اما سرانجام این مصاحبه منتشر نشد.

نشریه «حریت» بخشی از گروه رسانه‌ای «دوغان» ترکیه است که چندی پیش «عرفان دیرمنجی» مجری تلویزیون را به خاطر این‌که در شبکه مجازی خود اعلام کرده بود به همه‌پرسی ماه آوریل «نه» خواهد گفت، اخراج کرد.   

نویسنده «نام من سرخ» همچنین به سیاست‌های اتحادیه اروپا در تابستان ۲۰۱۵ نسبت به بحران پاهندگان انتقاد کرد: سیاستمداران اروپایی به دموکراسی ترکیه‌ای یا یک جامعه نیمه‌باز در این کشور اهمیت نمی‌دادند. مساله فقط استفاده ابزاری بود. خط مشی اروپایی‌ها در واقع، شکایت از وضعیت آزادی است،‌ اما آن‌ها بویی از برادری نبرده‌اند. درگیری با مساله مهاجران نه تنها به بافت اجتماعی اروپایی‌ها آسیب وارد می‌کند، بلکه روح اروپایی را هم خدشه‌دار می‌کند.

» اورهان پاموک» به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌ای «استانبول» است. «پاموک» اولین رمانش «جودت بیک و پسرانش» را در سال ۱۹۸۲ به چاپ رساند و یک سال پس از آن «خانه خاموش» را منتشر کرد . او نوبل ادبیات را در سال ۲۰۰۶ به خود اختصاص داد. «پاموک» در سال ۲۰۰۳ جایزه «ایمپک دوبلین» را برای «نام من سرخ» دریافت کرد. آثار این نویسنده تاکنون بیش از ۱۱ میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته است

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST