کد مطلب: ۱۰۳۲۸
تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

نقش معلم در کیفیت زندگی دانش‌آموز

سیدکاظم اکرمی/ وزیر سابق آموزش‌وپرورش

شرق: آموزش مهارت‌های زندگی تا چه اندازه در آموزش‌وپرورش مورد توجه قرار گرفته است؟ کسانی‌که با آنچه در آموزش‌وپرورش می‌گذرد سروکار ندارند گاهی فکر می‌کنند آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس ما به‌طور کلی مورد غفلت واقع شده است. این‌طور نیست. هم‌اکنون در دوره ابتدایی، کتابی با عنوان «مطالعات اجتماعی» داریم که با رویکرد مهارت‌های زندگی نوشته شده است. در پایه ششم، کتاب «تفکر و پژوهش» داریم که به مهارت‌های تفکر و اندیشیدن می‌پردازد. در پایه هفتم دو کتاب جداگانه برای دختران و پسران داریم با عنوان «تفکر و سبک زندگی». به‌علاوه کتاب‌های دینی و ادبیات هم از نکاتی درباره زندگی خالی نیست. این خدمات قابل تقدیر است؛ اما باید نتیجه این آموزش‌ها ارزشیابی شود. باید دید بعد از آموزش مطالب این کتاب‌ها، چقدر نوجوانان و جوانان ما در اندیشیدن، رفتار با دیگران، گذشت، خویشتن‌داری، شکیبایی و انجام اموری که هر روز در جامعه با آن سروکار دارند موفق هستند. نکته‌ای که باید یادآور شوم مسئله توسعه همه‌جانبه و پایدار است که در یکی از جراید گفته بودم شبیه آن در مدرسه و به‌ویژه دبستان است. دو سال پیش کتاب‌های علوم اجتماعی و اقتصادی را برای یافتن بحث توسعه بررسی کردم. در آن زمان ملاحظه کردم تقریبا از این مسئله اصلی غفلت شده است که امیدوارم دست‌اندرکاران کتب درسی این نقصان را رفع کنند.
مسئله دیگر این است که معلمان چگونه می‌توانند از جایگاه معلمی به بهبود کیفیت زندگی در جامعه کمک کنند؟ معلمان باید در نشست‌های ماهانه به کمبودهایی که مردم ما در زندگی روزانه با آن مواجه‌اند توجه کنند. کمبودها را دسته‌بندی کنند، به آنها اولویت بدهند و قطعا نباید بخواهند ده‌ها رفتار نامناسب را تغییر دهند؛ زیرا این کار در چند سال ممکن نیست. باید چند رفتار مناسب را مورد توجه قرار داد و همه معلمان در تأکید آن بکوشند و آنها را ایجاد کنند. رفتارها باید خیلی اندک و قابل شمارش باشند. معلم‌ها باید روش تغییر رفتارها را با کمک مشاوران و روان‌شناسان آموزش دهند. اگر همه معلمان یک مدرسه در عرض شش سال ابتدایی به دنبال ایجاد چند رفتار مطلوب اجتماعی باشند موفق هستند.
مسئله مهم دیگر این است که معلمان چگونه می‌توانند فرصت‌های رشد و یادگیری را برای خود فراهم کنند؟ معلم باید دائم با مطالعه سروکار داشته باشد. لزومی ندارد با حقوق اندک معلمی کتاب‌ها خریده شوند، بسیاری از کتاب‌ها در کتابخانه‌ها هست و می‌توانند از آنها استفاده کنند. وزارت آموزش‌وپرورش هم موظف است اگر معلمان مدرسه‌ای با عشق و علاقه (که اکثرا این علاقه را دارند) برای دانش‌آموزان و کشور و توسعه آن ایده‌ای در دست اقدام دارند، آنها را یاری کنند. با توجه به خدمتی که معلمان در انتخاب رئیس‌جمهور محترم انجام دادند دولت باید دست آموزش‌وپرورش را در این مورد بگیرد. نکته مهم این است که بنده و خوانندگان محترم بپذیریم که همه باید دائم در حال کمال باشیم. اگر این نگاه باشد بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST