کد مطلب: ۱۰۵۳۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶

با ده زبان خموش

«با ده زبان خموش» مجموعه‌ی پنجاه مقاله‌‌ی بهاءالدین خرمشاهی است در زمینه‌های قرآن‌پژوهی، حافظ‌پژوهی، دین‌پژوهی و عرفان، زبان و ادبیات، نقد شعر، ویرایش، یاد بزرگان و نقد و معرفی چند فرهنگ. این کتاب را نشر قطره در ۵۳۹ صفحه‌ی قطع وزیری و با قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر کرده است.

در پشت جلد کتاب آمده است: با ده زبان خموش مجموعه‌ی تازه‌ای از مقالات بهاء‌الدین خرمشاهی است که مانند هشت‌نه مجموعه‌ی پیشین زمینه‌های اصلی آن همانند همدیگر است.

آنچنان‌که خرمشاهی در پیشگفتار کتاب آورده تا کنون ۱۲۰۰ مقاله از وی منتشر شده است. او که خود را علاقه‌مند به مقاله‌خوانی و مقاله‌نویسی می‌داند، نوشته است: مقاله از دیرباز جذاب‌ترین و محبوب‌ترین شکل و شیوه‌ از انواع مکتوبات و منشورات بود؛ چون: عمدتاً کوتاه بود، متنوع بود، تک‌موضوعی بود و گاه به اندازه‌ی یک کتاب، کارگشا و دیده‌گشا بود و سریع می‌شود آن را ارزیابی کرد که خواندنش برای ما مفید خواهد بود یا نه.

از بهاءالدین خرمشاهی تاکنون مجموعه مقاله‌های زیر منتشر شده است: سیر بی‌سلوک (۴۴ مقاله)، در خاطره‌ی شط (۱۰۰ مقاله)، فرصت سبز حیات (۱۰۰ مقاله)، چشم‌ها را باید شست (۵۲ مقاله)، رستگاریْ نزدیک (۵۱ مقاله)، از سبزه تا ستاره (۴۵ مقاله)، از این دو راهه منزل (۴۷ مقاله) و با ده زبان خموش (۵۰ مقاله). آنچنان‌که مؤلف در مقدمه آورده است، به زودی مجموعه مقاله‌های زیر نیز از وی منتشر خواهد شد: قرآن‌پژوهانه، قلم‌رنجه، شیعه‌پژوهی و کوته‌نوشته‌های بهاءالدین خرمشاهی.

عنوان مقاله‌های کتاب «با ده زبان خموش» به شرح زیر است: در زمینه‌ی قرآن‌پژوهی: روخوانی قرآن و حافظ، داستان‌های قرآن، هنر و قرآن، نابینایی دیده و نابینایی دل، تفسیر کشاف و ترجمه‌ی فارسی آن، ترجمه‌ی روشنگر قرآن، اشاره‌ای درباره‌ی ترجمه‌ی گروهی قرآن کریم، درباره‌‌ی طبع نفیس دومین مصحف ارسنجانی، کاربردی‌ترین تفسیر امروز، کتابشناسی قرآن کریم. در عرصه‌ی حافظ‌پژوهی: حافظ و قرآن، حافظ در این و در هر زمانه، مذهب رندان، سخنی در یادروز حافظ، استشهادهای ظریف به شعر حافظ، حافظ‌پژوهی‌های علامه محمد قزوینی. در وادی دین‌پژوهی و عرفان: درباره‌ی زندگی، عهد جدید، فرار به فلسفه، گفت‌وگو درباره‌ی نیایش‌های مولانا، دعا در فرهنگ شیعه، مفاهیم کلیدی عرفان ابن عربی، آن حرف دگر، کیمیای سعادت و احیای علوم‌الدین، لطف و قاعده‌ی لطف، لوط. در زمینه‌ی زبان و ادبیات، نقد شعر و ویرایش: شعر در ذات خویش کوتاه است، وزن‌های تازه یا زحافات بی‌سابقه، اتفاق آخر، نگاهی به شعر آیینی جدید گرمارودی، هنر بومی در پل رومی، آثار دولت‌آبادی اکنون نوکلاسیک است، ویراستار پرستار متن است، ملانقطی ملالغتی نباشیم اما پیرایشگر باشیم، گفت‌وگو با بهاءالدین خرمشاهی، استاد اجل زرویی نصرآباد، در بوستان سعدی، درباره‌ی شعر و شعر امروز فارسی، زبان فارسی و نقش و نفوذ جهانی آن، مریم‌نامه، رشد و رونق فرهنگی ایران. در عرصه‌ی یاد بزرگان: هانری کوربن، مثل پریروزهای فکر جوان بود (درباره‌ی نوشافرین انصاری)، با دوستان مروت با دشمنان مدارا (درباره‌ی محمود بروجردی)، علم و دین (برای جشن‌نامه‌ی مهدی گلشنی)، یاد یار مهربان آید همی (برای یادنامه‌ی منوچهر مرتضوی)، تجددگرای سنت‌پژوه (درباره‌ی آثار ادبی عباس کیارستمی). درباره‌ی نقد و معرفی چند فرهنگ: درباره‌ی فرهنگ اصطلاحات فلسفه و علوم اجتماعی و انسانی، فرهنگ هزاره، کیمیای فرهنگ در فرهنگ کیمیا. 

 

send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST