کد مطلب: ۱۰۵۴۲
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶

فرزند نیما یوشیج:‌ در برابر سودجویی‌ها می‌ایستم

ایسنا:  فرزند نیما یوشیج با اشاره به «پیگیری قضایی انتشار غیرقانونی آثار این شاعر» گفت: در برابر سودجویی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها می‌ایستم.

چندی پیش، وکیل شراگیم یوشیج (فرزند نیما) از اقدام قضایی علیه برخی از ناشرانی که حق مالکیت آثار نیما یوشیج را نادیده گرفته‌اند، خبر داد. محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری که وکالت شراگیم یوشیج را برعهده دارد، در این‌باره به ایسنا گفت: «فرزند استاد نیما از بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوهایش با برخی از ناشران سرخورده و دلگیر شده است. وی معتقد است آثار مرحوم نیما مورد دستبرد قرار گرفته و بعضاً برخی ناشران با کسی که امینِ وی بوده و بخشی از آثار را به شکل امانت در اختیار داشته، هم‌داستان شده و بدون اجازه صاحب اثر، آن‌ها را منتشر کرده‌اند...آقای شراگیم تنها فرزند نیما با اعطای وکالت به من، خواسته است که علیه برخی ناشران طرح شکایت کنم.»

در همین راستا شراگیم یوشیج نیز در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره سخن می‌گوید. او با اشاره به پیگیری قضایی درباره انتشار غیرقانونی آثار نیما اظهار می‌کند: «بالاخره به فرصتی دست یافتم تا در این هجوم سودجویان بازار کتاب که امروز کم نیستند و نام ناشر بر خود نهاده اما متعهد به تعهدات واقعی و اخلاقی یک ناشر نیستند و به این طریق سوابق درخشان ناشران متعهد و بنام دیگر را مخدوش می‌کنند، ناشرانی که با خیانت به ادبیات و به بهانه کسب سود از پادویی و دلالی و از دخمه کوچکی به ساختمانی چندطبقه رسیده‌اند و با تملق و ریا به اعتبار روابط و آشنایی‌های‌شان برای هر کتابی به آسانی مجوز چاپ می‌گیرند و آثار نیما را فله‌ای و با اغلاط بسیار چاپ و منتشر می‌کنند و حتی حق دخالت در اصلاح و ویرایش آثار را نیز به‌ خود داده‌ و می‌دهند، در برابر آنان اعتراض کرده و بایستم. از این رو، بعد از مشاوره با دوستانی که در زمینه چاپ و انتشار و حفظ حقوق ناشر و مولف آشنا هستند از آقای محمدحسین آقاسی که آوازه و تخصص بسیار در این امور دارد تقاضا کردم تا دست یاری مرا بی‌پاسخ نگذاشته و با امید به توجهات مقامات محترم قضایی و اخذ تصمیم نهایی و ممانعت از این سودجویی‌ها دست این اشخاص را از جامعه فرهنگی این سرزمین برای همیشه کوتاه کند.»

او در ادامه بیان می‌کند: «در همین مسیر علاوه بر این پیگیری حقوقی، سعی دارم تا به‌رغم زحمات سالیان گذشته و زمان به‌هدررفته و در واکنش به انتشار نادرست و مغلوط و مغشوش آثار نیمای بزرگ، بار دیگر اقدام به بازنویسی و بازنگری آن کنم و در حد توانم با دقت بیشتری این آثار را در اختیار دوستداران ادبیات قرار دهم. بر همین اساس سرآغاز فعالیت دوباره‌ من با همکاری و همیاری نشر «رُشدیه» به عنوان تنها ناشر چاپ و انتشار آثار نیما یوشیج خواهد بود و تا هدف نهایی و چاپ و انتشار کلیه‌ آثار نیما و تشکیل بنیاد حفظ و نظارت بر چاپ و انتشار و تشکیل بنیاد فرهنگی و پژوهشی نیماشناسی در دانشگاهای کشور ادامه خواهد یافت.»

شراگیم یوشیج در پایان، خطاب به دوستداران و علاقه‌مندان آثار نیما می‌گوید: «از دوستان علاقه‌مند تقاضا دارم برای دسترسی به نزدیک‌ترین و صحیح‌ترین مأخذ موجود و با توجه به تنها مرکز چاپ و انتشار آثار نیما یوشیج با نظارت و تلاش و کوشش من از طریق انتشارات «رُشدیه» با اتکا و استناد به نام شراگیم یوشیج تنها فرزند و بازمانده و تنها وارث قانونی و حقیقی و حقوقی نیما یوشیج حمایت کرده و از خریدن آثار فله‌ای ناشران دیگر خودداری کنند. ناگفته نماند انتشار دو کتاب نثر و نظم و کارهای صوتی و تصویری اشعار نیمای بزرگ، توسط انتشارات «رُشدیه» در راه است و به‌زودی در دسترس دوستدارانش قرار خواهد گرفت. با سپاس از آقای محمدحسین آقاسی وکیل محترم دادگستری که دست یاری دادند و با امید به عنایت مقامات محترم قضایی که همواره حافظ عدالت هستند.»

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST