کد مطلب: ۱۰۷۳۰
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

دیدگاه‌های فلسفی دکتر دینانی چاپ شد

صادق وفایی

مهر:  کتاب «راز هستی» به تازگی با تحقیق و تدوین اسماعیل منصوری لاریجانی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب به دیدگاه های فلسفی غلامحسین ابراهیمی دینانی می پردازد.

میراث مکتوب بشر حکایت از آن دارد که چرایی و چگونگی آفرینش جهان هستی برای ما نوع بشر همواره رازآلود و حیرت آفرین بوده است. هرچند تلاش دانشمندان علوم مختلف از یک سو، و فعالیت های فکری فلاسفه و حکمای الهی از سوی دیگر، موجب رفع بسیاری از ابهامات و حل بسیاری از مسائل جهان شده است، با رشد و تکامل ذهنیت بشر بر وسعت و پیچیدگی نادانسته ها و ابهامات هم افزوده شده است.

برنامه معرفت یکی از پربیننده ترین برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران در بخش معارف است. این برنامه از سال ۱۳۸۸ به طور مستمر از شبکه چهار سیما پخش شده است. در این مدت، بیان دکتر غلامحسین دینانی موجب جذب طیف وسیعی از مخاطبان شده است.

کتاب حاضر سومین مجلّد از مجموعه کتاب های تولید شده از برنامه «معرفت» با عنوان راز هستی است. از ویژگی های بارز این مجموعه، بیان مطالب عمیق حکمی و عرفانی در قالب الفاظ و اصطلاحات روشن برای فهم دقیق مطلب برای اغلب مردم است.

در این قسمت از مجموعه تلویزیونی «معرفت» طی ۱۳ گفت و گوی شیرین و روان فلسفی با استاد دینانی، به سیاق رشته حکمی مباحث ایشان، تلاش حکمای مسلمان برای کشف حقیقت هستی و رسیدن به برداشتی منطقی و حتی الامکان قانع کننده از معنای حیات دنبال شده است. حکمای ما ناگزیر برای ورود به بحث در ماهیت هستی در پی اصول بدیهی بوده اند. حکیم ملاصدرا «وجود» را اصل بدیهی در نظر گرفته، شیخ سهروردی «نور» و سلسله عرفا «تجلی» را.

بنابراین، چگونگی نیل از هریک از این اصول بدیهی به حقیقت وجود و مباحث وجودشناسی، و استقرار نظام منسجمی از مفاهیم فلسفی، و نیز چگونگی رابطه هستی با خداوند مود مداقه قرار می گیرد.

این کتاب با ۳۰۴ صفحه و قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST