کد مطلب: ۱۰۷۹۱
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶

گسترش روابط ایران و چین کمک به صلح و پیشرفت است

ایسنا: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم افتتاح بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن گسترش روابط ایران و چین را کمک به صلح و پیشرفت بشریت توصیف کرد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، مراسم افتتاح بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن عصر روز سه‌شنبه (۳۱ مرداد) با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام احمدی نماینده ولی فقیه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، امیرمسعود شهرام نیا مدیر عامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، خاجی سفیر ایران در چین، معاون وزیر ارتباطات چین و معاون نخست وزیر چین در محل کنگره خلق چین برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم گفت: خوشحالم که در یک رویداد مهم فرهنگی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در جمع شما مقامات ارجمند و اهالی فرهیخته فرهنگ و هنر حضور یافته و فرصت ایراد سخن پیدا کرده‌ام.

ابوذر ابراهیمی ترکمان با بیان اینکه جاده ابریشم احیای هویت آسیایی برای مقابله با خشونت است، اظهار کرد: روابط تاریخی چندهزارساله ایران و چین به عنوان دو تمدن بزرگ و کهن و نیز تأثیرگذار بر فرهنگ و تمدن بشری از جمله میراث گرانقدری است که همیشه یادآور درک و احترام متقابل و صلح دوستی بوده است. جاده ابریشم با شهرت ماندگار جهانی آن اصلی‌ترین مسیر ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و هنری دو ملت در طول تاریخ بوده که دو سوی جهان متمدن آن روز را به هم وصل می‌کرده است. ظرافت، ارزش بالا و ماندگاری ابریشم الهام بخش ماهیت روابط ایران و چیدن در طول تاریخ بوده است.

او گفت: روابط فرهنگی به‌دلیل فراگیر و عمیق بودن ابعاد و جوانب فرهنگ و هنر در میان جوامع انسانی، از جمله پایدارترین و صمیمانه‌ترین نوع مناسبات میان ملت ها است که موجب پایداری روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورها هم می‌شود. در همین جا فرصت را مغتنم شمرده و تأکید می‌کنم که گسترش روابط دوستانه بین ایران و چین در راستای منافع دو ملت بوده و کمک به صلح و پیشرفت بشریت محسوب می‌شود. رابط همه‌جانبه و پایدار با چین از جمله اصول مورد اجماع در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه افزود: جهانی که اکنون در آن به سر می بریم با وجود همه پیشرفت ها در حوزه علم و فناوری نتوانسته در حوزه صلح و رهایی بشر از جنگ و خشونت، آن گونه که شایسته ملت های مختلف جهانی است، گام بردارد. در حال حاضر یکی از عواملی که زندگی مسالمت آمیز و همزیستی انسانها را سست کرده، تمامیت خواهی، خودمحوری و افراط‌گرایی است که متاسفانه موجب بروز جنگ و درگیری در گوشه و کنار جهان شده است. جهان مبتنی بر صلح، جهانی سودمند برای همه است که همگان آن را می سازند. صلح با اجبار و با سلاح به دست نمی آید، بلکه با اتکای به اندیشه، ارتباط و گفت‌وگو و با ارتقای ظرفیت های فرهنگی در جوامع مختلف به وجود می آید و پابرجا می ماند که طبیعتاً این امر نیاز به عقل جمعی، عزم جمعی و همکاری جمعی دارد.

ترکمان در پایان سخنان خود بیان کرد: جا دارد اشاره ای به طرح ابتکاری رئیس جمهوری چین آقای شی جین پینگ با عنوان "یک کمربند و یک جاده" داشته باشم. بر این باورم که این طرح می تواند بار دیگر در سایه زنده کردن همکاری های اقتصادی، زمینه تبادلات و همکاری های فرهنگی کشورهای مسیر جاده ابریشم را فراهم کند و زمین ساز شناخت هرچه بیشتر مردم کشورهای منطقه از یکدیگر و احیای هویت آسیایی برای مقابله با خشونت و افراطی گری باشد.

در این مراسم از برگزیدگان کتاب سال چین نیز تقدیر شد. پایان بخش برنامه نیز اجرای موسیقی بداهه نوازی قطعات تصنیف های ایرانی و گروه موسیقی لیان بود.

مراسم افتتاح رسمی غرفه ملی ایران روز اول شهریور ساعت ۱۱ در محل غرفه ایران برگزار می‌شود.


بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن ازتاریخ ۱ تا ۵ شهریورماه برگزار می‌شود و ایران مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است.

 

 

کلید واژه ها: ابوذر ابراهیمی‌ترکمان -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST