کد مطلب: ۱۰۸۲۲
تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶

نمایشنامه‌های رادیویی «کابوس‌ها» در ویترین کتابفروشی‌ها

ایلنا: کتاب «کابوس‌ها» شامل ۱۲ نمایشنامه رادیویی، به نویسندگی ولفگانگ وایراوخ، آلبر کامو، اینگبورگ باخمان، فریدریش دورنمارت، هاینریش بل و گونتر آیش با گردآوری و ترجمه علی امینی نجفی، توسط نشر چتر منتشر شده است.

به گزارش ایلنا، کتاب نمایشنامه‌های رادیویی «کابوس‌ها» توسط علی امینی نجفی ترجمه شده است.

علی امینی نجفی که پیش از این ترجمه کتاب‌های موفق «با آخرین نفس‌هایم» و «تئاتر مدرن اروپا» را در کارنامه خود دارد، این بار به گردآوری مجموعه شاخصی از نمایشنامه‌های رادیویی مطرح با نویسندگی ولفگانگ وایراوخ، آلبر کامو، اینگبورگ باخمان، فریدریش دورنمارت، هاینریش بل و گونتر آیش، پرداخته است.

یکی از نویسندگان کتاب «کابوس‌ها» آلبر کامو نویسنده کتاب مشهور بیگانه و برنده نوبل ادبیات است. آلبر کامو که با نمایشنامه کمتر شناخته شده «سکوت پاریس» در کتاب«کابوس‌ها» حضور دارد، در برخورد با نمایش رادیویی از ویژگی اصلی این رسانه تازه، یعنی عنصر آوایی، به خوبی آگاه است و بر آن تاکید می‌کند. این نمایش بارها، به ویژه در مناسبت‌های تاریخی، اجرا شده و پخش رادیویی آن همراه با موسیقی و صداهای زمینه بین ۵۰-60 دقیقه بوده است.

در کتاب «کابوس‌ها» نمایشنامه‌های شاخصی وجود دارد که نمایشنامه «رویاها» نوشته گونتر آیش ازجمله آن‌هاست. «رویاها» در شمار معروف‌ترین آثار آیش است. این اثر در اصل شامل پنج نمایش شنیداری است و در ۱۹۵۰ به نگارش درآمد و در سال‌های بعد با اشعاری به هم پیوند یافت. آیش «رویاهای پنجگانه» را اثری مستقل و یگانه می‌دید که تصویری همه‌جانبه از وضع زمانه را در پنج قاره بازتاب می‌دهد.

نمایش رادیویی در ظاهر نزدیکی‌های زیادی با تئاتر دارد، زیرا هر دو با کلام یا گفتاری شکل می‌گیرند که میان نقش‌ها رد و بدل می‌شوند، اما نمایشنامه‌نویسانی که با این برداشت به رادیو روی آوردند، به زودی دریافتند که میان تئاتر و رادیو تفاوت‌های چشمگیری هست. مهمترین علت آن است که تئاتر در صحنه‌ای حقیقی و مشخص شکل می‌گیرد، درحالیکه رادیو یکسره به صدا، یعنی دنیای مجازی تعلق دارد. کتاب «کابوس‌ها» نمونه بارزی از این توصیف است. در این کتاب خواننده با استفاده از قوه تخیل خود، تصویری ذهنی از داستان‌ها می‌سازد، که خود این موضوع نیز بر کشش افراد نسبت به داستان‌ها می‌افزاید.

کتاب «کابوس‌ها» با ترجمه شاخص‌ترین نمایشنامه‌های رادیویی دنیا تا به امروز، کتابی بارز در زمینه ادبیات نمایشی در حوزه رادیو است از این رو خواندن آن برای علاقه‌مندان لذتی دو چندان را در پی خواهد داشت.

کتاب «کابوس‌ها» شامل ۱۲ نمایشنامه رادیویی، به نویسندگی ولفگانگ وایراوخ، آلبر کامو، اینگبورگ باخمان، فریدریش دورنمارت، هاینریش بل و گونتر آیش با گردآوری و ترجمه علی امینی نجفی، توسط نشر چتر در ۲۳۱ صفحه با قیمت ۲۱۵۰۰ تومان منتشر شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST