کد مطلب: ۱۰۸۶۵
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

ناشران بزرگ ناامیدند

مهر: به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که منتقدان از انتشار کتاب جدید محسن حمید با عنوان «خروج غرب» و کتاب «لینکلن در باردو» نوشته جورج ساندرز استقبال کردند، اما تاکنون هیچ یک از آثاری که در سال ۲۰۱۷ منتشر شدند نتوانستند فروشی مانند عنوان‌های قدیمی را تجربه کنند و خاطره موفقیت کتابی مثل «داستان ندیمه» نوشته مارگارت آتوود یا «۱۹۸۴» جورج اورول را زنده کنند.

ناشران متعجب‌اند که اگر این یک سندرم باشد، تأثیر ترامپ آیا می‌تواند بر انتشار داستان‌های بزرگ نیز اثر بگذارد و مانع درخشش آنها شود؟

مردم منحرف شده‌اند!

پل بوگاردز یکی از مدیران انتشارات بزرگ «ناپف دابلدی» می‌گوید: مردم واقعاً منحرف شده‌اند و دیگر نشانه‌ای از پیش مشاهده نمی‌شود. وی در ادامه می‌افزاید: خیلی‌ها از شبکه‌های اجتماعی خسته شده‌اند- یک نوع خستگی ذهنی- و خیلی‌ها، شاید، شاید خیلی ساده ترجیح می‌دهند بنشینند و سریال‌های مورد علاقه تلویزیونی‌شان را تماشا کنند و حین تماشا هم یک عالم بستنی بخورند، تا این که بنشینند و یک رمان ادبی معاصر را بخوانند.

نان گراهام از مدیران انتشارات «اسکرایبنر» نیز در این باره گفت: از فروش ناامید شده‌ایم، ناشران دیگر هم ناامید هستند. او در عین حال به انتشار کتاب‌هایی از نویسندگان بزرگ چون کتاب جنیفر ایگان نویسنده برنده جایزه و جسمین وارد اشاره می‌کند و می‌گوید: باید وضعیت برای کتاب‌های جدید سخت‌تر هم باشد چون مردم عادت کرده‌اند کتاب‌هایی را بخوانند که دیگران خوانده‌اند و به آنها معرفی می‌کنند. آن‌ها دوست دارند با دیگران درباره کتابی که خوانده‌اند صحبت کنند و چیزی مشترک داشته باشند. اما آیا تأثیر ترامپ را هم بر این بازار باید درنظر گرفت؟ من می‌گویم قطعاً بله.

آثار نویسندگان ادبی  در راه است

بوگاردز معتقد است کتاب‌های خوب می‌توانند تاثیرگذار باشند ومردم هم می‌توانند به سراغ آثار نویسنده‌های مطرح سال‌های اخیر بروند. او برای مثال از کتاب «ساحل منهتن» نوشته جنیفر ایگان یاد می‌کند که اولین رمان او پس از دریافت جایزه ادبی پولیتزر است که برای رمان تحسین شده «بازدید از جوخه احمق‌ها» نصییبش شد. جسمین وارد هم با رمان «بخوان، به خاک نسپار، بخوان» این پاییز از راه می‌رسد که نخستین کتاب او پس از کتاب «خراب کردن استخوان‌ها» است که برنده جایزه کتاب ملی شده بود.

جیمز مک براید نیز با کتابی از مجموعه داستان‌های کوتاه با عنوان «روح پنج قیراطی»، به عنوان نخستین کتابی که پس از دریافت جایزه کتاب ملی برای «ارباب پرنده خوب» منتشر می‌کند، پاییز از راه می‌رسد. لوییز اردریچ، سلسته ان‌گی، کامرن ماریا ماچادو و گابریل تلنت نیز از جمله نویسندگانی هستند که کتاب جدیدشان همین پاییز منتشر می‌شود.

جفری اوژنیدس برنده جایزه پولیتزر که رمانی چون «طرح ازدواج» را در کارنامه دارد همین پاییز مجموعه داستان‌های کوتاهش را با عنوان «شکایت تازه» روانه بازار می‌کند.

اوژندیس در این باره گفت: نوشتن داستان کوتاه از رمان سخت‌تر است. هیچ جایی برای گسترش و توسعه داستان وجود ندارد که از ابزارهای طبیعی رمان‌نویس هستند. دردوره‌های نویسندگی خلاق ما کار با دانشجویان را با نوشتن داستان کوتاه شروع می‌کنیم زیرا قابل کنترل‌تر است. اما در واقع مثل این است که بخواهی به کسی در اولین جلسات درس پرواز، پرواز با جت را یاد بدهی.

پرفروش‌ها هم می‌آیند

اگر کتاب‌های ادبی نتوانند تحرکی در بازار کتاب به وجود بیاورند، هنوز کتاب‌های دیگری هستند که ناشران به انتشار آن‌ها دلخوش باشند. «لاک پشت‌ها همه تا پایین» نوشته جان گرین اولین رمان این نویسنده پرفروش پس از کتاب پرفروش «نقص ستاره‌هایمان» است که به زودی منتشر می‌شود. دن براون هم با یک داستان دیگر از رابرت لنگدان با عنوان «منشاء» که داستانش این بار در اسپانیا می‌گذرد وارد میدان می‌شود و استیون کینگ نیز با همکاری پسرش کتاب «زیبایان خفته» را در دست انتشار دارد.

یک جورج اسمایلی سالخورده نیز بار دیگر در نقش شخصیت قهرمان کتاب‌های جان لو کریه با عنوان «میراث جاسوسان» وارد بازار می‌شود. لی چایلد نیز بار دیگر رمانی درباره جک ریچر نوشته که آن را با عنوان «خط نیمه شب» وارد بازار می‌کند و «مجموعه میلنیوم» استیگ لارسن  فقید نیز با «دختری که گوش را در برابر گوش گرفت» نوشته دیوید لاگرکرانتس منتشر می‌شود.

کتاب‌های غیرداستانی پاییز ۲۰۱۷

در عین حال کتاب‌هایی از دنیای غیرداستانی نیز در دست انتشار است که شامل «استقامت» نوشته اسکات کلی تا کتاب «منشاء دیگران» نوشته تونی موریسون می‌شود. این کتاب از مجموع سخنرانی‌های وی و با مقدمه‌ای از تا-نهیستی کوتس منتشر می‌شود.

سالی کویین نیز با کتاب «در جستجوی جادو» که مجموعه خاطرات وی درباره ازدواجش با سردبیر نشریه واشنگتن پست بن بردلی است که سال ۲۰۱۴ درگذشت وارد بازار کتاب می‌شود. جان دینگل جمهوری‌خواه پیشین از میشیگان نیز که اکنون ۹۱ ساله است با کتابی به عنوان «رییس دانشگاه: بهترین صندلی در خانه، از روزولت تا اوباما» در میان خاطراتش به جستجو پرداخته است.

در عین حال چندین کتاب درباره رییس جمهوری پیشین آمریکا تا رییس جمهوری فعلی برای پاییز درنوبت چاپ هستند که «چه اتفاق افتاد» نوشته هیلاری کلینتون شاید مهمترین شان باشد. در این کتاب او قول داده است تا به طورکامل به این بپردازد که چگونه انتخابات سال ۲۰۱۶ را به ترامپ باخت. آلک بالدوین و کورت اندرسون نیز با همکاری یکدیگر یک کتاب احتمالاً تخیلی با عنوان «نمی‌توانی بدون من آمریکا را هجی کنی: داستان فوق‌العاده من از اولین سال فوق‌العاده رییس جمهور دونالد ترامپ» منتشر می‌کنند.

در عین حال اولین همسر ترامپ یعنی ایوانا ترامپ نیز خاطراتش را از سه فرزندش با عنوان ‌«خیزش ترامپ» منتشر می‌کند. کتاب «باورنکردنی: صندلی چپ من برای عجیب‌ترین کمپین تاریخ آمریکا» نوشته کی تو در دست انتشار است که نوشته گزارشگر تلویزیون ان‌بی‌سی درباره کمپین ترامپ است.

باربارا پیرس بوش و جنا بوش نیز به توصیف زندگی به عنوان دختران ونوه‌های روسای جمهوری در قالب کتابی با عنوان «اول خواهرم» پرداخته‌اند.

از دیگر کتاب‌هایی که پاییز به دست انتشار سپرده می‌شوند باید به کتابی بیوگرافی ۹۰۰ صفحه‌ای از اولیسه گرانت از برادوی اشاره کرد و نیز کتابی که جوزف بایدن معاون اوباما با عنوان «به من قول بده، بابا» نوشته و در آن هم به آرزوهایش در کاخ سفید و هم به درگذشت پسرش پرداخته است. پیت سوزا عکاس سابق کاخ سفید نیز با کتابی با عنوان «اوباما: پرتره‌ای صمیمانه» وارد بازار کتاب می‌شود.

کتابی از تا-نهیستی کوتس نیز با عنوان «ما هشت سال در قدرت بودیم: یک تراژدی آمریکایی» زندگی در دوران اوباما را تصویر کرده است و اشاره‌ای نیز به ترامپ دارد. وی از برندگان جایزه کتاب ملی در سال ۲۰۱۵ است.

جفری سی وارد نیز با کتابی با عنوان «جنگ ویتنام» که با همکاری کن برنز نوشته شده راهی کتابفروشی‌ها می‌شود. او درباره این کتاب گفته است: من صبح ساعت ۶:۳۰ بیدار می‌شدم و تا ساعت ۸ شب کار می‌کردم و در دنیای ریچارد نیکسون به سر می‌بردم. بعد وقت شام وقتی تلویزیون را روشن می‌کردم می‌دیدم در دنیای ترامپ هستم. اصلاً دوره خوبی برای من نبود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST