کد مطلب: ۱۰۸۹۴
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶

آخرین تک‌شاخ

«آخرین تک‌شاخ» رمانی است در شاخه‌ی فانتزی و علمی‌تخیلی، نوشته‌ی پیتر اس بیگل که با ترجمه‌ی آرزو اَحمی منتشر شده است.

در مقدمه‌ی کتاب، در معرفی نویسنده آمده است: پیتر اس. بیگل اولین کتابش، جایی خوب و خصوصی، را پیش از بیست‌سالگی نوشت. ویرجیلیا پیترسون در مقاله‌ای می‌نویسد: رمانی غیرعادی، نوشته‌ی مرد جوانی که به نظر می‌رسد نویسنده‌ای غیرمتعارف باشد... با همین سن هم، طنزی دارد که ناشی از تجربه است و به خود جرأت ورود به ورطه‌هایی را می‌دهد که بسیاری از افراد مسن‌تر از قدم گذاشتن به آن می‌ترسند.» این نویسنده‌ی مبتکر و اصیل، زمانی که هنوز کم‌تر از سی سال داشت، از این هم پیش رفت و به جهان حیرت‌انگیز و خارق‌العاده‌ی داستان‌های پریان، اسطوره، رؤیا و کابوس قدم گذاشت.

آخرین تک‌شاخ، وفادار به سنت است، داستان یک جست‌وجو است، جست‌‌وجوی تک‌شاخی فناناپذیر و بی‌نهایت زیبا که به‌دنبال هم‌نوعان گم‌شده‌اش می‌گردد. در ابتدای داستان، اشمندریک جادوگر به او می‌پیوندد، نامی حاکی از طنز عامیانه‌ی متن داستان که به شیوه‌ای حیرت‌انگیز، اما طبق سنت این‌گونه داستان‌ها با وحشت، گیرایی، لطافت، تناقض، شوخ‌طبعی و سرود و شعر درآمیخته است. اشمندریک که نوعی مرلینِ وارونه است، به دنبال چیزی برای خودش هم هست، شاید به دنبال زندگی خودش. مالی گرو، سومین مسافر، تجسم تمام خصوصیات زنانه است. پس از ماجراهای سرگرم‌کننده‌‌ی فراوان و متنوع، با شخصیت‌های درخشان و نامتعارف، جست‌وجو در قلعه‌ی شاه هاگارد پلید به اوج خود می‌رسد، جایی که شخصیت‌ها با گاو نر سرخ و هولناک روبه‌رو می‌شوند و شاهزاده لیر جذاب نقشی را که در سرنوشت‌اش نوشته شده ایفا می‌کند.

این کتاب متفاوت، مهیج و درخشان هم مثل ارباب حلقه‌های تالکین، جهانی خیالی را به کار می‌گیرد تا با سؤال‌ها و آرزوهای واقعی خوانندگان هشیار و حساس خود ارتباط برقرار کند. آخرین‌ تک‌شاخ از آن دسته شاهکارهای پرخواننده‌ای است که اثری اسرارآمیز اما محسوس بر مخاطبان خود می‌گذارد.

در نوشته‌ی پشت جلد کتاب آمده است: در مجموعه‌ی انتخاب پریان بر آثار کوتاه و بلندِ فانتزی و علمی‌تخیلی متمرکز شده‌ایم و قصد داریم آثار شاخص این دو ژانر و زیرشاخه‌های آن‌ها را عرضه کنیم. معیارمان در این آثار، فقط پرفروش‌ بودن یا جایزه بردن آن‌ها نبوده است، بلکه آثاری را انتخاب کرده‌ایم که خواندن‌شان برای شناخت بیشتر این دو ژانر لازم تلقی شده است. این آثار انتخابِ ماست؛ انتخاب پریان، ولی از شنیدن نظرات اهل فن برای پربارتر شدن مجموعه استقبال می‌کنیم.

کتاب آخرین تک‌شاخ، نوشته‌ی پیتر اس. بیگل را آرزو احمی ترجمه کرده و انتشارات پریان آن را در ۲۸۳ صفحه و با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر کرده است.

 

send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST