کد مطلب: ۱۰۹۱۳
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶

زلال مثل جویبارهای سیرچ

کیومرث پوراحمد

ایران: «قصه‌های مجیدِ» هوشنگ مرادی کرمانی (هوشو) قصه همه ما و نسل ما و بسیار تا بسیار هم جذاب و شیرین و دلپذیر و دوست داشتنی است. به همین دلیل هم وقتی ساخت مجموعه قصه‌های مجید به من پیشنهاد شد با رغبت و علاقه پذیرفتم و خیلی خوشحالم که قصه‌های هوشوی نازنین کاری شد کارستان.
از سال ۷۰ تا امروز و احتمالاً تا پایان عمرم قصه‌های مجید نقطه عطف کارنامه حرفه‌ای من بوده و - تصور می‌کنم - خواهد ماند. بسیارانی به من گفته‌اند که ما دو بار مدیون تو هستیم، یک بار در نوجوانی با فیلم‌های مجید زندگی کردیم و حالا هم همراه فرزندان‌مان با فیلم‌های مجید دوباره زندگی می‌کنیم. این نکته را هوشو ابتدای آشنایی‌مان به من گفت؛ گفت قصه‌های من از من جلو زده، فیلم‌های تو هم از تو جلو می‌زند. درست می‌گفت. ۲۶ سال است خیلی وقت‌ها مردم در جای جای ایران به من می گویند آقای کرمانی ما با قصه‌های مجید زندگی‌ها کرده‌ایم و در جای جای ایران به هوشو می گویند آقای پوراحمد ما با فیلم‌های شما زندگی کرده‌ایم. من و هوشو همانقدر از هم دوریم که سیرچِ کرمان از نجف آباد اصفهان دور است، همانقدر نزدیکیم که انگار همزاد یکدیگریم.
 یا بهتراست بگویم دوقلوئیم؛ دوقلوهایی که «قل» اولش که هوشو باشد قبل انقلاب در رادیو و بعد در کتاب متولد شد و «قل» دومش که من باشم سال‌ها بعد روی نگاتیوِ ۱۶ میلیمتری.
باز می گویم قصه‌های مجیدِ هوشو برای من هدیه‌ای ارزشمند و بزرگ بود که موظفم تا پایان عمر قدردان قلم جادویی او باشم.
و اما این هوشو چه جور آدمی است؟ هوشو به یقین کودکی هفتاد و چند ساله و کاملاً روستایی ست، او همچنان حال و هوای کودکی‌اش را حفظ کرده و با همان احساس لطیف و زلال کودکی (به زلالی جویبارهای سیرچ) اما با درکی شایسته نویسنده‌ای بزرگ به خلق آثاری ماندگار ادامه می‌دهد. نوشته‌های هوشو همه درخشان هستند اما «شما که غریبه نیستید» چیز دیگری است. حسابش از دستم در رفته که این اثر را چندبار خوانده‌ام. قطعاً شاهکاری بی بدیل است و اگر مسئولان آموزش و پرورش درکی از قصه و ادبیات داشته باشند، باید بخش‌هایی از «شما که غریبه نیستید» را در کتاب‌های درسی بگنجانند. کما اینکه قصه‌های هوشو در کتاب‌های درسی بچه‌های اروپایی آمده است. واحسرتا!
 از اینکه می‌بینم آقای هوشنگ مرادی کرمانی (همان هوشوی خودمان) به نویسنده‌ای جهانی تبدیل شده همانقدر خوشحالم که انگار خودم اسکار گرفته‌ام. هوشو نه از هانس کریستین اندرسن چیزی کم دارد؛ نه از شل سیلور استاین؛ و نه از اگزوپری خالق شازده کوچولو. قطعاً هوشوی ما تا همیشه افتخار همسر و فرزندانش است و افتخار کرمانی‌ها و همه ایرانی‌ها و جهانیان. استاد گرانمایه جناب آقای هوشنگ مرادی کرمانی، هوشوی عزیز و نازنینم، تندرست و پایدار باشی. ارجت می‌نهیم و دوستت داریم تا همیشه. زاد روزت خجسته باد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST