کد مطلب: ۱۰۹۲۲
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶

در نمایشگاه‌های خارجی چه می‌کنیم؟

ایسنا: مسئولان حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی کتاب از عملکرد خود گزارش بدهند.
 این روزها سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو در این کشور در حال برگزاری است و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران هم به نمایندگی از صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه غرفه‌ای دایر کرده است. طبق اعلام مسئولان ایرانی شرکت‌کننده در نمایشگاه کتاب مسکو که از ۶۳ کشور دنیا شرکت‌کننده دارد، از ایران ۲۵۰ عنوان کتاب در حوزه‌های ادبیات و هنر، ایرانشناسی، کودک و نوجوان، دین و دفاع مقدس در این نمایشگاه ارائه شده است.
مسئولان ایرانی شرکت‌کننده در این نمایشگاه می‌گویند علاوه بر ارائه این کتاب‌ها، اهداف دیگری را هم برای حضور در این نمایشگاه در نظر گرفته‌اند؛ از جمله معرفی طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار کتاب ایرانی، دعوت از ناشران بین‌المللی و مذاکره برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و برگزاری مراسم روز ایران.
صرف نظر از این اهداف اعلام‌شده، نکته مهمی که از سوی صاحب‌نظران، نویسندگان و اهل رسانه در نقد و آسیب‌شناسی این حضورهای بین‌المللی گفته می‌شود مسئله کارکرد این حضورهاست که همچنان به عنوان یک مطالبه و پرسش به قوت خود باقی است؛ مسئله دستاورد نشر ایران وقتی همه می‌دانیم صنعت نشر دنیا عموماً با کشوری که قوانین بین‌المللی در حوزه مربوطه (کپی‌رایت) را رعایت نمی‌کند وارد گفت‌وگو نمی‌شود. ای کاش مسئولان شرکت در این نوع نمایشگاه‌ها یک بار برای همیشه میزان هزینه‌های صرف‌شده برای این‌گونه برنامه‌ها را اعلام کنند و در آخر با آورده‌های‌شان از این سفرها جمع و تفریق و حاصل را اعلام کنند.
ای کاش مسئولان غرفه ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب خاصه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی پس از پایان نمایشگاه کتاب مسکو به طور مشخص اعلام کنند غیر از برگزاری روز ایران و اجرای موسیقی در این نمایشگاه‌ها چند کتاب فروخته‌اند و با کدام ناشر و مترجم خارجی قرارداد ترجمه و انتشار آثار ایرانی را بسته‌اند؛ تا وقتی کاروان ایرانی‌ها از این کشورها برمی‌گردد تنها با چند گزارش و عکس از اجرای موسیقی در نمایشگاه کتاب مواجه نشویم و در مواجهه با مسئولان تنها به آماری از این دست برنخوریم.
ای کاش مسئولان به صورت شفاف بگویند ما هر سال در این نمایشگاه‌های خارجی چه می‌کنیم؟

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST