کد مطلب: ۱۱۰۹۰
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶

علت بی‌رغبتی به رشته ادبیات

 

ابراهیم خدایار مطرح کرد

علت بی‌رغبتی به رشته ادبیات

ایسنا: ابراهیم خدایار علت بی‌میلی دانشجویان به رشته ادبیات در دانشگاه را نبود شغل مرتبط با این رشته دانست.

این استاد ادبیات دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت دانشجویان ادبیات و این مسئله که آیا هنوز غلبه دانشجویان ادبیات به دانشجویان رتبه‌های پایین کنکور اختصاص دارد، اظهار کرد: آن‌چه من در جامعه می‌بینم غلبه همین نکته است. یعنی هنوز هم رشته‌های علوم انسانی تقریبا در اولویت آخر انتخاب دانشجویان متقاضی ورود به دانشگاه‌هاست؛ البته استثناهایی هم وجود دارد.

او درباره دلیل این وضعیت بیان کرد: دلیل این وضعیت هم خود جامعه است. چون انتخاب رشته و تحصیل در یک رشته برای زندگی فرد از بدیهیات است؛ به همین خاطر تمام رشته‌های علوم انسانی گرفتار همین مسائل می‌شوند.

خدایار افزود: رشته‌های علوم پایه مثل ریاضی و فیزیک هم وضعیت مشابهی دارند؛ چون فرد با داشتن این تخصص‌ها نمی‌تواند شغل مناسب پیدا کند. البته این مسئله در رابطه با کسانی که به رشته خود علاقه دارند ممکن است متفاوت باشد و فرد به هر طریقی رشته مورد علاقه خود را پیگیری کند. اما در رشته‌های علوم انسانی که ادبیات یکی از آن‌هاست افراد هنوز به بازار کار نگاه می‌کنند و وقتی می‌بینند بازار کاری وجود ندارد، گرایشی هم به سمت آن پیدا نمی‌کنند. به قول الکسیس کارل، برنده نوبل، «ارزش هر فن به نتایج آن است».

او درباره این‌که چرا در بین دانشجویان ادبیات کمتر نویسنده و شاعر خلاقی می‌بینیم نیز گفت: بخش عمده آن به همین مسئله برمی‌گردد که افراد در رابطه با رشته خود شغلی پیدا نمی‌کنند. بخش دیگری از آن به خاطر اشکلاتی است که در خود رشته وجود دارد. از سال ۱۳۱۳ که دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تاسیس شد تا همین سال ۱۳۹۰ هیچ گرایشی در رشته ادبیات به وجود نیامده بود و حوزه ادبیات بسیار عمومی بود. تنها چند سالی است که گرایش‌های متفاوتی در این رشته تاسیس شده است. مثلا امسال در حوزه زبان و ادبیات فارسی گرایشی مثل ویراستاری به وجود آمده است. نقد ادبی و ادبیات تطبیقی از دیگر گرایش‌های نوپدید در دانشگاه‌هاست. بنابراین می‌بینیم در سال‌های اخیر تغییراتی به وجود آمده است. در رشته ادبیات فعلا کاربردی‌ترین گرایش همین ویراستاری است که فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند امیدوار باشند مرتبط با رشته خود شغلی پیدا کنند.

ابراهیم خدایار متذکر شد: امروز در دانشگاه‌های دنیا آموزش‌ها در ارتباط با پیوند ادبیات با سینما، تئاتر، موسیقی و دیگر هنرهاست. الان هم ما در تلاش هستیم گرایش ادبیات و هنر را جا بیاندازیم، اما تاسیس این گرایش زمان‌بر است و ابتدا باید جامعه را قانع کنیم و کتاب‌ها و منابع چنین گرایشی را تامین کنیم.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST