کد مطلب: ۱۱۱۸۸
تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶

هر کس که در این سرای آید

علیرضا رعیت حسن‌آبادی

تورگردشگری ادبی ـ عرفانی. ترکیبی تازه و نو و استقبال بی‌نظیری که مرا شگفت‌زده کرد. وقتی در حال برنامه‌ریزی اولیه  برای اجرای چنین توری بودم، در خوش‌بینانه‌ترین حالت به ۲۰ نفر همراه می‌اندیشیدم. کسانی که حاضر باشند برای برنامه‌ای تفریحی و فرهنگی رنج سفر بپذیرند و از راه دور به شهری کوچک اما پرسابقه بیایند. اما وقتی ثبت‌نام تور آغاز شد، من چیزی دیگر دیدم. دیدم که ایرانیان چه مشتاق فرهنگ و ادبیات کشورشان هستند. در کمترین زمان ممکن لیست ثبت نام تور بسته شد و هشتاد نفر از شهرهای تهران و مشهد برای شرکت در این تور اعلام آمادگی کردند. ترکیبی از اساتید دانشگاه، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، فارسی‌آموزان خارجی و شاعران و هنرمندان.

در این تور همراهان در کنار آشنایی با ویژگی‌های عرفان ایرانی و شعر عرفانی ایران، از آرامگاه بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی بازدید کردند و در نشست‌های ادبی و گفتگوهای چندجانبه دانسته‌های خود را از زندگی و اندیشه‌های این دو عارف نامی بیشتر کردند. شعرخوانی شاعران همراه تور نیز از دیگر بخش‌های ادبی تور بود.

اما در کنار بخش ادبی تور ، همراهان از جاذبه‌های تاریخی شهرستان دامغان(مسجد تاریخانه، تپه حصار، پیر علمدار، چشمه علی) دیدن کردند و از کارگاه ساخت المان منوچهری دامغانی دیدن کردند.این المان که توسط استاد محمود فرشچیان طراحی شده است قرار است در بوستان دانشجوی دامغان برپاشود. بازدیدکنندگان کارگاه با دیدن دست نوشته‌ها و طرح‌های اولیه استاد فرشچیان از روند طراحی این المان از ابتدا تا انتها آشنا شدند.

نیز همراهان تور از کارگاه قلمکار دامغان بازدید داشتند و از نزدیک با شیوه‌ی تولید قلمکار و مراحل مختلف تولید آن آشنا شدند.

 

 

کلید واژه ها: علیرضا رعیت حسن‌آبادی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST