کد مطلب: ۱۱۴۶۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶

بزرگداشت چهارصد سال تاریخ روابط ایران و سوئد در استکهلم

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: رایزنی فرهنگی کشورمان به مناسبت چهارصدمین سال آغاز روابط ایران و سوئد، سمینار «بزرگداشت چهارصد سال تاریخ روابط ایران و سوئد» را در شهر استکهلم برگزار کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید عبدالمجید میردامادی، رایزن فرهنگی کشورمان در آغاز این سمینار با تجلیل از نقش ارزنده ایران‌شناسان سوئدی در معرفی ایران به جامعه سوئدی، به طور ویژه از پروفسور بو اتاس، به پاس بیش از ۵۰ سال تحقیق و انتشار آثار ارزشمندی به زبان سوئدی در حوزه نظم و نثر فارسی قدردانی کرد.

وی گفت: پروفسور بو اتاس، دانشمند برجسته‌ای است که کماکان همچون یک محقق جوان بسیار پرکار است و مقاله‌ای از ایشان در خصوص تلاش‌های  لودویک فابریسیوس، در سه مأموریتی که در فاصله سال‌های ۱۶۷۹ تا سال ۱۷۰۰ میلادی در ایران داشته بررسی شده است.

میردامادی در ادامه با مرور اجمالی تاریخ روابط ایران و سوئد بیان کرد: اسناد و مدارک تاریخی که از لابلای سفرنامه‌های سیاحان اروپایی با ما سخن می‌گویند، اشاره بدان دارند که سال ۱۶۱۷ بنکت اوکسن شرنا، به عنوان اولین سوئدی وارد سرزمین تاریخی ایران /شد. همراه او در این سفر یک بازرگان سوئدی بنام نیلس ماتسون شوپینگ است که در سال ۱۶۶۷ یعنی پنجاه سال بعد نخستین کتاب سوئدی را درباره ایران در سوئد انتشار می‌دهد.

وی افزود: این کتاب گزارش زیبا و شیوایی درباره ایران و ایرانیان است که برای اولین بار یک جامعه بزرگ با تاریخ و تمدنی کهن به مردم سوئد معرفی شد. اینک و در سال ۲۰۱۷ چهارصد سال از اولین سفر یک فرد سوئدی به ایران می‌گذرد و بزرگداشت این واقعه و تدوین اولین سفرنامه سوئدی، فرصتی مناسب برای برگزاری همایش «چهارصد سال تاریخ روابط ایران و سوئد» است.

سید رسول مهاجر، سفیر ایران در سوئد، دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: بسیار روشن است که دو کشور ایران و سوئد، روابط برجسته‌ای داشته‌اند. معاهده دوستی و تجاری بین ایران و سوئد در سال ۱۸۷۵ امضا و سفارت‌های دو کشور در سال ۱۹۲۰ گشوده شده و این روابط منافع سازنده‌ای برای دو طرف داشته است.

وی تأکید کرد: ایرانیان موفق زیادی در سوئد زندگی می‌کنند و به خوبی توانسته‌اند خود را با جامعه سوئد وفق دهند. امروزه یک درصد از جمعیت سوئد، ایرانی‌تبار هستند. سیستم اجتماعی سوئد یک نظام توانمند است که می‌تواند برای بسیاری از کشورها الگو و سرمشق باشد. امیدوارم دوستی بین ایران و سوئد روز به روز بیشتر و عمیق‌تر شود.

بو اتاس، استاد بازنشسته دانشگاه اپسالا سوئد، سخنران بعدی این سمینار، مقاله جامعی را در مورد سه مأموریت لودویک فابریسیوس سوئدی، در فاصله سال‌های ۱۶۷۹ تا سال ۱۷۰۰ میلادی ارائه داد.

وی گفت: فابریسیوس زندگی پرماجرایی داشت. در برزیل متولد شده بود و بعدها به همراه ناپدری هلندی تبارش‌اش به سپاه ارتش روسیه پیوست. در جنگ در آستاراخان اسیر شد و به عنوان برده به تاتارها فروخته شد و زمانی که توسط یک بازرگان هندی خریداری و آزاد شد، توانست به ایران بیاید. مدتی در دربند فروشندگی کرد و بعد توانست در اصفهان به استخدام کمپانی هند شرقی هلند دربیاید. در بازگشت به روسیه، فابریسیوس از عضویت در ارتش روسیه استعفا داد و به سوئد رفت.

وی ادامه داد: فابریسیوس به زبان‌های روسی و فارسی تسلط داشت. فابریسیوس از طرف دولت سوئد در دوران صفویه به عنوان دیپلمات به ایران آمد و توانست نقش برجسته‌ای در توسعه روابط ایران و سوئد داشته باشد.

خسرو خوانساری، محقق حوزه تاریخ روابط ایران و سوئد هم سخنران بعدی این سمینار بود. کتاب «سیر تاریخی روابط فرهنگی ایران و سوئد بر اساس سفرنامه‌های سیاحان سوئدی» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در سوئد و به قلم خوانساری تهیه شده است و به زودی منتشر خواهد شد.

خوانساری در سخنرانی خود بخشی از نتایج تحقیقاتش در مورد روابط ایران و سوئد را با عنوان «افسران سوئدی در ایران در قرن نوزدهم و قرن بیستم» ارائه داد.

هاکان هالکویست، مدیر مؤسسه سون هدین (ایران‌شناس سوئدی) سخنران بعدی بود که درباره شخصیت و آثار سون هدین، ایران‌شناس برجسته سوئدی که خدمات او پس از او موجب شکل‌گیری بنیاد سون هدین شد، سخنرانی کرد.

به گفته هاکان هالکویست، سون هدین در قرن نوزدهم  و اوایل قرن بیستم چندین سفر اکتشافی از سوئد به سوی آسیا انجام داد. او در این سفرها نقشه‌ها و تصاویری را از ایران تا تبت در شرق دور را تهیه و تصویر کرد. این سیاه قلم‌ها، نقشه‌ها و تصاویر نقش به سزایی در بیان و ثبت فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان در جغرافیای ایران داشته است.

در ادامه برگزاری این سمینار، لارش لارسون، عکاس حرفه‌ای و محقق بنیاد سون هدین که توانست در سال ۲۰۱۵ در قالب پروژه‌ای به نام سون هدین، مسیری را که این ایران‌شناس بزرگ سوئدی در بیش از یکصد سال پیش طی کرده بود، مجدداً بپیماید و تفاوت‌های تاریخی از آن هنگام تا کنون را با تکنینک عکاسی مجدد از بناها و مکان‌هایی که توسط سون هدین کشیده و یا تصویر شده را به زیبایی با تکنیک روز نشان دهد، به نمایش این آثار پرداخت.

عکس‌های تهیه شده توسط لارش از این پروژه در ویژه نامه‌ای در مجله معروف نشنال جغرافیا به چاپ رسیده است.

کنت اکلیند، نویسنده دو جلد کتاب در مورد ایران به زبان سوئدی، آخرین سخنرانی بود که در این سمینار به ارائه مقاله پرداخت. کنت اکلیند در این سمینار مقاله جامعی در مورد روابط ایران و سوئد در دوران مختلف ارائه و در این مقاله اطلاعات و مستندات ارزشمندی از روابط دو کشور را نشان داد.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST