کد مطلب: ۱۱۷۰۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶

فانوس جادویی زمان درباره‌ی زندگی و آثار مارسل پروست منتشر شد

مهر: کتاب «فانوس جادویی زمان» نوشته داریوش شایگان اثری در بررسی زندگی و آثار مارسل پروست با تاکید بر رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» منتشر شد.

این کتاب تازه‌ترین اثر داریوش شایگان، پژوهشگر و فیلسوف است که او در آن به بررسی زندگی و آثار مارسل پروست با تاکید بر رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» این نویسنده مطرح فرانسوی پرداخته است.

«فانوس جادویی زمان» اندکی بعد از ۱۸ نوامبر و در نود و پنجمین سالروز درگذشت این نویسنده بزرگ قرن بیستم مجوز انتشار گرفته و در بازار کتاب، عرضه شده است.

شایگان در پیشگفتاری که برای این کتاب نوشته، هدف از نگارش این اثر را «تشریح و تفسیر تاملات پیچیده مارسل پروست در شاهکارش، رمان در جستجوی زمان از دست رفته» عنوان کرده است.

وی مبنای ارجاعات فراوانی را که به مطالب این رمان انجام داده، ترجمه هفت جلدی آن به قلم مهدی سحابی، اعلام و در عین حال تاکید کرده است: «البته برای اطمینان از صحت معنا، یک یک نقل قول‌ها را با نسخه اصلی رمان مقابله کرده‌ام و تنها در مواردی استثنایی که با معادل‌گذاری‌های جناب سحابی هم‌سلیقه نبوده‌ام، شخصاً مطلب مزبور را از نو ترجمه کرده و البته در پانویس ضمن اشاره به ترجمه مجدد آن قطعه، به صفحه مربوط در کتاب فارسی نیز ارجاع داده‌ام تا خوانندگان علاقه‌مند، امکان دنبال کردن مطلب دلخواهشان را داشته باشند».

شایگان در مقدمه ۳۹ صفحه‌ای این کتاب هم می‌نویسد: «علاقه من به پروست به دوران تحصیلم در ژنو بازمی‌گردد؛ آن زمان ژان روسه، یکی از نمایندگان مکتب ژنو، کلاسی برگزار کرده بود پیرامون بررسی و تحلیل آثار پروست و من نیز در این کلاس‌ها حضور داشتم... اینچنین بود که درصدد مطالعه آثار او برآمدم».  

کتاب «فانوس جادویی زمان» شش فصل دارد؛   «مارسل پروست پیش از آفرینش رمان در جستجوی...»، «خواب-خاطره»، «روانشناسی در فضا حلقه-زمان-مکان»، «جستجو: حکایت یک سیر و سلوک»، «هنر و جوهر» و  «زمان بازیافته».

کتاب ۴۸۰ صفحه‌ای «فانوس جادویی زمان» با عنوان فرعی «نگاهی به رمان در جستجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست» در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و با بهای ۴۵ هزار تومان از سوی انتشارات فرهنگ معاصر منتشر و در روزهای اخیر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST