کد مطلب: ۱۱۸۰۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶

«روانشناسی خواب» فروید منتشر شد

صادق وفایی

مهر: کتاب «روانشناسی خواب» نوشته زیگموند فروید به تازگی با ترجمه احسان لامع توسط انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

زیگموند فروید روانکاو اتریشی با طرح نظریه‌های شگفت انگیز در روانشناسی، دری نو به درک انسان از خود باز کرد. کشف ضمیر ناخودآگاه، بررسی ریشه نارسایی‌های روحی در گذشته و طرح‌های شگفت انگیز وی در روانکاوی و روانشناسی خواب باعث شد که نظریه‌های او در ادبیات نیز بسیار تأثیر گذار شود.

کتاب «روانشناسی خواب» از جمله آثار این متفکر است که تا به حال به فارسی ترجمه نشده بود و حالا نسخه فارسی آن به بازار نشر آمده است.

این اثر ۸ فصل دارد که به ترتیب عبارت‌اند از: «خواب‌ها محل تلاقی دارند»، «مکانیزم خواب»، «چرا رؤیا شکل تمایلات را تغییر می‌دهد»، «تحلیل رؤیا»، «آرزو در خواب»، «کارکرد رؤیا»، «فرایند اولیه و ثانویه سرکوب» و «ناخودآگاه و خودآگاه: واقعیت»

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

در ارزیابیِ خواب سه جهت‌گیری دیده می‌شود. بسیاری از فیلسوفان به یکی از این سه جهت گرایش داشته‌اند، جهتی که همزمان ارزش گذشته خود را حفظ کرده است. از نظر آنان، شالوده خواب حالت خاصی از فعالیت روانی است که حتا می‌توان آن را در حالات فراتر به مثابه الهام پنداشت. برای مثال شوبرت معتقد است: «خواب رهاییِ روح از فشار طبیعت بیرونی و جدایی آن از زنجیر جسم است». البته خیلی‌ها نه تنها پا را از این فراتر می‌نهند، بلکه تصریح می‌کنند که رویاها ریشه در هیجان‌های روحانیِ حقیقی دارند و تَجلّیِ بیرونی قدرت‌های روانی‌اند که مانع حرکت آزاد آنها در خلال روز شده‌اند (فانتزی‌های خواب، شرنر وولکت). بسیاری از مشاهده گران اذعان می‌کنند عمر خواب قابلیت دستاوردهای فوق العاده ای در هر صورت و در زمینه‌های خاص دارد (حافظه).

بیشتر نویسندگان پزشکی با طرد مسئله فوق به سختی می‌پذیرند که خواب پدیده‌ای روانی باشد. به باور آنها رویاها منحصراً از طریق محرک ناشی از احساس یا جسم، تحریک و آغاز می‌شوند و به رؤیابین می‌رسند یا ناشی از مزاحمت‌هایِ تصادفیِ ارگان‌های داخلی آنهاست. خواب‌ها بیشتر از صدایی که انگشتان شخص ناآشنا با موسیقی روی صفحه‌ی کلید ساز ایجاد می‌کنند، در پی معنا و اهمیت نیستند. بینز معتقد است: «خواب فرایندی فیزیکی است که همواره بی‌ثمر و اغلب وحشت آور است.» همه ویژگی‌های حیات خواب به مثابه تقلایی نامنسجم ارگان‌های خاص یا عناصر غشایی مغز به دلیل برخی محرک‌های فیزیکی است.

این کتاب با ۱۶۸ صفحه و قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST