کد مطلب: ۱۱۹۶۸
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

چاپ تازه کتاب «احمد محمود» منتشر شد

ایسنا:  چاپ دوم از سلسله کتاب‌های «ادبیات معاصر ایران در گذر زمان» با عنوان «احمد محمود» به کوشش حبیب باوی‌ساجد از سوی نشر افراز روانه بازار نشر شده است.

محمود دولت‌آبادی، سیمین بهبهانی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، صفدر تقی‌زاده، محمد ایوبی،  عدنان غُریفی، منوچهر آتشی، بهزاد فراهانی، محمد محمدعلی، مینو فرشچی، جواد طوسی، محمدبهارلو، ناصرتقوایی، محمدعلی سجادی، بابک اعطا، احمدآقایی، مسعود میناوی، احمد طالبی‌نژاد، زاون قوکاسیان، هادی طحان و کیانوش عیاری ازجمله سینماگران و نویسندگانی هستند که با آن‌ها در خصوص احمد محمود گفت‌وگو شده است.

احمد محمود متولد ۱۳۱۰ در اهواز در دهه ۳۰ داستان‌نویسی را آغاز کرد و در دهه ۴۰ به چهره مطرحی در ادبیات داستانی معاصر فارسی بدل شد. این نویسنده در دهه ۵۰ با انتشار رمان «همسایه‌ها» در زمینه ادبیات اجتماعی - سیاسی جریان‌ساز شد.

بعد از انقلاب رمان «داستان یک شهر» از او منتشر شد که بازتاب زیادی داشت. نخستین رمان جنگ در کشور را احمد محمود به رشته تحریر درآورده است؛ «زمین سوخته». رمان سه‌جلدی «مدار صفردرجه» او نیز جایزه ۲۰ سال داستان‌نویسی بعد از انقلاب را برایش به ارمغان آورد.

رمان «آدم زنده» در اواخر دهه ۷۰ از احمد محمود چاپ شد. آخرین رمان او نیز رمان دوجلدی «درخت انجیر معابد» است.

این نویسنده پس از تحمل یک دوره بیماری ریوی، عاقبت در دوازهم مهرماه سال ۱۳۸۱ و در سن هفتادویک‌سالگی چشم از جهان فروبست و در قطعه اهل ادبیات، در امام‌زاده طاهرکرج به خاک سپرده شد.

حبیب باوی‌ساجد نویسنده کتاب «احمد محمود» متولد ۱۳۵۹ در اهواز و مستندساز است. او درباره احمد محمود فیلم مستند «قلمرنج» را ساخته است. کتاب «عدنان غُریفی» (گفت‌وگوی بلند) و مجموعه داستان «عصّابه» نیز دیگر کتاب‌های اوست.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST