کد مطلب: ۱۲۰۱۵
تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

تازه‌ترین رمان نویسنده برنده نوبل ۲۰۱۴ به ایران رسید

کمال صادقی

مهر: پاتریک مودیانو که اکنون ۷۳ سال دارد، در سال ۲۰۱۴ جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرد و از چهره‌های مهم ادبی فرانسه محسوب می‌شود. او کتاب جدیدش، «خاطرات خفته» را سه سال پس از ککسب این عنوان مهم، منتشر کرده است.

این کتاب (آنگونه که پشت جلدش آمده) وقایع‌نگاری صرف و نقل ساده از رویدادهای گذشته نیست. شاید بتوان نام دیگر این کتاب را پرسش‌ها، رازها و یا حتا جنایات خفته عنوان کرد؛ وقایعی که گاه مثل یک تصویر هولناک ناتمام در ناخودآگاه‌تان جا خوش کرده‌اند و از وجودشان بی‌خبرید.

«خاطرات خفته» هم‌چون دیگر آثار مودیانو بر «اسکن حافظه» استوار است؛ رمانی نوآر در سیاه‌وسفیدِ پاریس سال‌های شصت، اما با رویکردی نو به روابط انسانی. شاید «خاطرات خفته» صدای بیدار وجدان‌مان باشد؛ موسیقی غم‌انگیزی که مودیانو، استاد بی‌بدیل احضار خاطرات، ما را ساعتی به شنیدن آن مهمان می‌کند.

میشل لسبر، نویسنده فرانسوی در این‌باره می‌گوید: «به‌راستی چه چیزی ما را تا این حد به مودیانو وفادار نگه می‌دارد؟ درحالی‌که هر بار پیش از خواندن رمان جدید او، می‌دانیم که مانند دفعات پیش، منگ و گرسنه رهایمان خواهد کرد!»

 

به نوشته مریم سپهری (در مقدمه این اثر)، «خاطرات خفته» رمانی اپیزودیک است که حول محور «ملاقات» می‌چرخد و هم‌چون دیگر آثار مودیانو مبتنی بر جزئیات، ترسیم فضاها، نوستالژی و نوسان است. راوی در پی یافتن قطعات یک پازل و تحت تأثیر جادویی از سایه‌های زنانه، مدام بین زمان حال و گذشته در رفت‌وآمد است، خوابگردی است که خود را به کرختی سیال ذهنش می‌سپارد و هم‌چون قایقی در جز و مد خاطرات، گذشته را در می‌نوردد.

شخصیت‌های ناآرام و بی‌قرار رمان‌های مودیانو مانند اشباحی شناور در فضای داستان به حرکت درمی‌آیند و در کافه‌ها، هتل‌ها و ایستگاه‌های مترو می‌چرخند تا بلکه هویتی فراموش شده و یا خاطره‌ای دوردست و غم‌انگیز را به دالان‌های تاریک حافظه فرا بخوانند. جوانی، فقدان، ترس از ترک‌شدن، کاوش و گم‌گشتگی از تم‌های آشکار در رمان‌های مودیانو به‌شمار می‌آیند. سبک روایی موجز وی، متکی به کشف مکان‌ها و زمان‌های گم‌شده است و این رنگ‌مایه پروستی ـ پلیسی اغلب در فضاهای شهری و مناسبات اجتماعی رخ می‌دهد: المان‌های ادبیات مدرن که زیر برف یا آفتاب پاریس، تابلویی از تنهایی، تردید، جست‌وجو و سرگردانی انسان معاصر را هنرمندانه به تصویر می‌کشند.

کتاب ۱۰۴ صفحه‌ای «خاطرات خفته» از سوی انتشارات مجید و با قیمت ۱۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST