کد مطلب: ۱۲۰۴۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶

درخواست یونسکو برای احداث یادمان «گفتگوی حافظ - گوته» در شیراز

مهر: به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیدعلی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان به درخواست منزه مونگلد، نماینده اجرایی یونسکو در آلمان با وی دیدار و گفتگو کرد.

منزه مونگلد در این دیدار با اشاره به احداث یادمان «گفتگوی حافظ - گوته» در پارک عمومی شهر وایمار آلمان در سال ۲۰۰۰ میلادی، درخواست سازمان یونسکو برای اجرای یادبود مشابه در شیراز (حسب توافقات اولیه و فیمابین) را مطرح کرد.

نماینده اجرایی یونسکو در آلمان گفت: امروز با گذشت بیش از سال‌ها از آن رویداد تاریخی، جای آن است تا اثری مشابه یا با یک طرح ارائه‌شده از سوی هنرمندان ایرانی که نشان‌دهنده ارتباط اندیشه‌ای میان دو جامعه آلمان و ایران باشد نیز در شهر شیراز، نزدیک به حافظیه و یا حتی در داخل بنای حافظیه، نصب شود.

وی سپس با بیان اینکه امروز بخشی از مسئولان و افراد مقیم در شهر وایمار آلمان نسبت به بی‌توجهی مقامات ایرانی در نصب این بنای یادبود که تعهد شده بود همزمان در دو شهر شیراز و وایمار طراحی و اجرا شود، ابراز گلایه کرده‌اند و بیم آن می‌رود که شورای شهر وایمار تصمیم به تغییر موقعیت یادمان موجود در آن شهر بگیرد، تأکید کرد: وظیفه یونسکو، پاسداشت رابطه بین فرهنگ‌ها و ملت‌هاست و از این جهت هنگامی که از احتمال تغییر در مصوبه شهر وایمار آگاهی یافتم، بر آن شدم تا از طریق پیگیری‌های شخصی و نیز مکاتبه با مقامات مؤثر و ذی‌نفوذ شهر وایمار، مانع از اجرای این خواسته شوم.

منزه مونگلد در پایان با اشاره به گفت‌وگوی انجام شده با سفیر ایران در آلمان و تأکید وی برای انجام تعاملات و همکاری‌های فرهنگی از سوی رایزنی فرهنگی ایران، خواهان آن شد تا این رایزنی از طریق مراجع مسئول در ایران، موضوع را پیگیری و نتیجه را اعلام کند.

در ادامه این دیدار سیدعلی موجانی با قدردانی از توجه خانم منزه مونگلد و سازمان یونسکو در خصوص مراقبت از یادمان «گفتگوی حافظ - گوته» گفت: آنچه به آن اشاره کردید، موضوع نگرانی و دغدغه طولانی‌مدت ما نیز بوده است؛ یعنی بخشی از بدنه اجتماعی شهر وایمار از ایجاد یک پُل فرهنگی پیوسته و دایمی میان شیراز و وایمار حمایت نمی‌کند و به اشکال مختلف در خصوص همکاری‌های فیمابین کارشکنی می‌کنند.

وی افزود: طرف ایرانی (شهرداری و شورای شهر شیراز) با گذشت از بیش از یک دهه از امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان دو شهر شیراز و وایمار، با کمال تعجب و به رغم پیگیری‌های متعدد مشاهده می‌کنند که شورای شهر وایمار از تصویب این توافقنامه خودداری می‌کند. این مسأله نشان‌دهنده کم‌توجهی و یا بی‌علاقگی طرف آلمانی به شمار می‌آید که البته در پشت بیاناتی همچون فقدان اعتبار و بودجه، خود را پنهان کرده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان تأکید کرد: طرف ایرانی به محض تصویب تفاهمنامه خواهرخواندگی میان دو شهر آماده است تا با همفکری و همراهی نمایندگی یونسکو در ایران و دوستان و علاقمندان آلمانی نسبت به طراحی و اجرای یادمان «گفتگوی حافظ - گوته» در شیراز مبادرت ورزد.

موجانی در بخش پایانی این دیدار موضوعات ثبت مشترک میراث مکتوب موجود در کتابخانه‌های آلمان با طرف‌های ایرانی و نیز راه‌اندازی «بازارهای جاده ابریشم» در برلین با مشارکت ۷۰ کشور قرار گرفته در جاده ابریشم را به نماینده اجرایی یونسکو در آلمان که با موافقت و استقبال طرف آلمانی روبرو شد.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST