کد مطلب: ۱۲۰۷۴
تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶

انتشار اثر جدید «خالد حسینی» در سالگرد «آیلان»

ایسنا: «پابلیشرز ویکلی» نوشت: «دعای دریا» داستانی که «خالد حسینی» پیش‌تر اعلام کرده بود موضوع آن به ماجرای «آیلان کردی» ارتباط دارد، هجدهم سپتامبر روانه بازار می‌شود.

این نویسنده افغانستانی ـ آمریکایی چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که جدیدترین کارش، داستان کوتاهی به نام «دعای دریا» است که سال گذشته با همکاری گاردین و UNHCR به یک پروژه واقعیت مجازی تبدیل شد. «دعای دریا» داستانی مختصر و ویران‌کننده است که از زبان پدری که پسرش را با قایق از سوریه خارج کرده، روایت می‌شود. این پدر در واگویه‌های خود مدام دعا می‌کند که آب‌های وسیع دریا، فرزندش را ایمن نگه دارند.

انتشارات «رویور هد» این کتاب را پاسخی به بحران کنونی مهاجران دانسته و «دن ویلیامز» هنرمند اهل لندن را به عنوان تصویرگر کتاب «حسینی» معرفی کرده است. این داستان که در قالب یک نامه نوشته شده، روز ۱۸ سپتامبر همزمان با سالگرد درگذشت «آیلان کردی» ـ کودک مظلوم سوری ـ از سوی انتشارات «پنگوئن» و «بلومزبری» روانه کتاب‌فروشی‌های کانادا و انگلستان می‌شود.

حسینی درباره کار جدیدش گفت: ما در میانه بحران بسیار عظیم جابه‌جا شدن زندگی می‌کنیم. «دعای دریا» تلاشی برای ادای احترام به میلیون‌ها خانواده شبیه «آیلان کردی» است که جنگ و شکنجه آن‌ها را از خانه‌شان رانده و همه چیز را از آن‌ها گرفته است.

«خالد حسینی» با دیدن عکسی که سال ۲۰۱۵ از جسد «آیلان کردی» ـ کودک سه‌ساله سوری که در ساحل بدروم پیدا شد ـ انتشار یافت، به نگارش این اثر تصمیم گرفت. زمانی که جسم بی‌جان این کودک در ساحل ترکیه پیدا شد، تصاویر شوکه‌کننده آن واکنش‌های جهانی را برانگیخت و این کودک را به نمادی تراژیک از بحران سوریه تبدیل کرد. از زمان مرگ این کودک خردسال، حداقل ۸۵۰۰ نفر دیگر در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند.

نویسنده «بادبادک‌باز» درباره الهام گرفتن از این تصویر غم‌انگیز می‌گوید: وقتی من این عکس را دیدم، به تمام کارهای ناپیدایی که برای بزرگ کردن یک کودک انجام شده، فکر کردم. تمام نگرانی‌های شخصی، اضطراب‌های شخصی، مطمئن شدن درباره این‌که بچه‌ها فلان چیز را دارند یا به خوبی غذا خورده‌اند، این‌که واکسن‌شان را زده‌اند، لباس‌های‌شان اندازه است، ‌آیا ناراحت نیستند، آیا خوب خوابیده‌اند، قرص‌های ویتامین‌شان را خورده‌اند... ما همیشه نگرانیم و برای فراهم کردن رفاه بچه‌های‌مان تلاش می‌کنیم. این‌که همه این کارها را انجام دهی، تمام عشقت را برای فرزندت خرج کنی، بعد ببینی آن جسد بی‌جان با صورت روی ساحل افتاده...

«خالد حسینی» ۵۲ ساله نویسنده‌ای است که دو رمان اولش بیش از ۳۸ میلیون نسخه فروخت. کتاب «بادبادک‌باز» او که در سال ۲۰۰۳ به چاپ رسید در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های «نیویورک تایمز» قرار گرفت. این رمان نخستین اثر یک نویسنده‌ افغان بود که به زبان انگلیسی ترجمه شد. نسخه‌ سینمایی «بادبادک‌باز» نیز به کارگردانی «مارک فورستر» در سال ۲۰۰۷ نامزد دریافت جایزه اسکار شد. «خالد حسینی» با انتشار «هزار خورشید تابان» در سال ۲۰۰۷ این مسیر را ادامه داد و در سال ۲۰۱۳ سومین کتاب خود یعنی «و کوه‌ها طنین انداختند» را روانه بازار کرد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST