کد مطلب: ۱۲۲۰۰
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

کتاب‌های تازه آقای شاعر در فصل بهار

ندا آل‌طیب

اعتماد: شمس لنگرودی در آستانه بهار نوشتن چند کتاب تحقیقی را در دست دارد. هر چند آقای شاعر مدتی است در عرصه سینما و بازیگری هم فعالیت دارد، اما هنر هفتم با همه زرق و برق‌هایش نتوانسته تمام توجه و تمرکز او را به خود جلب کند و اینچنین است که شاعر «نت‌هایی برای بلبل چوبی» در حال بازنویسی چند کتاب درباره شعر و شاعری است.

او درباره تازه‌ترین فعالیت‌هایش به «اعتماد» می‌گوید: «این روزها مشغول بازبینی و بازچاپ کتاب‌های تحقیقی هستم که سال‌های پیش به چاپ رسیده بود و ناشر همه این کتاب‌ها موسسه انتشاراتی «نگاه» است.»

اولین کتابی که شمس از آن سخن می‌گوید، اثری است درباره نیما یوشیج که نام کتاب را هم از شعر خود نیما گرفته است: «از جان گذشته به مقصود می‌رسد.»

این کتاب آن‌گونه که خود او توضیح می‌دهد، تحقیقی پیرامون اشعار و احوال نیما یوشیج بر اساس یادداشت‌های نیما است. او برای نوشتن این کتاب از تمام یادداشت‌های نیما استفاده کرده و معتقد است این کتاب نوعی زندگینامه پدر شعر نو و اثری است که تا به حال نمونه آن را در ادبیات معاصرمان نداشته‌ایم: «تا آنجا که من دیده‌ام و با خبرم این کتاب اولین کتابی است که سراسر زندگی نیما را در بر می‌گیرد و نخستین کتابی است که خطوط اصلی زندگی نیما، یعنی رنج‌ها، عشق، مشکلات، مصائب، آرزوها، انتظارات و... او را نشان می‌دهد.»

این کتاب پیش‌تر از سوی فرهنگ ایلیا رشت منتشر شده است. هرچند کتاب اول او درباره شاعری معاصر است اما شمس لنگرودی برای نوشتن دیگر کتاب پژوهشی خود گشت وگذاری در سده‌های گذشته داشته است و از این میان قرعه فال به نام کلیم کاشانی افتاده است تا سوژه دیگر کتاب مرد شاعر باشد.

این کتاب البته تنها به اشعار و احوالات کلیم کاشانی نمی‌پردازد بلکه در کنار آن تحقیقی درباره شعر سبک هندی دارد. بدین‌ترتیب که کتاب «گردباد شور جنون» در بردارنده تحقیقی در شعر سبک هندی و اشعار و احوال کلیم کاشانی است. این کتاب پیش‌تر با همین نام از سوی نشر «چشمه» منتشر شده بود.

شاعر «باغبان جهنم» در گشت و گذار خود در دل تاریخ، به دوره‌های دیگری هم توجه دارد و سومین کتاب خود را اینگونه معرفی می‌کند: «تحقیقی پیرامون شعر دوره بازگشت است که اشعار و احوال شاعران دوره‌های افشاریه و زندیه و قاجاریه را در بر می‌گیرد.» همین کتاب نیز سال ۷۵ یعنی ۲۱ سال پیش از سوی نشر «مرکز» منتشر شده بود.با این حال آقای شعر ترجیح داده است نسخه‌های بازنویسی شده همه این کتاب‌ها را به انتشارات «نگاه» بسپارد.

شمس لنگرودی که شاعری است زاده خطه شمال، در کنار مجموعه شعرهایی همچون «خاکستر و بانو»، «آوازهای فرشته بی‌بال»، «رسم کردن دست‌های تو»، «ملاح خیابان‌ها» به تحقیق و پژوهش در حوزه شعر و شاعری هم همت داشته و دارد که نتیجه آن نگارش آثاری همانند «تاریخ تحلیلی شعر نو» (در چهار جلد)، «رباعی محبوب من»، «روزی که برف سرخ ببارد» است.

او که در دوره جوانی‌اش در تئاتر فعالیت کرده بود، سال ۸۹ به کوشش دوست شاعر و فیلمسازش رسول یونان، برای بازی در فیلم «فلامینگو شماره ۱۳ » دعوت به همکاری شد و با بازی در این فیلم مقابل دوربین سینما قرار گرفت و در این سال‌ها در چند اثر سینمایی دیگر مانند «پنج تا پنج»، «احتمال باران اسیدی»، «رفتن» و... نیز بازی داشته است.

تازه‌ترین فعالیت او در حوزه بازیگری به بازی در فیلم «دوباره زندگی» برمی‌گردد که این فیلم امسال تهیه شده است.

 

 

کلید واژه ها: شمس لنگرودی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST