کد مطلب: ۱۲۳۶۳
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

ده کتاب پیشنهادی سروش دباغ به علاقه‌مندان فلسفه

ایران آنلاین:در سالیان اخیر، دوستان بسیاری از داخل و خارج کشور که علایق فرهنگی و فلسفی پررنگی دارند، در عین حال تحصیلات رسمیِ فلسفی ندارند؛ عناوین آثار فلسفی چندی را از من سراغ گرفته‌اند؛ کتاب‌هایی که ایشان را با چیستی و چند و چون فلسفه و اهمّ مباحث آن، همچنین نگرش فلسفیِ به هستی آشنا کند و خوانده‌های پراکنده‌شان را نظم و نسق بخشد و نظام‌مند سازد.
از بخت بلندم، به اقتضای علائق و شغل و کار و بارم، طی بیست سال اخیر، مقالات و کتابهای فلسفیِ رنگارنگ و متنوعی خوانده و ذهن و ضمیرم را از آنها آکنده‌ام. از میان این فهرست بلند بالا، برخی که به نظرم به کار عمومِ علاقه‌مندان به فلسفه و مباحث فلسفی می‌آید( نه فقط دانشجویان و متخصصان فلسفه)، ازاین قرار است:
۱. « مقدمه‌ای بر فلسفه»، نوشته‌ی مارک وودهاوس. دوازده سال پیش، وقتی از انگلستان برگشتم و در«مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه» در تهران مشغول به کار شدم، در کلاسهای آزادِ خود، این کتاب را تدریس کردم؛ اثری است شسته رفته و استدلالی و روان که با مثالهای ملموس و عینی، مباحث مختلف فلسفی را صورتبندی کرده. نمی‌دانم کتاب به فارسی منتشر شده یا نه؛ دوستانی که آشنایی مکفی با زبان انگلیسی دارند، می‌توانند این اثر خواندنی را در مطالعه بگیرند.
۲. «فلاسفه‌ی بزرگ»، نوشته‌ی برایان مگی، ترجمه‌ی عزت الله فولادوند.
۳. «سرگذشت فلسفه»، نوشته‌ی برایان مگی، ترجمه‌ی حسن کامشاد.
۴. «دنیای سوفی»، نوشته یوستین گودرو، ترجمه‌ی حسن کامشاد.
۵. «پرسیدن مهمتراز پاسخ دادن است»، نویسندگان، دنیل کلاک و ریموند مارتین، ترجمه‌ی حمیده بحرینی.
۶. «الفبای فلسفه»، نوشته‌ی نایجل واربرتون، ترجمه مسعود علیا.
۷. «مثل فیلسوف نوشتن»، ای پی مارتینیک، مترجمان، فاطمه‌ی مینایی و لیلا مینایی.
۸. « فلسفه‌ی تحلیلی چیست؟» نوشته‌ی هانس گلاک. روزگاری که ایران بودم، این کتاب را یک بار تدریس کردم؛ در مقالات شش گانه ای که درباره‌ی تاریخ فلسفه تحلیلی نوشتم، از این کتاب خیلی بهره بردم. ( این مقالات اکنون در کتاب « در باب فلسفه تحلیلی: با محوریت ویتگنشتاین» ام گنجانده شده است).
۹. «فلسفه‌ی ملال»، لارس اسوندسن، ترجمه‌ی افشین خاکباز.
۱۰. « سه آستانه نشین»، نوشته‌ی دایا جینیس آلن، ترجمه‌ی رضا رضایی.
امیدوارم دوستان و عزیزان، با خواندن آثار فوق و گشتن و گردیدن در بوستان فلسفه، لحظات و اوقات خوش و غریبی را تجربه کنند و «دمی از رنج هستی وارهند».

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST