کد مطلب: ۱۲۴۴۲
تاریخ انتشار: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

آغاز به کار کتابفروشی «شیرازه» در شیراز

ایسنا:  کتابفروشی و مجموعه فرهنگی «شیرازه» شامگاه پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) در غربِ شهر شیراز گشایش یافت.   

در معرفی این کتاب‌فروشی عنوان شده است: «در روزگاری که برخی از  کتابفروشی‌ها جای خود را به اغذیه‌فروشی‌ می‌دهند،این کتاب‌فروشی گشایش یافت؛ مجموعه‌ای که هم مخزنی غنی و به‌روز از رمان، داستان، شعر ایرانی و لاتین است و هم تازه‌ترین مجموعه‌ کتاب‌های کودک، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه، علوم سیاسی و علوم انسانی در قفسه‌هایش به چشم می‌خورد.

کتابفروشی اما تنها بخشی از این مجموعه فرهنگی است و گالری، فروشگاه محصولات فرهنگی، صنایع‌دستی و تزئینی، فروشگاه لوازم‌التحریر و کافه‌کتاب نیز در آن گنجانده شده است.

شاید مهم‌ترین اهمیت گشایش «شیرازه» که مجموعه‌ای متنوع از تولیدات و محصولات فرهنگی را به مخاطب عرضه می‌کند، قرار داشتن آن در غرب شهر شیراز است، در منطقه‌ای که با وجود تراکم جمعیتی بالا، کتابفروشی‌های زیادی وجود ندارد و حالا با گشایش این کتاب‌فروشی در طبقه‌ی فوقانیِ پردیس سینمایی گلستان، مجموعه‌ای از سینما، کتابفروشی و محصولات فرهنگی در کنار هم، اوقات فرهنگی را به مخاطب ارائه می‌کند.»

کتابفروشی «شیرازه» روز گذشته در طبقه دوم ساختمان «الف» با حضور نویسندگان و هنرمندان شیراز افتتاح شد و"کوروش کمالی سروستانی" مؤسس این مجموعه با اشاره به تاریخ تأسیس کتابفروشی در شیراز، از اهمیت روزافزون کتابفروشی‌ها تحت عنوان «پنجره‌های فرهنگ» در نظام اجتماعی سخن گفت.

 کمالی سروستانی در این مراسم گفت: کتابفروشی‌ها با ارائه و عرضه‌ کتاب و دیگر کالاهای فرهنگی به عنوان آخرین حلقه در روند تولید و مصرف؛ جایگاهی ویژه‌ای ‌در پیوند مؤلف، ناشر، پخش و خواننده‌ کتاب نقش دارند. 

با این حال مدیر دانشنامه فارس معتقد است:« امروز در وضعیتی عجیب و منحصربه‌فرد به سر می‌بریم جون تعداد ناشران ایرانی تقریباً چهار برابر کتابفروشان است».

به گفته او، براساس آخرین آمار خانه‌ کتاب ایران، ۱۲ هزار و ۴۰۰ ناشر در ایران دارای پروانه نشر هستند؛ درحالی که تنها ۳ هزار کتابفروشی در ایران وجود دارد. وضعیتی که مشابه آن در شیراز هم هست و با وجود ۱۶۰ ناشر دارای پروانه نشر، تنها ۹۰ کتابفروشی کوچک و بزرگ به فعالیت مشغول‌اند.

او افزود: مجموعه کتابفروشی «شیرازه» که با مشارکت و همراهی صالح صحرائیان و طراحی گروه معماری اشعری سامان یافته است، به عرضه‌ بیش از ۳۵هزار عنوان کتاب می‌پردازد.

 

تأسیس نخستین کتابفروشی شیراز در سال ۱۲۸۲ خورشیدی

کوروش کمالی سروستانی سپس با اشاره به تاریخ  ۱۱۵ساله‌ تأسیس کتابفروشی در شیراز  و تأسیس  نخستین کتابفروشی شناخته‌شده‌ شیراز در  ۱۲۸۲ خورشیدی  توسط "شیخ محمدتقی معرفت"،یادآور شد: "معرفت" چاپخانه‌ای نیز تأسیس کرد و در آن کتاب‌ها و اعلامیه‌های مشروطه‌خواهان را مخفیانه چاپ می‌کرد. او، دو فرزند فرهنگور داشت، حسن و حسین که یکی در خیابان لاله‌زار تهران مکتب معرفت را بنیان نهاد و دیگری کار پدر را در شیراز تا سال ۱۳۷۲ پی گرفت. براساس گزارش فرید قاسمی در «جُنگ کتاب»، شیخ محمدتقی معرفت برای نخستین بار در ایران به طبع و نشر «قرآن مجید» همّت گماشت و بر این اساس نخستین قرآن چاپی در شیراز منتشر شده است.

به گفته‌کمالی؛ کتابفروشی و کتابخانه عمومی احمدی دومین کتابفروشی شیراز است که محمدکریم احمدی مشهور به «آقاداداش» آن را در سال ۱۲۸۵ بنیان گذاشت. کتابخانه‌ احمدی هنوز در خیابان طالقانی شیراز، چندقدم مانده به حمام وکیل مشغول فعالیت است و ۱۱۲سال است که چراغ‌اش خاموش نشده، چراغی که علی‌اکبر نوری‌زاده با خلق‌وخویی خوش و دانشی وسیع ۸۰سال بر آن مدیریت کرد و آن را به پاتوقی برای بزرگانی چون علی‌اصغرخان حکمت، محمدجعفر واجد، خلیل رجایی، قاسم غنی و بسیاری دیگر از فرهنگوران فارس و ایران بدل کرد. امروز نیز کتابخانه احمدی را مهندس محمود فهلیانی اداره‌ می‌کند.

این فعال فرهنگی در ادامه از کتاب‌فروشی‌های نسل اول شیراز نام برد و توضیح داد: «کتابفروشی جهان‌نما» که به دست محمدحسین ذوالانوار در سال ۱۲۹۰ تأسیس شد. «کتابفروشی آدمیت» که آن را محمدحسین رکن‌زاده آدمیت مؤلف کتاب‌های ارزشمندی چون «دانشمندان و سخن‌سرایان فارس» و «فارس و جنگ بین‌الملل ‌اول» در سال ۱۳۰۱ تأسیس کرد. «کتابفروشی محمدی» که محمد رحیم مشهور به ناظم آن را در سال ۱۳۰۲ خورشیدی بنیان نهاد و هنوز این کتابفروشی در خیابان ملاصدرای شیراز مشغول به فعالیت است. «کتابفروشی شفیعی» که ابوالقاسم شفیعی داماد شیخ محمدتقی معرفت آن را در سال ۱۳۱۵ بنیان گذاشت. «کتابفروشی شاپور» را نیز در همین سال حاج محمدباقر کُتابی افتتاح می‌کند و سال بعد نیز عزیز دانش‌پور «کتابفروشی دانش‌پور» را تأسیس می‌کند.

 

مؤسس مجموعه فرهنگی «شیرازه» در ادامه به کتابفروشی‌های نسل دوم شیراز اشاره کرد و گفت: نخستین کتابفروشی نسل دوم در سال ۱۳۲۰ تأسیس می‌شود و علی میرزاده در سال ۱۳۲۱ کتابفروشی و پخش مطبوعات را بنیان می‌نهد و فرزندش محمد کار او را با تأسیس «کتابفروشی گسترش فرهنگ» تا سال ۱۳۹۲ پی می‌گیرد. علی دادآئین در همین سال‌ها «کانون تربیت» را بنیان می‌نهد و خلیل زمان‌ثانی در ۱۳۲۳ «کتابفروشی هاشمی» را تأسیس می‌کند که هم اینک نیز فرزندانش در کتابفروشی هاشمی و بهار کار او را ادامه می‌دهند. محمود ممتحن در ابتدای دهه ۳۰ «کتابفروشی ممتحن» را تأسیس می‌کند. آخرین بازمانده از نسل دوم کتابفروشان شیراز، زنده‌یاد زین‌العابدین بلادی بود که در سال ۱۳۲۲ «کتابفروشی بلادی» را بنیان نهاد و سال گذشته پس از ۷۴سال کتاب‌فروشی، درگذشت.

کوروش کمالی سروستانی در انتها از نسل سوم کتابفروشی‌های شیراز  گفت؛ نسلی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی زاده می‌شوند و کتابفروشی‌هایی همچون زند، اسفند، کیوان، دانش، رسالت، برادر، خرد، دهقان، فرهنگ، عبدالهی، دارالکتب شهید مطهری، پیام قرآن، شهرکتاب، کتاب شیراز، دهدشتی، بهار و... تأسیس می‌کنند؛ کتابفروشی‌هایی که امروز برخی از آن‌ها تعطیل شده‌اند.

او در پایان مراسم گشایش کتابفروشی «شیرازه» از حضور نویسندگان، هنرمندان، اعضای شورای شهر شیراز، خبرنگاران، علاقه‌مندان به کتاب و نیز کاظم علمی، ابراهیم کریمی، امیر حسین‌زادگان، امین عبدی و سیاوش باقرزاده که به گفته او  از مدیران مهم‌ترین مؤسسه‌های پخش کتاب کشور هستند، سپاسگزاری کرد.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST