کد مطلب: ۱۲۵۰۷
تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

غرفه‌ی صربستان در نمایشگاه کتاب تهران افتتاح شد

ایسنا:  غرفه صربستان که امسال مهمان ویژه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است، همزمان با روز اول نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (۱۲ اردیبهشت ماه) با حضور وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی کشور صربستان و جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.
در این مراسم ولادان ووکوسایوویچ، وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی کشور صربستان با ابراز خوشحالی از حضور این کشور در نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: امیدواریم روزهای پرشکوهی را در نمایشگاه داشته باشیم.
او با اشاره به حضور نویسندگان صرب در نمایشگاه گفت: امیدوارم این موضوع باعث افزایش همکاری نویسندگان صرب با نویسندگان ایرانی باشد. علاوه بر این که در بحث کتاب و کتابخوانی همکاری داشته باشیم امیدوارم حضور ما در نمایشگاه باعث افزایش همکاری دو کشور در زمینه فرهنگ باشد و شاهد ترجمه کتاب با زبان یکدیگر باشیم. فرهنگ مانند موزیک و آوایی است که بر تاریخ کشورها وجود دارد.
سپس محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه صربستان در دو سال گذشته اظهار کرد: ایران و صربستان بعد از ۸۰ سال روابط دیپلماتیک به دنبال گسترش روابط فرهنگی خود هستند. این روابط فرهنگی از نمایشگاه کتاب شروع می شود.
او افزود: ما ایرانیان اطلاع زیادی از ادبیات کشورهای اروپای شرقی نداریم و بیشتر آشنایی ما با ادبیات اروپای غربی است. امیدوارم نویسندگان ایرانی و صربستانی از این فرصت استفاده کنند و با ادبیات یکدیگر آشنا شوند و بتوانیم در آینده ترجمه کتاب از هر دو زبان را داشته باشیم.
سپس علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی شهر کتاب اظهار کرد: بعد از دو سال که ایران مهمان ویژه صربستان بود ما میزبان دوستان صربستانی هستیم. حضور ما در نمایشگاه صربستان نشان می‌داد که مردم صربستان به کتاب و فرهنگ علاقه مند هستند.
او سپس بیان کرد: ۵۰ سال پیش مخاطبان ایرانی با ترجمه کتاب «پلی بر رودخانه درینا» با ادبیات صربستان آشنا شدند اما رفت و آمد بر روی این پل بسیار کم بوده است. در این ۵۰ سال فقط هشت عنوان کتاب از ادبیات غنی صربستان ترجمه شده است که این میزان بسیار کم است. اما با خواندن همین هشت عنوان کتاب از فرهنگ تاریخ و درد و رنج‌هایی که مردم صربستان کشیده‌اند آشنا شدیم.صربستان نویسنده‌هایی همچون چخوف و تولستوی دارد. باید آنها را بشناسیم. امیدوارم از این به بعد با همکاری نهادهای فرهنگی مانند موسسه نمایشگاه هشت، خانه کتاب و شهر کتاب پلی با ستون جدید و استحکام بیشتر بین این دو کشور به وجود بیاید.
سپس دو نویسنده صربستانی از ادبیات صربستان گفتند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST