کد مطلب: ۱۲۶۱۰
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

معصومی دایره‌المعارفی گویا و پویاست

مراسم اردیبهشت مفاخر و نکوداشت دکتر حسین معصومی‌همدانی در روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت با حضور چهره‌های علمی، فرهنگی و هنری در مجتمع فرهنگی ـ سینمایی شهید آوینی همدان برگزار شد.

علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب درباره‌ی شخصیت علمی و کارنامه‌ی دکتر حسین معصومی‌همدانی گفت که دکتر معصومی در میان اهل علم و فرهنگ در دوران معاصر شخصیتی استثنایی و بی‌بدیل است. وی گفت معصومی رکن استواری برای فرهنگ و دانش معاصر است که دشواری‌های بسیاری از مسائل علمی و فرهنگی را به آسانی از پرده‌ی اصطلاحات و تعبیرات پیچیده بیرون می‌آورد و روان و قابل‌فهم برای مخاطبان بیان می‌کند.

محمدخانی به جامعیت معصومی در حوزه‌های مختلف تاریخ علم، فلسفه، ادبیات کلاسیک و معاصر اشاره کرد و گفت: معصومی‌همدانی مورد قبول و تایید بسیاری از داعیه‌داران عصر ما در حوزه‌ی فیزیک، تاریخ علم، ترجمه، ادب و فلسفه است و دقت و نکته‌سنجی‌های او شهره‌ی دانشگاهیان و اصحاب فرهنگ است و بسیاری از دوستان که اغلب با او مانوس هستند او را به خاطر جامعیت و لطف محضرش دوست می‌دارند و از صحبتش لذت می‌برند. جامعیت معصومی در زمینه‌های گوناگون دانش و فرهنگ و آشنایی او با ادبیات جهان و ادبیات فارسی او را به یک دایره‌المعارف گویا و زنده تبدیل کرده است که از کثرت دقت و وسعت اطلاعات، مراجعان خود را غافلگیر می‌کند. او دایره‌المعارفی پرمایه و مطمئن برای اهل فرهنگ است.

وی به وسواس و کمال‌طلبی معصومی اشاره کرد و گفت: این وسواس و کمال‌طلبی باعث شده که اهل فرهنگ سال‌ها منتظر کارهای ایشان که ترجمه شده و یا نوشته شده ولی منتشر نشده است بمانند از تاریخ علوم اسلامی رشدی راشد گرفته تا مجموعه مقالات معصومی که آماده‌ی انتشار است.

معاون فرهنگی شهر کتاب گفت: پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران وامدار تلاش‌ها و ایده‌های دکتر معصومی است و بحث‌ها و مقالات وی در باب تاریخ علوم اسلامی و پرتوافکنی بر زوایای مختلف علم یونانی، اسلامی و اروپایی پنجره‌های نوینی را در باب علم دوران اسلامی بر مخاطبان گشوده است و سهم ایرانیان، مسلمانان و غربی‌ها را در پیدایش و تحول این علوم مشخص و تبیین کرده است و ارتباط تاریخی و مفهومی دقیقی را برای  هر کدام از حوزه‌ها و کشورها و جوامع مشخص ساخته و نشان داده است که علم دوره‌ی اسلامی به اسلام به عنوان یک تمدن وابسته است و به عنوان یک فرهنگ.

محمدخانی به آشنایی بیست‌ ساله‌ی خود با دکتر معصومی اشاره کرد و گفت: از دکتر معصومی در بسیاری از برنامه‌های علمی و فرهنگی بهره‌ برده‌ام و دقت‌نظرهای او موجب اعجاب و تحسین همه است و چند باری که با دکتر معصومی در داخل و خارج همسفر بوده‌ام می‌دیدم که در اوقات فراغت غالب اوقاتش را صرف خواندن رمان به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه می‌کند و نمونه‌اش نقدهای خوبی که بر رمان‌ها نوشته است که آخرین آن‌ نقد او بر رمان «مارش رادتسکی» که مشهورترین اثر یوزف روت نویسنده‌ی آلمانی است و برگزیده‌ی جایزه‌ی ابوالحسن نجفی شد.

محمدخانی در پایان به خصوصیات اخلاقی معصومی پرداخت و گفت: معصومی راهنما و یاری‌دهنده‌ی نسل جوان در حوزه‌ی علم و فلسفه و ادبیات است و تلاش فراوانی برای تربیت و ارتقاء فکری و فرهنگی جوانان انجام داده است و اخلاق علمی و انسانی او زبانزد است. اما معصومی تحمل ریا و شبه‌علم و شبه‌فرهنگ و شبه‌فلسفه را ندارد و منتقد جدی این‌گونه افراد و موسسات است و متاسفانه مدیران برخی از موسسات پژوهشی در حوزه‌ی فلسفه قدر و منزلت او را ندانستند و نتوانستند به‌خوبی از دانش و بینش دکتر معصومی بهره ببرند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST