کد مطلب: ۱۲۶۱۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

وزیر ارشاد: معصومی‌همدانی تجلی علم و دانش است

ایرنا: در پیام سیدعباس صالحی که سه شنبه شب در  آیین نکوداشت دکتر حسین‌ معصومی‌همدانی خوانده شد، آمده است: قرین شدن نکوداشت دانشمند اندیشمند و ژرف اندیش دکتر معصومی همدانی در برنامه اردیبهشت مفاخر استان، با روز ۲۵ اردیبهشت ماه روز پاسداشت زبان و ادب فارسی و بزرگداشت حکیم فردوسی را به فال نیک می گیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام اضافه کرد: این شخصیت در پی سال های متمادی مجاهدت های علمی و کسب دانش، از سرآمد مراکز علمی دانشگاهی و یکی از سرمایه های بزرگ علمی کشور عزیزمان محسوب می شود.
صالحی اظهار داشت: این شخصیت با تدوین آثار فاخر و پرورش شاگردان بسیار، منشا خدمات ارزنده و اثرگذار در حوزه تاریخ علم، تمدن و فلسفه شده و مرجع رشد و ارتقای اندیشه و خردورزی نسل های امروز و فردای جامعه است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام برای معصومی همدانی آرزوی طول عمر و سلامتی کرد و افزود: امیدواریم نهادهای علمی و پژوهشی به ویژه محققان و دانشجویان بتوانند از وجود وی بهره شایسته ای ببرند.
به گزارش ایرنا، دکتر معصومی همدانی زاده دوم آذر ۱۳۲۷ در کهن دیار همدان است و پیشتر نیز در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه علوم انسانی و اسلامی در سال ۱۳۹۶ لوح سپاس در بخش ویژه و سردیس فارابی و مدال ابن‌سینای یونسکو را از دستان رئیس جمهوری کشورمان دریافت کرد.
وی نویسنده کتاب 'تاریخ علم در ایران در چهار قرن اخیر'، مترجم و فیلسوف ایرانی و فخر دیار هگمتانه است که با وجود اینکه دانش آموخته رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۵۱ است، اما از سالها پیش در دانشگاه آزاد ایران به ویرایش کتب علمی پرداخت و در سال ۱۳۵۸ به عنوان مدرس تاریخ و فلسفه علم به دانشگاه شریف بازگشت و در سال ۱۳۷۲ به قصد ادامه تحصیل به فرانسه سفر کرد. 
معصومی همدانی که نامش در زمره چهره های اصلی و ویراستاران ارشد مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی قرار دارد، پس از عزیمت به فرانسه، تحصیلاتش را در رشته تاریخ و فلسفه علم در دانشگاه پاریس هفت ادامه داد و مدرک دکتری خود را با تخصص 'تاریخ اپتیک و ریاضیات' از این دانشگاه کسب کرد و پس از آن به ایران بازگشت و تدریس در دانشگاه شریف را از سر گرفت. 
او از سال ۱۳۷۹ به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمده و به تازگی سرپرستی و سر ویراستاری مجموعه کتاب های مربوط به دانش امروز انتشارات فرهنگ معاصر را به همراه دکتر محمد خواجه پور عهده دار شده است. 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST