کد مطلب: ۱۲۷۰۲
تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷

ادبیات ایران به استاندارد خودش نزدیک می‌شود

مهر: قاسم کشکولی با اشاره به اینکه وضعیت فرهنگ عمومی در ایران نگران کننده است از نزدیک شدن ادبیات داستانی ایران به ویژه ادبیات جوانان به استاندارد مطلوب ابراز رضایت کرد.

 قاسم کشکولی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی در کشور ما در موقعیت خطرناکی قرار دارد، عنوان کرد: برخی سیاستگذاری‌های فرهنگی در کشور به شکلی است که می‌گوید فقط آنچه را که من می‌گویم باید اجرا شود و باقی را قبول ندارم و از این رهگذر تلاش می‌شود هر آنچه را که در اندیشه و بینش فرهنگی و ایدئولوژی این تفکر جای نمی‌گیرد، انکار شود. حاصلش هم این می‌شود که جامعه خواست و نیاز خود را در تولیدات فرهنگی موجود پیدا نمی‌کند و به جایگزین‌هایی برای آن روی می‌آورد که خطرناک است.

وی ادامه داد:  برخی فکر می‌کنند انسان باید در خدمت اندیشه باشد در حالی که تمامی اندیشه‌ها در خدمت انسان هستند. اندیشه امری مخلوق انسان است و اوست که با تنوع موجود در آن زیست و ساختار زندگی خود را شکل می‌دهد. بر همین اساس نمی‌توان در حوزه مسائل فرهنگی تنها یک تفکر را برتابید. اما متاسفم که در جامعه ما وضعیت به سمتی پیش رفته که چنین اتفاقی در حال رشد است.

این نویسنده در ادامه با اشاره به کتابی از خود با عنوان «این سگ می‌خواهد رکسانا را گاز بگیرد» گفت: این کتاب وقتی منتشر شد در مدت دو ماه تمامی نسخه‌های آن فروش رفت اما دیگر اجازه انتشار پیدا نکرد. همین مساله و امثال آن گره کار فرهنگی ما را نشان می‌دهد. اثری که مخاطبان آن را دوست دارند و نیازهای آنها را برآورده می‌کند، اجازه انتشار پیدا نمی‌کند. چنین اتفاقی یعنی رواج و پسند تنها یک تفکر.  

این نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه جلوگیری از تولید ادبی با اندیشه‌های مختلف چرخه اقتصادی فرهنگ را نیز در کشور مختل کرده و می‌کند، اظهار کرد: وقتی آثار متنوعی منتشر شود به طبع بازار فروش آنها نیز گرم خواهد شد و چرخه اقتصادی فرهنگ و نشر هم می‌چرخد اما حذف هر بخش از آن یک از چرخ‌دنده‌های اقتصادی فرهنگ را نیز از دور خارج و حرکت کلی آن را کند می‌کند.

کشکولی در عین حال با ابراز اینکه به آینده ادبیات و نوشتن در ایران خوشبین است گفت: وقتی آثار نویسندگان جوان را می‌خوانم  متوجه می‌شوم که ادبیات داستانی در حال نزدیک شدن به استاندارد مطلوبی در ایران است و باید همه به آن در این راه کمک کنیم. به نظر من در حوزه رمان به طور ویژه، اتفاق‌های جالبی در حال شکل گرفتن است. گرایش جوانان به رمان نویسی یعنی گرایش داشتن به اندیشه و داشتن دغدغه‌های فلسفی که به نظرم خوب و پسندیده است. با وجود همه موانعی که پیش روی نوشتن در ایران هست این اتفاق و اشتیاق نشان دهنده یک نیاز واقعی است و باید ارج نهاده شود.  

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST