کد مطلب: ۱۲۷۰۸
تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷

نگاه جهانی به دانشگاه فردوسی مشهد

سید مسلم یگانه

ایران: دانشگاه فردوسی مشهد،قرار است طی چند سال آینده بر اساس نظام ارزیابی «لایدن» در سال ۲۰۱۸ میلادی، در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد. این دانشگاه پیش از این نیز موفقیت‌هایی کسب کرده که از آن جمله می‌توان به نخستین حضورش در رتبه بندی کلی سال ۲۰۱۷ نظام شانگهای چین (نظام‌های رتبه‌بندی معتبر جهان)، و کسب رتبه ۵ کشوری در میان دانشگاه‌های تابع وزارت علوم تحقیقات و فناوری اشاره کرد. همچنین این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ «تایمز» (یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی)، جزو ۱۳ دانشگاه ایران قرار گرفته که این موضوع نوید بخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌های توانمند ایران در رتبه بندی‌های معتبر بین‌المللی است.
چشم‌انداز ۱۰ ساله دانشگاه
«محمد کافی» رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه «لایدن» یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر سال دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس شاخص‌های علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد، اظهار داشت:  طبق چشم‌انداز ۱۰ ساله، دانشگاه فردوسی مشهد باید تا سال ۲۰۲۰ بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان، ۱۰ دانشگاه برتر منطقه و ۲ دانشگاه برتر کشور قرار گیرد که با برنامه‌ریزی و همت هدفمند دانشگاهیان، اهداف چشم‌انداز محقق شده و جایگاه این دانشگاه بر اساس ۱۱ شاخص در نتایج سال ۲۰۱۸ نظام رتبه‌بندی بین‌المللی لایدن به رتبه ۴۷۸ ارتقا یافت. همچنین بر اساس این گزارش، رده‌بندی دانشگاه فردوسی از رتبه ۵۰۹ در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۴۷۸ در سال‌جاری میلادی و در سطح داخلی نیز رتبه آن از چهارمین به سومین دانشگاه جامع ایران ارتقا یافته است.
«کافی» که دارای دکتری زراعت و اصلاح نباتات است، با اشاره به اینکه دانشگاه فردوسی مشهد سومین دانشگاه تأسیس شده در ایران پس از دانشگاه‌های تهران و تبریز با بیش از ۶ دهه قدمت است، افزود: در چارچوب آخرین رده‌بندی «نظام ارزیابی لایدن» ۲۳ دانشگاه از ایران، ۱۹ دانشگاه از ترکیه، ۵ دانشگاه از مالزی و ۴ دانشگاه از عربستان در جمع ۹۳۸ دانشگاه برتر جهان  قرار گرفته‌اند.
وی با تأکید بر اینکه وجود مشوق‌های پژوهشی برای دانشجویان و اعضای هیأت علمی و همچنین تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی از جمله عوامل مؤثر در این موفقیت بوده، افزود: رویکرد تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم و گرایش به پژوهش‌های تقاضا محور که مستلزم ارتباطات گسترده با جامعه و بخصوص بخش صنعت است باعث شده، تا دانشجویان علاوه بر آشنایی با نیازهای جامعه و ضرورت‌های پژوهشی واقعی، به موضوعات کاربردی و ابداعی بیشتری بپردازند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه برای دستیابی به این اهداف از کمیت‌گرایی دور شده‌ایم و به سمت کیفیت‌گرایی در حرکت هستیم، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهداف دانشگاه در نظر داریم تا دانشگاه بتواند پاسخگوی درخواست‌های متقاضیان باشد. این امر، در حوزه پاسخگویی به نیازهای جامعه و دانشجویان است.
وی اظهار داشت: سیاست‌های دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص ارتقای جایگاه علمی بین‌المللی آن باعث شده تا با توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی با دانشگاه‌های کشورهای منطقه و جهان به موفقیت‌های چشمگیری نائل آید. هم‌اکنون دانشگاه فردوسی مشهد تعداد ۲۷ تفاهمنامه فعال در زمینه همکاری‌های بین‌المللی با دانشگاه‌های مختلف از ۱۷ کشور داشته و تعداد بیش از یک هزار و ۶۵۰ دانشجوی غیرایرانی از سراسر جهان را در خود جای داده است.
جایگاه دانشگاه
کافی در خصوص موفقیت‌های این دانشگاه، اظهار داشت: رتبه نخست فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور، رتبه نخست در جشنواره نشریات دانشجویی، رتبه نخست در فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی، رتبه نخست دوازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر سراسر کشور، رتبه‌های برتر در المپیادهای علمی ملی و بین‌المللی از جمله شیمی و ریاضی و رتبه سوم جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات، از جمله افتخارات این دانشگاه محسوب می‌شود. همچنین کسب رتبه دوم وبگاه دانشگاه در میان دانشگاه‌های وزارت علوم در رتبه‌بندی جهانی وبومتریک و حضور در میان دانشگاه‌های برتر کشور در رتبه‌بندی موضوعی، بخش دیگری از موفقیت‌های این دانشگاه است. از طرفی، طی دوسال اخیر این دانشگاه با تمرکز بر دیپلماسی علمی، توانسته رتبه اول در زمینه تعاملات علمی، پژوهشی و فناوری بین‌المللی را در بین دانشگاه‌های کشور کسب کند.
خدمات دانشگاه
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد از جمله خدمات منحصر به فرد این دانشگاه در مناطق شمال شرق را ارزیابی و صدور تأییدیه علمی اختراع و ارائه خدمات آزمایشگاهی به‌عنوان دبیر شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) در شرق کشور و عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو عنوان کرد و افزود: ارائه خدمات تخصصی امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در «آزمایشگاه آپا»، ارائه خدمات مرکز محاسبات سنگین، ارائه خدمات آزمایشگاه فناوری وب، طراحی و پشتیبانی سامانه‌های کاربردی دانشگاهی و برگزاری دوره‌های آموزش عالی آزاد برای مدیران ارشد و دیگر صاحبان صنعت و خدمات، از دیگر خدمات این دانشگاه به شمار می‌رود.
وی از دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان یک «دانشگاه مادر» یاد کرد و گفت: مدیریت هیأت نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان رضوی و نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در استان، از جمله نقش‌های دیگر این دانشگاه در منطقه است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST