کد مطلب: ۱۲۸۰۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

برنده‌ی جایزه‌ی پوشکین معرفی شد

مهر: به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت جایزه، در حالی که پیشتر ۶ کتاب در زمینه تاریخ، سیاست و امروز روسیه به عنوان فینالیست‌های جایزه کتاب روسی خانه پوشکین ۲۰۱۸ انتخاب و معرفی شده بودند، کتابی تاریخی از یک از سیاه‌ترین دوران تاریخ، از این میان به عنوان برنده این جایزه انتخاب شد.

آلکسیس پری، برای نوشتن کتابی با عنوان «درون جنگ: روزنوشت‌هایی از محاصره لنینگراد» این جایزه معتبر سالانه را از آن خود کرد. وی تاریخدان دانشگاه بوستون است.

این جایزه که امسال ششمین سال خود را پشت سر گذاشت، با معرفی برترین کتاب‌های غیرداستانی تلاش دارد تا درک عمومی را درباره جهان روسی زبان افزایش دهد.

سِر نیک کلگ، رییس هیات داوران و معاون نخست وزیر اسبق بریتانیا، درباره این کتاب که از انتشارات دانشگاه هاروارد است، گفت: نگاهی که آلکسیس پری به شیوه خودش بر خانواده‌ها، شخصیت‌های منفرد و زمانه می‌اندازد، و روشن کردن شواهدی تاکنون منتشرنشده از درد و رنج محاصره لنینگراد یک دستاورد بزرگ و در عین حال اضطراب‌آور است.

وی در عین حال یادآور شد که این خاطرات پس از جنگ توسط مقامات به بایگانی سپرده شدند و ترجیح داده شد تا سخنی از آنها به میان نیاید و تنها وجه قهرمانانه مورد نظر مقامات دولتی در محاصره لنینگراد مورد توجه قرار گرفت.

پری این یادداشت‌ها را از آرشیوهای موجود در سن پترزبورگ به دست آورد. از خلال این یادداشت‌ها می‌توان به میزان خشونت به کار رفته در محاصره لنینگراد توسط نیروهای نازی در جریان جنگ جهانی دوم پی برد. گفته شده بیش از یک میلیون انسان غیرنظامی در این محاصره جان باختند.

در همین حال «روسیه‌های دیگر» نوشته ویکتوریا لاماسکو نیز که توسط توماس کمپبل ترجمه شده به عنوان بهترین اثر ترجمه شده انتخاب شد. این اثر که از آن به عنوان اثری شجاعانه ، اصیل و پرده‌درانه یاد شده و یکی از کتاب‌های موجود درباره زندگی مدرن در روسیه این سال‌هاست، یک جایزه ۲هزار پوندی دریافت کرد.

دیگر راه‌یافتگان به بخش نهایی این رقابت عبارت بودند از: «آماگدون و پارانویا: تقابل هسته‌ای» نوشته رودریک بریت‌ویت، «روسیه‌های دیگر» نوشته ویکتوریا لاماسکو، «هواشناس استالین: داستان ناگفته عشق، زندگی و مرگ یک مرد» نوشته اولیور رولین، «خانه دولت: حماسه انقلاب روسیه» نوشته یوری سلزکین، «گورباچف: زندگی و دوران او» نوشته ویلیام تاوبمن.

جایزه کتاب روسی خانه پوشکین به ارزش ۵ هزار پوند از سال ۲۰۱۲ ایجاد شده تا علاوه بر افزایش شناخت عمومی از جهان روسی زبان، موجب خلق آثار انگلیسی زبان بیشتری در این زمینه در جهان شود. 

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST