کد مطلب: ۱۲۸۴۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

درگذشت طنزنویس قدیمی گل‌آقا

ایسنا: سید احمد سیدنا ـ طنزنویس قدیمی مطبوعات ـ در سن هفتاد سالگی درگذشت.

این طنزنویس قدیمی مطبوعات روز جمعه (۲۵ خرداد ماه) پس از گذراندن یک دوره بیماری، از دنیا رفت.

مراسم خاکسپاری او روز یکشنبه (۲۷ خرداد ماه) ساعت ۹ صبح در بهشت زهرا تهران برگزار و پیکرش در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده می‌شود.

زنده‌یاد سید احمد سیدنا کار مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۴۵ با روزنامه «توفیق» آغاز کرد و این همکاری تا پایان فعالیت آن روزنامه ادامه داشت. او از اعضای اصلی تحریریه توفیق بود. پس از آن با چندین مجله دیگر از جمله «کاریکاتور» و «فکاهیون» برای مدتی کوتاه همکاری کرد. مدتی برای برنامه‌های طنز رادیو و تلویزیون مطلب نوشت. با آغاز فعالیت مجله «گل آقا» از نویسندگان و همکاران اصلی مجلات «گل آقا» شد و تا پایان با این مجله همکاری کرد.

او با نام‌های مستعاری چون: «خیار چمبر»، «دم بریده»، «آقا عماد» و «علیرضا خان» قلم می‌زد. پس از گل آقا، از او فعالیت کم‌تری دیده شد.

سیدنا در مصاحبه‌ای که سالنامه «گل آقا» در سال  ۷۰ با او انجام داده، در تعریف طنز گفته است: «وظیفه طنز خنداندن مردم نیست بلکه وظیفه‌اش آگاهی دادن به آنان است؛ البته این نوع وظیفه باید با نوعی پختگی و متانت همراه باشد. طنزنویس قصدش از میان برداشتن ناهنجاری‌ها و یا لااقل اصلاح آنهاست. قصدش طعنه زدن و کنایه است و چه بهتر که این کار به دور از هر نوع پرخاشگری باشد.»

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST