کد مطلب: ۱۳۱۲۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷

کار کتاب و کتاب‌خوانی؛ یک تجربه لذت‌بخش

حسن همایون

ایران: اصفهان به همت سروش صحت صاحب شهر کتاب شد و درهای این مجموعه فرهنگی روز شنبه با حضور جمعی از هنرمندان سینما و تلویزیون به روی مردم باز شد. در شرایطی که روزگار ِ عُسرت کتابفروشی‌هاست و بسیاری از فعالان این صنف در تهران و شهرستان‌ها با تنگناهای مالی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و هراز چندی هم برخی از کتابفروشی‌ها ناچار فعالیت‌شان متوقف می‌شود، این هنرمند سینما و تلویزیون از کتاب‌خوان‌ها و کتاب‌بازهای جدی است و از چندی پیش هم برنامه تلویزیونی «کتاب‌باز» را روی آنتن برد. او از تحقق یکی از رؤیاهایش خوشحال است. از برنامه‌هایش برای پیش‌بردن فعالیت شهر کتاب اصفهان می‌گوید و اُمید دارد با اقبال مخاطب‌های اصفهانی کار و بار کتابفروشی بچرخد  تا دیگر هنرمندان سینما و تلویزیون هم به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب شوند.
با راه‌اندازی شهر کتاب، یکی از رؤیاهایی شما تحقق پیدا کرد.
از این اتفاق خوشحالم. سرانجام پس از شش ماه پیگیری و اخذ مجوزهای لازم به افتتاح این مجموعه فرهنگی رسیدم. من همواره دوست داشتم در شهرم اصفهان فعالیت فرهنگی را پی بگیرم. در این شهرکتاب برنامه‌های متعددی را اجرا خواهیم کرد و از آن جمله نشست‌های متعدد فرهنگی، برنامه داستان‌خوانی، شعرخوانی و همچنین نمایشنامه‌خوانی خواهیم داشت و با گرفتن مجوزهای لازم کارگاه‌های آموزشی هم برگزار خواهیم کرد.
افتتاح شهر کتاب با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد.
بله، استقبال بیش از انتظار و حد تصور ما بود. من و همکارانم اصلاً فکر نمی‌کردیم با چنین استقبالی روبه‌رو شویم و این اقبال همچنان ادامه دارد و امید دارم در ادامه فعالیت هم شاهد همراهی مردم خوب اصفهان باشیم و بتوانیم بدون چالش و تنگنای مالی کار را ادامه دهیم و متضرر نشویم تا دیگر هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون هم ترغیب شوند و نسبت به راه‌اندازی چنین مجموعه‌های فرهنگی که انتفاع مالی آنچنانی هم ندارد، در دیگر شهرهای ایران اقدام کنند. این استقبال نشان دهنده آن است که مردم ما از مراکز و فعالیت‌های فرهنگی استقبال می‌کنند و زمینه‌ها و فرصت‌های کافی برای فعالیت‌های فرهنگی در شهرستان‌ها هست و خوب است دیگران هم در این زمینه کار کنند.
آیا این توجه را بیشتر به خاطر کتاب می‌دانید یا خودتان؟
مایه خوشحالی است که لطف مردم نسبت به خودم را در مسیر توجه به کتاب و مطالعه هدایت کنم. امیدوارم فعالیت‌های فرهنگی در ترویج و گسترش کتاب‌خوانی رشد کند. مردم مبتنی بر اندیشه و گفت‌وگو مسائل‌شان را پیش ببرند خیلی بهتر از این است که با دعوا و نزاع با هم مواجه شوند.
شما معمولاً به کتاب می‌پردازید، چرا برای‌تان کتاب اینقدر مهم است؟
من کتاب را دوست دارم و از نوجوانی عاشق کتاب بودم و می‌خواندم و دیگران را به خواندن دعوت می‌کردم و می‌کنم. از نوجوانی لذت کتاب‌خوانی را تجربه می‌کنم و دوست دارم دیگران را از این لذت آگاه کنم و آن‌ها هم در این لذت سهیم شوند و آن را تجربه کنند. چطور ما وقتی خوراک خوشمزه‌ای می‌خوریم آن را به دیگران توصیه می‌کنیم، کتاب‌خواندن هم باید همین‌جور باشد و به عنوان یک تجربه لذت بخش به آن نگاه شود.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST