کد مطلب: ۱۴۱۷۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷

ترجمه‌ی شاهکار ادبی میرچا الیاده در ایران

مهر:  نشر نیماژ رمانی از میرچا الیاده را با عنوان «جوانی بدون جوانی» را با ترجمه فرهاد بیگدلو و مقدمه‌ای از فرانسیس فورد کاپولا منتشر کرد.

این رمان روایت‌گر زندگی استاد زبان‌شناس سالخورده‌ای است که بر اثر سانحه‌ای طبیعی، جوانی خود را باز می‌یابد. این تغییر معجزه‌آسا در زندگی استاد توجه همه به ویژه نیروهای نازی را به خود جلب می‌مند و آنها درصدد بر می‌آیند تا پرده از این رمز و راز بردارند.

حوادث این رمان در سال‌های قبل از جنگ دوم جهانی روی می‌دهد. این رمان در سال ۱۹۷۶ توسط این نویسنده رومانیایی نوشته شد و در تثبیت نام او به عنوان یک فیلسوف تاریخ‌دان تأثیر زیادی داشت.

در این رمان از سویی با تصویری تازه از قدرت گرفتن هیتلر در آلمان روبرو هستیم و از سوی دیگر تصویری از وضعیت سیاسی کشور رومانی. در کنار اینها قهرمان رمان پیرمردی است که روی تخت بیمارستانی بستری و سعی دارد تا هویت خود را پنهان کند.

این رمان را می‌بایست تلاشی ستودنی از سوی نویسنده برای ایجاد تقابل میان  واقعیت و فراواقعیت دانست؛ تلاشی که در آن نویسنده مخاطب خود را در جغرافیای زیستی چند کشور و چند فرهنگ به حرکت در آورده و روحی انسانی از زندگی را پیش چشم او به تصویر می‌کشد.

میرچا الیاده در سال‌های جوانی به هند سفر کرد و در آنجا پس از آموختن زبان سانسکریت موفق به دریافت مدرم دکتری شد و برای تدریس به دانشگاه سوربن دعوت شد. وی در سال ۱۹۵۲ مجموعه گفتگوهای خود با کارل گوستاو یونگ را منتشر کرد و نام خود را به عنوان یکی از پژوهشگران در زمینه اسطوره و ادبیات و دین به تثبت بیشتری رساند.

از نکات قابل توجه درباره رمان «جوانی بدون جوانی» ساخت نسخه‌ای سینمایی از این اثر است که در سال ۲۰۰۷ با بازی تیم راث تهیه شد که در ساخت موسیقی متن آن کیهان کلهر نیز حضور و همکاری داشته است.

رمان «جوانی بدون جوانی» را نشر نیماژ با قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر کرده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST