کد مطلب: ۱۴۱۷۸
تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷

کتاب درآمدی بر متافلسفه منتشر شد

مهر: کتاب درآمدی بر متافلسفه تألیف سورن اورگارد، پل گیلبرت و استیون بروود با ترجمه مهدی رعنائی به همت انتشارات ترجمان علوم انسانی ابتدای سال جاری به بهای ۳۳ هزار تومان منتشر شد.

اگر از یک دانشجوی فلسفه بپرسید «فلسفه به چه دردی می خورد؟»، در مخمصه بزرگی می افتد و نهایتا، پس از کلی دست و پا زدن، پاسخ شسته رفته ای به شما نخواهد داد. آن دانشجو با این کوشش، ناخودآگاه، وارد قلمرو دیگری می شود که «متافلسفه» نام دارد، حوزه جدیدی که در آن نه به جهان و انسان، بلکه باید به خود فلسفه فکر کند.

کتاب حاضر، قرار است به خود فلسفه بیندیشد و خواننده را به پاسخ چنین پرسش هایی نزدیک تر کند: اینکه اساسا فلسفه چیست و به چه دردی می خورد؟ آیا علم و علوم انسانی جدید ما را از فلسفه بی نیاز نمی کنند؟ آیا فلسفه ما را نهایتا به حقیقت می رساند؟ فرق فلسفه خوب و بد چیست؟ آیا تفاوتی میان فلسفه تحلیلی و قاره ای هست یا خیر؟ 

درآمدی بر متافلسفه اولین کتابی است که به طور مستقل به این پرسش ها می پردازد. این کتاب خواننده را با رویکردهای اصلی به فلسفه، از تحلیلی تا قاره ای، و از سنتی گرفته تا مدرن، آشنا می کند. نویسندگان کتاب بیانی شسته و رفته و منظم و آموزشی دارند و مباحث متافلسفه و دیدگاه های پراکنده این حوزه را طبقه بندی و تشریح کرده اند. همین نکته باعث می شود این اثر هم مناسب پژوهشگران متافلسفه باشد و هم مناسب دانشجویان تازه وارد رشته فلسفه.

در بخشی از مقدمه مترجم این اثر آمده است: متافلسفه، مد جدید جهان فلسفه است. کتابها و مقالات بسیاری منتشر شده اند، چه درباره متافلسفه به طور عام و چه درباره موضوعات دیگر، از متااُنتولوژی و متافیزیک گرفته تا مباحث مرتبه بالا درباره اخلاق و حتی مباحث

مبتذلی مانند فلسفه تجربی. حتی مجله تخصصی نیز با نام متافیلاسفی منتشر می شود، اما عر چند این اصطلاح و البته اصطلاحات مشابه مانند فلسفه فلسفه نسبتا جدیدند، این موضوع را تا آغاز فلسفه می توان عقب برد. تقریبا در آرای همه فیلسوفان می توان به تلویح یا به تصریح، آرای متافلسفی شان را یافت و اگر نه از نوع استدلال ها و مواضعشان می توان متافلسفه مفروضشان را دریافت. درباره اهمیت این موضوع به سختی می توان اغراق کرد، اما با این حال این کتاب تا آنجا که مؤلفان و همین طور مترجم آن اطلاع دارند، اولین کتاب درس ای است که درباره این موضوع به زبان انگلیسی شهرت یافته است و از انتشار کتابی به زبان فارسی هم مترجم تا این جای کار بی اطلاع است.

هر چند این کتاب اولین یا حداقل یکی از اولین کتابها درباره این موضوع است، به خوبی توانسته طیف وسیعی از دغدغه ها را پوشش دهد و آنها را به خوبی مورد بحث و مداقه قرار دهد. مسلما هیچ فلسفه دانی نمی تواند طابق النعل بالنعل با همه مطالب کتاب فلسفی موافق باشد و من نیز از این امر مستثنا نیستم، اما مقدمه مترجم مسلما جای اظهار فضل درباره مخالفتها و موافقت ها نیست. اگر این کتاب بتواند توجه خوانندگان فارسی زبان را به این موضوع جلب کند والبته باعث شود به سمت مطالعه دیگرمنابع در باب این موضوع بروند، مترجم کار خود را انجام شده خواهد دانست.

در بخشی از پیشگفتار این اثر به قلم نویسندگان آمده است: این کتاب مقدمه‌ای است بر متافلسفه، شاخه‌ای از فلسفه که از چیستی فلسفه می‌پرسد، از این‌که چگونه باید انجام شود و چرا باید به آن پرداخت. تا جایی که می‌دانیم، برای اولین بار است که چنین کتابی به زبان انگلیسی نوشته می‌شود؛ حداقل مطمئنیم تنها این کتاب اکنون در حال انتشار است.

در نتیجه، هنگام نگارش این کتاب این حس را داشتیم که وارد حوزه‌ای بکر می‌شویم و هر چند ایده نگارش اولین کتاب مقدماتی در شاخه متافلسفه هیجان‌آنگیز بود، اما همچنین وظیفه‌ای هولناک و به شدت دشوار بر عهده ما می‌گذاشت. اما اگر این کتاب بتواند علاقه بیشتری به متافلسفه ایجاد کند و شاید دیگران را برانگیزد تا کتاب‌های مقدماتی دیگری درباره

 

 

کلید واژه ها: درآمدی بر متافلسفه -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST