کد مطلب: ۱۴۴۰۳
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷

«ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» منتشر شد

 هنرآنلاین: ترنس مالیک، کارگردان _ فیلسوفِ سینما، یکی از بزرگ‌ترین معماهای سینمای معاصر جهان است، فیلم‌سازی که به‌ندرت در جشنواره‌های فیلم و محافل عمومی ظاهر می‌شود و شهرت و اعتبارش از نُه فیلمی سرچشمه می‌گیرد که در طی بیش از چهل‌وپنج سال ساخته است. مالیک که به‌خاطر سبک بصری منحصربه‌فردش زبان‌زده خاص و عام است از چهره‌های شاخص عصر طلایی فیلم‌سازی هالیوود جدید است که در دهه ۱۹۷۰ آغاز شد. او زیبایی‌ای رؤیاوار و فرا_‌ زمینی را در قالب ساختار روایی مؤجز و آیرونیک روی پرده سینما به نمایش می‌گذارد.

مدخل‌های کتاب "ترنس مالیک: فیلم و فلسفه" ریشه در مطالعات فیلم، پژوهش فلسفی و حوزه آکادمیک در حال ظهوری دارند که مطلوب آن تلفیق دو ساحت فیلم و فلسفه است. از زوایای دیگر نیز می‌توان به فیلم‌های مالیک نزدیک شد، که از آن جمله‌اند رویکردهای پدیدارشناختی، شالوده‌شکنانه و دلوزی به فیلم؛ جملگی این رویکردها در این مجموعه مطمح نظر نویسندگان بوده است.

کتاب "ترنس مالیک: فیلم و فلسفه" به شیوه‌های ممتاز و خصوصاً مستقلی به بررسی و تحلیل مجموعه آثار مالیک می‌پردازد: با نگاه به سنتی که مالیک در آن کار می‌کند، جهت‌گیری خلاقانه فیلم‌ساز و بحث درباره روش‌هایی که نقد و نقادی با توسل به آن‌ها می‌تواند نور تازه‌ای به اعماق فلسفی این فیلم‌های تأمل‌برانگیز بتاباند.

دیوید مارتین _ جونز، استاد مطالعات فیلمِ دانشگاه سنت اندروز بریتانیا، درباره این کتاب می‌گوید: "ترنس مالیک: فیلم و فلسفه دربردارنده طیف فوق‌العاده مهیجی از رویکردهای مختلف به فیلم‌های مالیک است که نور تازه‌ای به اعماق فلسفی اندیشمندترین مؤلف سینما در دهه‌های اخیر می‌تاباند. مقاله‌های این کتاب، همان‌گونه که انتظارش می‌رود، کارنامه سینمایی مالیک را افزون بر آرای هایدگر و کاول، با دیدگاه‌های جذاب دلوز، هگل، مارکس، شیلر، دریدا، و مرلو ـ پونتی مواجه می‌کند و نظریه‌پردازان سرشناس فیلم هم‌چون سوبچاک و برانیگان را نیز از نظر دور نمی‌دارد. این کتاب مکاشفه‌ای فوق‌العاده خواندنی درباره مهم‌ترین فیلم‌های مالیک در کسوت نویسنده و کارگردان است، از زمین‌های بایر گرفته تا جهان نو. کتابی که در دست دارید، به معنای دقیق، از طلایه‌داران پیشرفت‌های اخیر در زمینه فلسفه فیلم است و خواندن آن را به تمام علاقه‌مندانِ این دست موضوعات اکیداً پیشنهاد می‌کنم."

"ترنس مالیک: فیلم و فلسفه" با ترجمه حسام‌الدین موسوی ریزی مترجم کتاب سینمای لارس فون تری‌یه: شکستن امواج، در ۳۲۸ صفحه و به قیمت ۲۶۰۰۰ تومان توسط نشر لِگا روانه بازار کتاب شده است.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST