کد مطلب: ۱۴۴۷۲
تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷

کتابی درباره‌ی «کودکی حافظ» منتشر شد

ایسنا: کتاب «کودکی حافظ؛ سرحلقه رندان جهان» اثر دکتر محمدکاظم کاوه پیشقدم منتشر شد.

این کتاب که توسط نشر قلمکده چاپ شده، داستان، شِبه مستندی است از کودکی خواجه شمس‌الدین محمدحافظ شیرازی که مولف، پدیدآوری آن را از سر شوق به حافظ دانسته و در بخشی از مقدمه خود در این کتاب ضمن اشاره به دل‌انگیزی شهر شیراز در دوران حافظ  آورده: شمیم بوی نارنج، عطر گلبرگ‌های نسترن، کوچه‌های خاکی و مردمانی با چهره‌های روشن و شاد و پرند رنگ رنگ بر فراز تپه‌های شمال شیراز؛ شما را به یاد کودکی مردی می‌اندازد که سال‌های بسیار، بر پهنه ادب شیراز، ایران و جهان، خوش درخشیده است. شاعر خوش‌آوازه‌ای که غزل‌های رندانه و آرام‌های عاشقانه‌اش در کالبد غزل، آیینه‌ای است از وقایع روزگارانش و مردمانی که حافظ، آمالشان را به نیکی دریافته بود. غزل‌سرایی ناب‌اندیش که با زبانی سحرانگیز و اعجاب‌آمیز، صاحبدلان را حکایت دل خوش ادا کند!

این پژوهشگر و استاد دانشگاه شعر حافظ را خاستگاه تأملات عاطفی و آرمانی بشری دانسته و بر آن است که شعر او به پاره‌ای از سنّت‌ ما بدل شده و از زبانِ حال ما با ما سخن می‌گوید و در دل و ذهن ما جاری است؛ از این روی شناخت و معرفی او، ما را که خوشه‌چینان خرمن اوییم، حلاوتی است سترگ.

پیشقدم در خصوص ویژگی این داستان آورده: بیشتر نام‌ها و شخصیت‌های این داستان، واقعی بوده و با زمان و مکان روزگار حافظ قابل تطبیق است.

این داستان که همزمان با دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه شده، با کودکی حافظ آغاز می شود و همگام با حضور کلو صدرالدین، عمو سعدی، میر سید، شاه عاشق، خواجوی کرمانی و.... ماجراهای حضور در دربار شاه شیخ ابواسحاق و نبوغ کودکی حافظ با تصاویر و حکایات توصیف می‌شود.

این کتاب، نخستین شماره از داستان زندگی حافظ شیرازی است، که در قالب داستان به کودکی زندگی حافظ پرداخته است. داستان نوجوانی و میان‌سالی حافظ نیز در دفترهایی دیگر به چاپ خواهد رسید.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST