کد مطلب: ۱۴۵۵۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷

تجلیل از پژوهشگر آذربایجان در جشنواره بین‌المللی نشان فرهنگی شهریار

همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی نشان فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز که با حضور شخصیت‌های علمی و دانشمندانی از کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان برگزار شد، از محمّد طاهری خسروشاهی به پاس تلاش های قابل تحسین این پژوهشگر در حوزه تاریخ و ادبیات آذربایجان، تجلیل و تندیس جشنواره و لوح تقدیر به وی اهدا شد.
گفتنی است محمد طاهری خسروشاهی ، در سالهای گذشته تحقیقات قابل توجهی در حوزه ادبیات و تاریخ آذربایجان به ویژه تکریم و بزرگداشت مفاخر این دیار داشته است.
از جمله آثار و تالیفات تحقیقی او در این حوزه می توان به کتاب های: فصل‌های تاریکی (بررسی تحلیلی بازتاب جنگ‌های ایران و روس در شعر عصر قاجار)، مُرغِ صبح خوان( مقالاتی در بررسی منظومه فکری استاد شهریار)، چراغِ جان(مهمترین تحقیقات متاخّران درباره شیخ محمود شبستری)، خلوت نشین گنجه( بررسی تحلیلی منظومه های نظامی گنجه ای)، سایه سروِ سهی(یادنامة استاد دکترمنوچهرمرتضوی)، با قافله‌ی شوق(ارج نامه دکتر محمّدعلی موحّد)، این گونه ماندگار (یادنامة استاد دکتر اسماعیل رفیعیان)،کتاب شناسی توصیفی-تحلیلیِ دکتر محمّدعلی موحّد، مردان بی ادّعا( شرح حال سرداران شهیدآذربایجان؛ از قاجار تا دورة معاصر)، پیرِگلرنگ(یادنامه مصحّح فقید دیوان حافظ؛دکتر رشید عیوضی تبریزی) و ... اشاره کرد.
همچنین تالیف چند مدخل مرتبط با آذربایجان و تبریز در دانشنامه ها و دائره المعارف های علمی کشور، حضور و سخنرانی در برخی از مراکز علمی و دانشگاهی از دیگر فعالیت های علمی و پژوهشی اوست.
از دیگر افتخارات او کسب مقام اوّل دانشجویان زبان و ادبیات فارسی (دانشگاه تربیت معلم تبریز ـ ۱۳۷۷)، انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر در حوزه زبان و ادبیات فارسی (وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی-۱۳۸۷)، تجلیل از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور به دلیل اهتمام در بزرگداشت مفاخر آذربایجان(۱۳۹۴) است.
شایان ذکر است جشنواره نشان فرهنگی شهریار از جمله برنامه‌های بین‌المللی اجرا شده توسط موسسه تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه است که امسال نیز به مناسبت سالروز درگذشت استاد سیدمحمدحسین شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی، چهارمین دوره آن برگزار شد.

کلید واژه ها: محمد طاهری‌خسروشاهی -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST