کد مطلب: ۱۴۵۶۰
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷

انتشار کتاب‌هایی درباره تاریخ، فلسفه و روان‌شناسی

ایسنا: ترجمه کتاب‌های «ایران در جنگ؛ از چالدران تا جنگ تحمیلی»، «تاریخ اجتماعی مردن»، «معنا، معرفت و دیگری در فلسفه دیویدسن» و «سوژه لاکانی بین زبان و ژوئیسانس» به تازگی منتشر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، کتاب «ایران در جنگ؛ از چالدران تا جنگ تحمیلی» نوشته کاوه فرخ با ترجمه شهربانو صارمی در ۷۶۶ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۵هزار تومان در نشر ققنوس عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: کاوه فرخ پس از کتاب «سایه‌های صحرا»، که کتابی تقدیرشده در مورد تاریخ ایران باستان است، به بررسی تاریخ جنگ از دوران سلسله صفوی در سده‌های دهم و یازدهم هجری قمری تا انقلاب اسلامی و بعد از آن پرداخته است. او نشان می‌دهد که چگونه موفقیت‌های نظامی اولیه با قرن‌ها شکست دنبال شد و قبل از بررسی تاریخ نظامی بغرنج و خشونت‌بار قرن بیستم (شامل دو جنگ جهانی، جنبش‌هاس منطقه‌ای، مداخله خارجی، شورش‌های ضدحکومتی، درگیری در سرحدات شوروی، انقلاب و جنگ خشونت‌بار هشت‌ساله عراق علیه ایران) روشن می‌سازد که نفوذ کشورهای خارجی مانند روسیه و بریتانیا چگونه تاریخ ایران را شکل داده است. این کتاب با تصاویر و عکس‌های معاصر خود، جستاری بی‌مانند در تاریخ جنگی خونبار ایران است.

این کتاب نه تنها قرن‌ها تاریخ جنگ‌های ایران را پوشش داده بلکه به تحولات در فناوری، ساخت جنگ‌افزار و سلاح نظری انداخته تا تاریخ کاملی از ایران در جنگ ارائه داده باشد.

همچنین کتاب «تاریخ اجتماعی مردن» نوشته آلن کِلِهیر با ترجمه قاسم دلیری در ۴۲۴ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و بهای ۳۸ هزار تومان در نشر یادشده راهی بازار شده است.

در نوشه پشت جلد کتاب می‌خوانیم: تجربیات ما از مردن تحت تأثیر تصورات باستانی از مرگ و مسئولیت اجتماعی در پایان زندگی شکل گرفته‌اند. از باورهای عصر حجر درباره مردن به مثابه سفر آن‌جهانی تا مردن در خانه‌های سالمندان در عصر جهانشهری معاصر، آلن کلهیر خواننده را به سفر اکتشافی دو میلیون‌ساله‌ای می‌برد که چالش‌های عمده‌ای را که همگی با آن مواجه می‌شویم مطرح می‌کنند: پیش‌بینی، کسب آمادگی و زمان‌بندی مرگ نهایی خود.

این کتاب بررسی جامعی است از اسناد علوم انسانی و بالینی درباره مرگ انسان. رویکرد تاریخی این کتاب، تصاویر اخیر مردن از سرطان و مراقبت‌های پزشکی را در بافت گسترده‌تر تاریخی، پزشکی و جهانی قرار می‌دهد. مردن از خاستگاه خود به مثابه سفر به آن جهان تا تحول متعاقبش به قالب «مرگ خوب» یا «مرگ خوب مدیریت‌شده» در جوامع یکجانشین ردیابی شده است. پروفسور کلهیر استدلال می‌کند که امروزه بیشتر مرگ‌ها خوب مدیریت‌شده نیستند، در عوض شاهد افزایش انواع مرگ‌های شرم‌آور هستیم. سرطان، بیماری قلبی یا علم پزشکی هیچ‌کدام معرف مرگ در دوره مدرن و بزرگ‌ترین آزمون‌های اخلاقی‌اش نیستند؛ بلکه فقر، سالمندی و طردشدگی اجتماعی اصلی‌ترین مولفه‌های مرگ در روزگار ما هستند.

دیگر کتاب تازه منتشرشده در نشر ققنوس، «معنا، معرفت و دیگری در فلسفه دیویدسن» نوشته محمدرضا اسمخانی است که در ۴۶۴ صفحه با شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۴۵هزار تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: این کتاب کندوکاوی فلسفی است در سرچشمه‌های «معنا»، «معرفت»، و نسبت این دو با «دیگری»، با تمرکز بر آثار دانلد دیویدسن، فیلسوف پراگماتیست - تحلیلی معاصر. بخش‌ تألیفی این اثر از خاستگاه فلسفه وی، یعنی «نظریه تفسیر»، آغاز می‌شود، و به بحث درباره آموزه‌های «اینترسوبژکتیویته» خاتمه می‌یابد. فصول میانی نیز مواضع او را در باب «صدق»، «عقلانیت»، «ذهن»، و «باور» ترسیم می‌کنند. بخش ترجمه هم به مقایسه دیویدسن با سه فیلسوف شاخص اروپایی - هایدگر، گادامر و دریدا - می‌پردازد تا مبادی و غایات فلسفه‌اش وضوح بیشتری یابند. معرفت بدون بنیادهای متمایز، معانی بدون بازنمودهای ذهنی، صدق تعریف‌ناپذیر، ذهن غیرآینه‌ای، زبان به منزله «اندام ادراک گزاره‌ای»، تفکر عاری از دوگانه شاکله-محتوا، کثرت‌گرایی بدون نسبی‌گرایی، سوژه خودمختار، مفاهمه زبانی فارغ از قراردادها، و تاریخیت فهم از مهم‌ترین ایده‌های فلسفی دیویدسن هستند که در این کتاب در مرکز توجه و تحلیل قرار دارند.

همچنین کتاب «سوژه لاکانی بین زبان و ژوئیسانس» از بروس فینک با ترجمه محمدعلی جعفری در ۳۶۵ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۵هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: لاکان نظریه‌ای اساسا جدید درباره سوبژکتیویته پدید می‌آورد. لاکان روانکاو، برخلاف بیشتر پساساختارگرایانی که به دنبال واسازی و حذف مفهوم سوژه انسانی‌اند، مفهوم سوبژکتیویته را بسیار مهم می‌داند و به کاوش در معنای سوژه‌ بودن، نحو سوژه شدن فرد و عوامل شکست در سوژه شدن می‌پردازد.

بروس فینک در این کتاب خوانندگان را در هزارتوی نظریه لاکانی راهنمایی می‌کند و به شرح و بسط مفاهیم محوری او از قبیل دیگری، ابژه‌ ‌a، بیگانگی و جداسازی، ساختار زبان مانند ناخودآگاه، استعاره پدری، ژوئیسانس، و تفاوت جنسی می‌پردازد و دانشی عمیق از کار نظری و بالینی لاکان ارائه می‌دهد.

«بروس فینک جنبه‌ای از کار لاکان را به ما معرفی می‌کند که در اقبال به نظریه او مغفول مانده است: کار لاکان برخاسته از روانکاوی بالینی او و توصیف‌کننده آن است. به گفته فینگ، لاکان نمی‌خواهد مرگ سوژه را اعلام کند، بلکه ولادت دوباره آن را با تمام نیروی شناختی و اخلاقی‌اش وعده می‌دهد. مسئولیت اخلاقی سوژه از عدم امکان منطقی آشناترین تجربه‌های بشری برخاسته است - این واقعیت که چیزی به نام رابطه جنسی وجود ندارد؛ یا ژرف‌ترین میل ما "از آن ما" نیست؛ یا جنسیت زنانه به جنسیت زن‌ها ربط ندارد؛ یا اختگی‌ای که از آن می‌ترسیم قبلا اتفاق افتاده است.» سوزان- باک- مورس

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST