کد مطلب: ۱۴۶۵۵
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷

آثار تازه ستاری؛«اسطوره و نماد در ادبیات و هنر» و «تئاتر ایرانی»

مهر: لاله تقیان همسر جلال ستاری درباره تازه‌ترین آثار این پژوهشگر و مترجم پیشکسوت به گفت: به تازگی کتاب «اسطوره و نماد در ادبیات و هنر: گفت‌وگو با جلال ستاری» از سوی نشر چشمه روانه کتابفروشی‌ها شده است. در این کتاب ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق و فروغ اولاد گفت‌وگوهای مفصلی با استاد ستاری درباره سویه‌های نمادین اسطوره و نماد و تأثیر آن در ادبیات، هم شعر و هم ادبیات داستانی و همچنین هنر شامل، هنر نقاشی، حوزه نمایشنامه و سینما، داشته‌اند.

وی افزود: همچنین در ایام دهه فجر نیز انتشارات نمایش ترجمه جلال ستاری از کتاب «تئاتر ایرانی» نوشته آدولف تالاسو را منتشر می‌کند. آدولف تالاسو در زمان مظفرالدین شاه قاجار به ایران آمد و از نزدیک شاهد برخی از نمایش‌های ایرانی از جمله تعزیه و خرده نمایش‌هایی چون پهلوان کچل و... بود.

تقیان ادامه داد: «تئاتر ایرانی» در اصل یک مقاله بلند بود که در سال ۱۹۰۵ در نشریه‌ای موسوم به «مجله تئاتر» در فرانسه منتشر شد. کتاب دو بخش کلی دارد: تالاسو در بخش نخست درباره برخی خرده نمایش‌ها و آیین‌های شادی و مضحکه  نوشه و در بخش دوم نیز به بحث کامل و جامعی درباره تمام زوایای تعزیه می‌پردازد. این کتاب در زمینه ارائه اسنادی از تئاتر ایران بسیار درخور توجه است.

جلال ستاری متولد ۱۳۱۰، یکی از مهم‌ترین پژوهشگران و مترجمان در زمینه اسطوره‌شناسی است. او دکترای روان‌شناسی از سوئیس دارد و از شاگردان ژان پیاژه، روان‌شناس مشهور سوئیسی بوده است.

عمده منابع مطالعاتی موجود دربازار اندیشه ایران در زمینه اسطوره‌شناسی و موضوعات میان‌رشته‌ای در این حوزه با تألیف و یا ترجمه ستاری در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌اند. از جمله ترجمه‌های منتشر شده ستاری می‌توان به مجموعه مقالات «رمز و مثل در روانکاوی»، «اسطوره‌های عشق» اثر دنی دوروژمون، «تئاتر و دین» نوشته گابریل مارسل، «مقدمه بر هزار و یکشب» نوشته آندره میکل، «رمزهای زنده جان» نوشته مونیک دوبوکور، «جهان نگری» نوشته کارل گوستاو یونگ، «دانش اساطیر» نوشته روژه باستید، «چشم اندازهای اسطوره» و «رساله در تاریخ ادیان» هر دو نوشته میرچا الیاده، «شعله شمع» و «روانکاوی آتش» هر دو از گاستون باشلار و... اشاره کرد.

«سیمای زن در فرهنگ ایران»، «عشق نوازی‌های مولانا»، «اسطوره ایرانی»، «کاروان فرهنگ در فرنگ»، «پیوندهای ایرانی و اسلامی اسطوره پارزیفال»، «مدخلی بر رمزشناسی عرفانی»، «حالات عشق مجنون»، «اسطورگی و فرهیختگی» و «اسطوره و فرهنگ» نیز از جمله مهم‌ترین تالیفات منتشر شده ستاری است.

همچنین مجموعه کتاب‌های «جهان اسطوره شناسی» و «پژوهشی در قصه‌های جاویدان» نیز با تألیف و ترجمه جلال ستاری منتشر شده‌اند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST