کد مطلب: ۱۴۶۶۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷

«هویت مجازی» زندگی اینستاگرامی‌ها

ایسنا: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به «شاخ‌های اینستاگرامی» درباره معضل این شبکه اجتماعی گفت: "هویت مجازی" بزرگ‌ترین معضلی است که به دلیل فرهنگ نادرست در شبکه‌های مجازی شکل گرفته است؛ فضایی که کاربران آن با انتشار پستی با ویژگی دلخواه هرچند غیر واقعی خود را معرفی می‌کنند.

علی‌اصغر اصغرنژاد با بیان اینکه استفاده از هر شبکه اجتماعی نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش رسانه‌ای است افزود: در فضاهای مجازی به خصوص ایسنتاگرام افراد با انتشار پست یا مطلبی ویژگی، سطح تحصیلات، پوشش و ظاهر دلخواه خود را معرفی کرده و با این روش مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مدیر گروه دانشگاه بهداشت روان با اشاره به تحقیقاتی که درباره تأثیر فضای مجازی در نوع شکل‌گیری شخصیت‌ها به خصوص در سن جوانی و نوجوانی انجام گرفته، گفت: براساس این تحقیق "بحرانی"در شکل‌گیری شخصیت نوجوانان شناسایی شد مبنی بر اینکه کاربران اینستاگرام معمولاً هویت غیرواقعی که با واقعیات زندگیشان منطبق نیست تشکیل می‌دهند و به قدری این هویت کاذب را باور می‌کنند که آن را هویت اصلی خود می‌دانند.

به گفته وی همه انسان‌ها در سن نوجوانی با "بحران هویت" روبه رو می‌شوند تا تصویر یکپارچه و قابل قبولی از خود شکل دهند اما به طور معمول در ۳۰ درصد از افراد هویتی شکل نمی‌گیرد و این موضوع به صورت"بحران" در شخصیت او ماندگار می‌ماند که فرد در این شرایط در فضایی مانند اینستاگرام حجم زیادی از نیازهای پذیرفته شدن را تأمین می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به زمان تشدید "بحران هویت" گفت: زمانیکه انسان‌ها در شرایط دشوار زندگی کنند برای رهایی از واقعیت زندگی به خیال‌پردازی پناه می‌برند؛ شبکه‌های مجازی از فضاهایی است که شرایط خیال پردازی را برای مردم فراهم کرده است.

اصغرنژاد در پاسخ به این که هویت مجازی چقدر با هویت واقعی این نوع از کاربران (شاخ‌های اینستاگرام) مطابقت دارد؟ افزود: هر چقدر ویژگی‌های منتشر شده از این افراد از واقعیت دورتر یا هویت مجازی از آنها فاصله بیشتری داشته باشد نشان می‌دهد که در هویت آنها مشکلی وجود دارد، طوریکه شخصیت خود را قبول ندارند و ترجیح می‌دهند هویت دیگری در این فضاها از خود ارائه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه با اشاره به علت علاقه مردم به نوع زندگی "شاخ‌های اینستاگرام" تاکید کرد: مردم به دلیل کنجکاوی، محرک خواهی و نبود زندگی هیجان انگیز در زندگی، علاقه‌مند به پیگیری زندگی‌های فانتزی افراد جامعه از جمله شاخ‌های اینستاگرام می‌شوند.


وی تاکید کرد: زمانیکه مردم در محیطی که همیشه اخبار نگران کننده منتشر می‌شود زندگی کنند و یا منابع رسمی اطلاعات کاملی به آنها انتقال ندهد، طبیعی است که مردم به رسانه‌های دیگری پناه می‌برند تا از این طریق اطلاعات موردنظر خود را دریافت کنند که به طبع آن با شاخ‌های اینستاگرام هم مواجه می‌شوند.

مدیر گروه دانشگاه بهداشت روان که معتقد است زندگی عاطفی، اجتماعی و روانی انسان‌ها در گرو ارتباطات است، درباره کاربری اینستاگرام افزود: این شبکه وسیله ارتباطی است که موجب برقراری ارتباط وسیع با هزینه بسیار کم، در زمان کوتاه می‌شود، لذا این فضا دارای جذابیت به خصوصی است که مردم جذب آن می‌شوند.

وی با بیان اینکه استفاده نادرست از شبکه‌های مجازی موجب گسترش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد افزود: مردم باید بدانند که فضای مجازی محلی است که افراد می‌توانند موضوعات دلخواه هرچند غیرواقعی از خود ارائه کنند، باتوجه به اینکه در این شبکه بدون عبور از فیلتری اخبار و عکسها منتشر می‌شود اقشار مختلف به خصوص جوانان باید احتیاط کنند که این محیط تاثیری در جسم و روح آنها دارد و چقدر سالم است؟ .

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST