کد مطلب: ۱۴۹۷۴
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷

مقبره شمس چه شکلی می‌شود؟

ایسنا: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: بودجه لازم برای تکمیل بارگاه شمس در نظرگرفته شده است و مصمم هستیم پروژه را درمدت ۳ سال تکمیل کنیم.

جلیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تلاش سازمان میراث کشور و استان برای ساخت بارگاه شمس در اسرع وقت اظهار کرد : سازمان میراث با تمام توان در صدد ساخت بارگاه شمس در خوی است.

وی افزود: وجود مقبره شمس برای توسعه گردشگری استان بسیار مفید است و با توجه جایگاه جهانی شمس، تکمیل مجموعه فرهنگی و هنری شمس می تواند سیل علاقمندان فرهنگ و عرفان اسلامی را به کشور بکشاند.

جباری تصریح کرد : پیمانکار پروژه انتخاب شده و از فردای مراسم کلنگ زنی کار ساخت بارگاه شروع خواهد شد.

دکتر مجید مقدم رئیس شورای شهر خوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ساخت بارگاه شمس تاثیر بسیار زیادی در توسعه ارتباطات و گردشگری کشور ایفا خواهد کرد.  شورای شهر و شهرداری حمایت همه جانبه اش را ساخت بارگاه خواهد کرد.

تابان فر رئیس اداره ارشاد خوی نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سال ها سال است که هنرمندان طراز اول کشوری در مقبره شمس برنامه‌های ارزشمندی اجرا کردند. ساخت بارگاه شمس کمک شایانی برای اعتلای فرهنگ و هنر و ادبیات منطقه خواهد کرد.

تابان فر شمس را استاد و مراد مولانا عنوان کرد و گفت: اکنون شهر خوی صاحب چنین گمشده ارزشمندی است و باید به وجود چنین گوهر گرانبهایی در خوی افتخار کرد.

به گزارش ایسنا، اجرای ده ها کنگره و همایش بین المللی در مقبره شمس، تلاش های دلسوز فرهنگ و هنر و پروژه ارتباط و پیوند فرهنگی بین شهرهای خوی، قونیه، نیشابور و شیراز بواسطه حضور شمس در خوی که از سال ۸۳ شروع شده بود ، سرانجام منجر به احداث بارگاه شمس تبریزی در خوی شد.

مقبره شمس تبریزی در خوی قرار گرفته که همه ساله همایش های بین المللی با محوریت شمس و مولانا در آن برگزار می‌شود ، مولانای جوان بعد از آشنایی و دیدار شمس تبریزی در قرن ششم چنان متحول می‌شود که منبر و حشم و خدم را رها کرده و روی در خرابات می‌نهد و در بازار مسگران با صدای ناموزون تیشه مسگران به چرخ و سماع در می‌آید.

پس از سال ها انتظار و دلتنگی طرح ساخت بارگاه شمس تبریزی در خوی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور همزمان با سفر رئیس جمهور به خوی کلنگ زنی می شود. این طرح در فضایی به مساحت۹۰۰۰  متر مربع احداث می شود که ۲۰۰۰ مترمربع آن بارگاه و المان و هفت هزار مترمربع آن برای محوطه بارگاه لحاظ شده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST