کد مطلب: ۱۴۹۷۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷

چند درس از جشن مردم بندرانزلی برای یک رویداد فرهنگی

خبرگزاری مهر: شهر بندرانزلی در اواخر هفته جاری و در حالی که پایتخت و مدیران فرهنگی آن سرگرم برگزاری برنامه‌هایی به بهانه کتاب و با نام «هفته کتاب» بودند جشن یکسالگی رویدادی با عنوان «تو هم بخوان» را میزبانی کرد. برنامه‌ای مردمی که در آن مردم یک شهر به احترام کتاب و برای دعوت هم به مطالعه طی یکسال در قالب قرارهای ماهانه به تبادل کتاب‌های مطالعه شده خود با یکدیگر پرداختند و به دور از هر نوع هیاهو و خبرسازی و... و. در شب جمعه گذشته یکسال همدلی خود با یکدیگر را جشن گرفتند.

«تو هم بخوان» حاصل فعالیت یک سمن با عنوان «انجمن طرفداران توسعه بندر انزلی» است؛ یک موسسه مردم نهاد که  از آبان ۹۶ تا به امروز با برگزاری ۶ رویداد تبادل کتاب «تو هم بخوان» و ایجاد ۵ کتابخانه کوچک در سطح شهر به کمک کاغذهای بازیافتی و برگزاری مراسم های رونمایی از کتاب های نویسندگان بومی، برپایی نمایشگاه کتاب نویسندگان بومی و برگزاری نکوداشت‌های مشاهیر فرهنگی و هنرمندان توانست سال پرباری را برای این شهر رقم بزند. این انجمن همچنین در یک سال اخیر طرح هدیه کتاب به مسئولین شهری جهت یادآوری مطالبات مردمی را نیز پی گرفته است.

جالب اینکه این سمن و پویش آن توانست در این یکسال بدون سر و صدا و حاشیه و  پس از انتشار فراخوانی طی یک میزان ۳ تُن کاغذ باطله را توسط مردم شهر انزلی گردآوری و با درآمد ناشی از آن با تاسیس کتابخانه ای کوچک با صد عنوان کتاب برای بخش کودک بیمارستان انزلی در روز جهانی کودک این موفقیت را جشن گرفت.

 در قدم‌های بعد این پویش شهروندان انزلی بار دیگر طی بازه زمانی ۹ ماهه توانستیم حدود ۱۰ تن کاغذ را از چرخه زباله خارج و سمت بازیافت هدایت و درآمد ناشی از این پویش را صرف ایجاد ۵ کتابخانه کوچک در بخش کودک بیمارستان، باشگاه و استخر های بانوان، کانون ناشنوایان، زندان انزلی کردند

در سالگرد چنین رویدادی نزدیک به ۵۰۰ نفر از شهروندان انزلی نیز در شب جمعه با حضور در تالاری در این شهر این تلاش یکساله را جشن گرفتند و به پاس تاثیرگذاری خود برای فرهنگی‌کردن شهرشان دقایقی را شاد بودند

اما چرا چنین حرکت‌هایی موفق و دلشاد کننده است؟

نخستین دلیل این مساله را باید بدون شک دخالت نکردن و حتی حمایت نکردن بخش دولتی فرهنگی در آن دانست. بخشی که اگر دردی نیفزاید بدون شک بیش از آنچه هست درمانی هم به همراه ندارد.

دلیل دیگر را نیز باید در باور و حمیت مردم یک شهر و باور آنها به مطالعه و کتابخوانی و تاثیرگذاری آن جشتجو کرد. مردمی که بدون هیچ چشمداشتی و بدون هرنوع شورای سیاستگذاری، دور هم جمع شدند، کتابهای خود را با هم مبادله کردند و حتی کاغذهای شهرشان را به نیت کتابخانه دار کردن بخش‌های ناتوان شهر بازیافت کردند. دقت کنید این حرکت‌ها تنها حاصل خواست و نیت مردم یک شهر بود نه تصمیم شورای سیاستگذاری و تخصیص بودجه و یا مراسم کلنگ زنی و مصاحبه تلویزیونی و خبری و ...

در پایان نیز کسی جز خود آنها برای خداقوت گفتن به یکسال تلاش آنها فکری نکرد و مراسم گرم و صمیمی روز شب جمعه آنها تنها با توان و تلاش خودشان به نتیجه رسید.

واقعیت این است که ظرفیت‌های بالقوه وبالفعل برای کتابخوانی و توسعه فرهنگی در شهرها و استان‌های کشور ما کم نیستند و البته کم نیستند افراد و سازمان‌های خصوصی و مردم‌نهاد که دل در گرو چنین رویدادهایی دارند اما اگر نمی‌توانند و اگر نمی‌شود بخشی‌اش را باید در نخواستن مردم و اقتاع نشدن آنها به انجامش مرور کرد که به طور حتم ریشه در کاستی‌های عظیم دیگری دارد که در خلقش پای بخش دولتی بی‌شک در میان است و یا باید بخش بزرگی ریشه این نشدن‌ها را در نخواست‌ن‌های بخش دولتی جستجو کرد که گاه نه فقط نمی‌خواهد که نمی‌گذارد.

به واقع رویداد «تو هم بخوان» و جشن مردم انزلی برای کتاب نشان داد که شاید مهمترین عامل برای کتابخوان‌شدن جامعه ایرانی و افزایش سرانه مطالعه در آن همت و عزم خود آنها باشد. همتی که اگر نیست باید جزم شود و اگر هست باید بیش از پیش تقویت شود.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST