کد مطلب: ۱۵۱۲۸
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷

ناداستان به مخاطب قدرت روایت می‌دهد

مهر: سینا دادخواه نویسنده و منتقد با اشاره به اینکه ناداستان هم در ایران و هم در جهان یک فرم جوان است و عمر آن به کمتر از نیم‌قرن می‌رسد، عنوان کرد:  گفتمان پرداختن به جستار، زندگی نگاره و دیگر اشکال دیگر این فرم به شکل مدرنش، سال‌های اخیر در ایران شکل‌گرفته و مجله‌های مختلف ادبی نیز از آن استقبال کرده‌اند.  

وی ادامه داد: اهمیت ناداستان به این سبب است که ما در ایران درباره واقعیت‌های فردی و اجتماعی یکدیگر کمتر می‌دانیم و می‌شنویم و هرچقدر به واقعیت زندگی افراد توجه بیشتری داشته باشیم امکان کشف و درک واقعیت‌ها را بیشتر خواهیم داشت. از سوی دیگر، خواننده ناداستان نیز با خواندن روایت‌های واقعی دیگران، در خود توان و قدرت روایت کردن را پیدا می‌کند. بنابراین درنهایت، ناداستان با داشتن این ویژگی‌ها به جریان داستان‌نویسی ما کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به  برگزاری جایزه‌ای ادبی به نام محمدعلی جمالزاده، از این اتفاق به عنوان جبران یک تأخیر یادکرد و افزود: جمالزاده یکی از متقدمان داستان کوتاه فارسی و تداعی نام او حرکتی مثبت است. او به جریان خاصی از داستان فارسی تعلق دارد که هرچقدر آن را تکرار و یادآوری کنیم برای فعالان و مخاطبان حوزه ادبیات اتفاقات بهتری می‌افتد.   امیدوارم روزی این جایزه نه فقط تک داستان‌ها و تک‌نگاره‌های چاپ‌نشده که مجموعه داستان‌ها و مجموعه تک‌نگاره‌های منتشرشده در قالب کتاب را نیز مورد ارزیابی قرار بدهد.

دادخواه افزود: در سال‌های اخیر ارجاع به تهران در ادبیات معاصر به شکل یک گرایش تازه باب شد و به‌تدریج کیفیت این آثار بالا رفت و نقش شهر در رمان‌ها از آن جنبه محدود و تک‌بعدی که در ابتدا داشت، فاصله گرفت.    زمان و مکان عنصر مهم یک روایت است و به نظرم روایت مساوی است با مواجهه زمان با مکان. به‌عنوان‌مثال  در داستانی مانند «ارباب حلقه‌ها» یک جغرافیای خیالی خلق می‌شود اما به‌هرحال این جغرافیا وجود دارد. در آثار رئالیستی این جغرافیا واقعی است.   

به گفته این نویسنده آثار مودیانو مثال خوبی برای این موضوع است. در آثار مودیانو پاریس در یک برهه زمانی خاص روایت می‌شود. این بازه محدود است و به یک مقطع زمانی خاص تعلق دارد. دکتروف هم در مواجهه با نیویورک یک بازه زمانی مشخص را از این شهر برای روایت در نظر می‌گیرد. نکته‌ای هم که این میان مهم است همین است؛ نویسندگانی که به دنبال کشف روح یک شهر هستند باید یک مقطع کوچک از زمان را برای روایت انتخاب کنند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST