کد مطلب: ۱۷۱۲۶
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷

نمی‌شود مقابل فوتبال ساکت ماند

حمید نورشمسی

مهر:  کتاب «عموجان استالین» شامل مجموعه‌ای از طنزنوشته‌های ابراهیم رها درباره فوتبال که به بهانه برگزاری جام جهانی نوشته شده در آستانه چاپ سوم از خود قرار گرفته است.

به همین بهانه این طنزپرداز در گفتگو با مهر درباره این تجربه تازه خودش در عرصه نویسندگی و طنزنویسی عنوان داشت: پیش از این کتاب از من ۴۰ مجموعه کتاب منتشر شده بود اما من مدتی بود که به فکر این بودم که بهانه‌ای برای نوشتن طنز ورزشی پیدا کنم. آنچه پیش از این از من نوشته شده بود در حوزه‌های سیاسی و داستانی و سینمایی و گاه معنوی و عرفانی بود اما این آرزو و خواسته تازه من را جام جهانی برآورده کرد و به من این امکان را داد تا در قالب نگارش طنز ورزشی به خلق متن‌هایی چند لایه بنویسم.

وی ادامه داد: برای نوشتن این کتاب روزانه چندین ساعت را برای دیدن بازی‌های جام جهانی فوتبال و دنیال کردن حواشی آنها و نیز واکنش‌های به رویدادهای مرتبط با آن صرف کردم. فضای مجازی را دقیق رصد کردم و حتی واکنش‌های مردمی و سلبریتی‌ها به این رودیداد را مورد توجه قرار دادم می‌خواست حرکات موزون یک شهروند ایرانی در روسیه باشد یا گاف یک گزارشگر فوتبال. همه را دقیق رصد کردم و دستمایه‌های نگارش این کتاب را پیدا کردم.

رها افزود: این کتاب به طور مشخص یک مستندنگاری یک ماهه است. هم فرهنگی است و هم اجتماعی و هم سیاسی و هم ورزشی. خاطرم هست که زمانی بازی ایران و استرالیا برای ورود به جام جهان ۹۸ برگزار می‌شد من جوانی بیست و چند ساله بودم و این امکان برای ما مهیا نبود که بتوانیم چنین اطلاعاتی را درباره فوتبال در اختیار داشته باشیم اما این کتاب در این روزها تجربه‌ای تازه از همه آنچه پیرامون جام جهانی فوتبال رخداده است را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد. همه مستند نگاری‌های این کتاب درباره یک رویداد خاص است. به نظر من این حسن این کتاب است. این مجموعه‌ می‌تواند در آینده ماخدی باشد برای همه کسانی که می‌خواهند به زبانی شیرین و طنز درباره چنین رویدادی اطلاعاتی کسب کنند.

این طنزپرداز افزود: این کتاب و انتشارش بازخوردهای جالب وتازه‌ای برای من به همراه داشت ولی در این مدت به من بسیار گفته شده که تو به عنوان طنزپرداز شناخته شده و حرفه‌ای در زمینه طنز ادبی و سیاسی و... و. چرا وارد حوزه ورزش شدی و اصلا مگر طرفداران فوتبال کتاب هم می‌خوانند که به سراغ اثر تو بیایند؟ به طور جدی می‌گویم که فوتبال مهمترین پدیده ۱۲۰ سال اخیر جهان است که هنوز پویا و زنده است و فراموش نشده است. به نظر من نوشتن درباره فوتبال و شکافتن لایه‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آن یکی امر به شدت عمیق و مهم در حوزه جامعه‌شناسی است و نمایی از رفتارهای مختلف ما را بازنمایی می‌کند. به نظر من قلم زدن درباره فوتبال زوایای مهمی از پدیده‌های اجتماعی را باز می‌کند که از قلم زدن در ادبیات نشات می‌گیرد. اینکه به من بگویند به خاطر سابقه‌ات در ادبیات و ...از فوتبال ننویس به نظرم اغراق است. این نگاه کهنه است و به دوره قبل از دهه ۱۹۷۰ بر می‌گردد. این ورزش امروز پدیده‌ای است که همه رجال سیاسی جهان نیز سعی دارند در آن خودنمایی کنند و به طبع نوشتن درباره چنین اتفاق بسیار مهم خواهد بود.

رها همچنین گفت: برای من مهم است که چرا ما در حوزه طنز ورزشی صاحب کارهای قلمی جدی نیستیم. می‌دانم که برخی از جامعه ما این پدیده نو را بر نمی‌تابند و طنز مکتوب ورزشی در قالب کتاب را نمی‌پسندند اما من امیدوارم که این اتفاق در ادامه مسیر تغییر پیدا کند. البته کتاب من هم تاکنون توقع من را نسبت به سایر آثارم برآورده نکرده است اما همین که چاپ سومش آماده انتشار است به معنی آن است که کار بدون اقبال هم نبوده است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST