کد مطلب: ۱۷۳۱۲
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷

چند خبر فرهنگی از رسانه‌های جمهوری بلاروس

مرور چند خبر فرهنگی از بلاروس را که رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در بلاروس در اختیار ما قرار داده است:

   کتاب جدید زینایدا دودوک با عنوان «در دروازه بهشت» منتشر شد

   کتاب جدید زینایدا دودوک «در دروازه بهشت» اخیراً به مجموعه  کتابخانه اتحادیه نویسندگان بلاروس (انتشارات چهار چهارم، ۲۰۱۸) افزوده شد.

   یکی از منتقدین ادبی در این خصوص گفت: مواردی وجود دارند که هرگز ارزش خود را از دست نخواهند داد، حتی بعد از گذشت سال‌ها. بعضی از لحظات را همچنان ثبت می‌کنیم، تا تاریخ و ماهیت دراز مدت آنها ماندگار باشد. این کتاب را خواندم، پشیمان نشدم، به شما خوانندگان عزیزهم توصیه می‌کنم. این کتاب دقیقاً همان چیزی است که در افقها ناپدید نمی‌شود و دائمی است. هم برای ما و هم برای نسل‌ها ماندگار می‌ماند. تمام مسائل زندگی معاصر در کتاب آمده است، البته به نحو ادبی و هنری.

https://www.sb.by/articles/sapra-dnae-shchastse.html

  تاریخ نگار بلاروس، یوری توروناک در گذشت

   یوری توروناک، شخصیت مردمی و تاریخ شناس در صبح روز ۲ ژانویه در ورشو در گذشت. تاریخ شناس، ناتالیا گاردینکا در صفحه فیسبوک خود در این باره خبر داد. یوری توروناک در سال ۱۹۲۹ در ویلنا (ویلنیوس) در خانواده برونیسلاف توروناک، شخصیت مردمی بلاروس متولد شد و بعدها به لهستان نقل مکان کرد. او از مدرسه عالی برنامه ریزی و آمار  ورشو (۱۹۵۲) فارغ التحصیل شد. وی در اتاق بازرگانی لهستان مشغول به کار بود، ساختار و نوسانات بازار جهانی مواد شیمیایی را در کمیسیون اقتصادی اروپا در ژنو مطالعه و پژوهش می‌کرد. در سال ۱۹۸۶ او از مقاله دکترای خود با موضوع "بلاروس تحت اشغال آلمان" در ورشو دفاع کرد. وی نویسنده پژوهش‌های تاریخی و "کتاب بلاروس تحت کنترل آلمان (۱۹۴۴ـ ۱۹۳۹)"، "تاریخ معاصر بلاروس"، "واتسلاف ایوانفسکی و احیای بلاروس" و غیره می‌باشد.

http://news.21.by/culture/2019/01/02/1693585.html

 

 

معرفی کتاب و نویسنده

خلاصه‌ای از کتاب یانکا ماور «رابینسون همیشگی ما»

یانکا ماور. رابینسون همیشگی ما. زندگی نامه.

مینسک، ادبیات داستانی، سال ۲۰۱۸ میلادی.

   کتاب خاطرات نویسنده شگفت انگیز بلاروس، بسیار جالب و فوق العاده بوده و به خوبی مجموعه «زندگی افراد مشهور بلاروس» را تکمیل کرده است. ایوان فیودروف با  نام مستعار یانکا ماور، شخصیتی چند جانبه بود. معلم، متفکر، رؤیا پرداز، اسپرانتیست، رمانتیک و علاقه مند به تخیلات ...

   او در ۴۰ سالگی شروع به نوشتن کرد. کشورهای زیادی را بدون آنکه به آنها سفر کند، با وضوح بی نظیری شرح می‌داد.  پسر فیودروف عضو هیئت دانشمندان، قهرمان سوسیالیست، چنین تعریف می‌کند: پس از انتشار رمان "آموک" درباره قیام ملوانهای اندونزی در کشتی نظامی هلندی "ساردام"،  کارمند وزارت امور خارجه جهت تشکر بابت کتاب پیش ما آمد. پدرم بسیار احساساتی شد و من بعنوان مترجم توضیح دادم که او حتی یکبار هم در آنجا نبوده و این کتاب دقیق و جذاب، نتیجه مطالعات و بررسی‌های بسیار اوست."

    ناتالیا میتسکویچ دختر ماور دررابطه با چگونگی نزدیک شدن پدرش با یاکوب کولاس می‌گوید: اوایل دهه سی، دولت شوروی ممنوعیت جشن سال نو را با درختان کریسمس لغو کرد. اتحادیه نویسندگان شروع به برگزاری جشن‌های سال نو برای کودکان کرد. به یاد دارم که چگونه پدرم من را به سالن بزرگی درخانه نویسندگان برد. گروهی از بچه‌ها در نزدیکی درخت کریسمس زیبایی که در آنجا بود ایستاده بودند، پسری هفت ـ هشت ساله با موهای روشن دستش را برکمر زده بود و به آرامی قدم می‌زد. پدرم خم شد و گفت: ناتاشا به این پسرک نگاه کن، او همان میخاسوک است که ما ماجراهای او را باهم می‌خواندیم.

   در آینده میخاس کانستانتینوویچ میتسکویچ، پسر کوچک کولاس شوهر ناتالیا می‌شود. خاطرات هر دو «پدربزرگ‌های ستاره»، ماور و کولاس و نوه مشترک آنها، ماریا میتسکویچ در کتاب آمده است. تصاویر منحصر به فردی این کتاب را تکمیل کرده‌اند.

https://www.sb.by/articles/ekzotika-stroki.html

    

نگاهی به کتاب ولادیمیر کاراتکویچ؛ مجموعه آثارر، جلد ۱۷

مینسک، ادبیات داستانی، سال ۲۰۱۸ میلادی

   آیا تا کنون فیلم «بچه‌های رودخانه بزرگ» را دیده‌اید؟ جریان این فیلم در ساحل رودخانه اتفاق می افتد. ماهیگیران با تجهیزات کاملشان شخصیت‌های داستان هستند  و رقابت برای عشق و قتل، سوژه اصلی فیلم است. خیر، ندیده‌اید؟ هیچ کس ندیده است. سناریوی ولادیمیر کاراتکویچ، ۱۲ سپتامبر ۱۹۵۹ تکمیل گردید، اما هیچ وقت به فیلم تبدیل نشد. با این حال، به دلیل اینکه نمایشنامه‌های تلویزیونی، مستند و هنری، فیلم‌ها و نمایش‌های ولادیمیر کاراتکویچ در جلد جدید مجموعه آثار وی گنجانده شده‌اند، جذابیت‌های فوق العاده به اندازه کافی وجود دارد. این تنها بخش کوچکی از میراث شناخته شده او است. در ضمن کاراتکویچ یکی از حرفه‌ای‌های عرصه فیلم بود. او دوره نمایشنامه نویسی را در دانشگاه سینمای مسکو گذراند. اما با اکران فیلم‌هایش مشکل داشت. مسلماً در مرکزیت قرار دادن بلاروس، انسان‌گرایی و نفرت از الگوهای ایدئولوژیک، در این امر نقش داشتند.

    شما برای اولین بار، «رنگین کمان سفید»، نمایشنامه فیلم هنری «احیای مردگان»، فیلم‌های کوتاه «بلوط سیاه»، «دروازه خورشید»، «آهنگ عشق و نفرت» را می‌خوانید. اپرای «سدایا لگندا» با موسیقی  دیمیتری اسمولسکی اجرا شده است و بازتاب گسترده‌ای همراه آن بوده، اما، به هرحال خواندن متن نویسنده از سال ۱۹۷۸ همراه با اظهار نظرها جالب‌تر است. متن باله «کانستانتین کالینوفسکی» که این هم یک طرح اجرا نشده می‌باشد، در این کتاب گنجانده شده است. به نظر می‌رسد که علاقمندان هنر کاراتکویچ موظف هستند این کتاب جدید را پیدا کنند و با آثار شناخته نشده هنرمند کلاسیک آشنا شوند.

https://www.sb.by/articles/rytsari-vne-ekrana.html

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST