کد مطلب: ۱۷۳۱۷
تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷

اگر کتاب از ما انسان بهتری نسازد بیچاره می‌شویم

مهر:  محمد صالح‌علا شاعر و نویسنده گفت: انسان موجود منحصربه‌فردیست و نمی‌تواند شخصاً خودش را درمان کند، یکی از ارزش‌های کتاب این است که انسان‌ها را شبیه هم می‌کند، این‌که ما می‌فهمیم دیگران هم رنج‌هایی شبیه ما را تحمل می‌کنند و ما تنها نیستیم، این انگیزه‌ای است برای این‌که دردهای مشترک را با هم تحمل کنیم و راه چاره‌ای بیندیشیم برای از بین بردن دردهای مشترک، امیدوارم چنین راهی را پیدا کنیم.

صالح‌علا درباره سلامت اجتماعی نیز بیان کرد: تردیدی نیست که سلامت اجتماعی در کتاب خواندن و اعتلای فرهنگی است و نادانی آدمی را کج می‌کند. پرفسور مریم میرزاخانی که شوربختانه زود از میان ما رفت اثبات کرده ۷۲ درصد هستی از تاریکی تشکیل شده است، این وحشتناک است و این‌که او معتقد بود تاریکی انرژی دارد. این انرژی زیاد است. تصور کنید یک گروه نادان چیزی را بخواهند و برایش تلاش کنند، چه رنجی به بشریت وارد می‌کنند زیرا تاریکی انرژی غیرقابل تصوری دارد و کتاب یک ابزار برای مقابله با این تاریکی است.

این شاعر همچنین با اشاره به مزایای کتاب خواندن اظهار کرد: کتاب می‌تواند ما را واکسینه کند، می‌تواند پیش‌گیری کند، در نظر داشته باشید که کتاب سرم نیست، واکسن است. بیشتر آثار روحانی با این انگیزه درست شده‌اند که جامعه را درمان کنند. من توصیه می‌کنم از آثار درمانی شاهنامه غافل نشویم. شاهنامه و شعرهای مولانا می‌توانند ما را به‌خوبی درمان کنند. فلسفه هم آثار درمانی دارد، قصه هم آثار درمانی دارد، قصه، رمان، نمایشنامه، شعر و موسیقی آثار مضاعف دارند.

صالح‌علا علاوه بر ادبیات موسیقی را هم در بهبود سلامت روانی مؤثر دانست و افزود: مثلاً من با شنیدن ترانه‌های «کوهن» و «باب دیلان» حالی‌به‌حالی می‌شوم و حال بدم میل به خوبی می‌کند. باخ، ویوالدی، شجریان، یساری همه برای من اثر درمانی دارند.

صالح‌علا گفت: چشم‌های مادرم زیباترین کتاب دنیاست که خوانده‌ام، نوشیدن قهوه در یک کافه با یک دوست بهترین فصل کتاب زندگی من است. این حرف‌ها همه منشأ تاریخی دارد. استاد ارسطو گفته است کتاب آدمی را درمان می‌کند. این را هم بگویم که آثار درمانی کتاب آنی نیست. این‌که من با خواندن یک کتاب انسان بهتری شوم شوخی است. باید سال‌ها در دنیای کتاب‌ها غوطه‌ور شد و بعد از سال‌ها شاید انسان بهتری شویم.

محمد صالح‌علا در پایان اظهار کرد: کتاب گاهی آدمی را بدبخت می‌کند گاهی آدمی را بی‌چاره می‌کند و به انسان زیان‌های جبران ناپذیری می‌زند، اگر کتاب از ما انسان بهتری نسازد و موجب اعتلای فرهنگی ما نباشد ما را انسان باسواد بی‌فرهنگ می‌کند و ما بیچاره می‌شویم. شعبان بی‌مخ عزیز، اصغر قاتل عزیز کاری که کردند قابل قیاس با کاری که سازنده بمب اتمی هیروشیما کرد نیست. سازندگان بمب اتم به‌دلیل باسواد بودن البته سواد بدون فرهنگ، شری در دنیا افکندند.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST