کد مطلب: ۱۷۳۶۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷

جهان حافظ‌شناسی وجودی نازنین را از دست داد

ایسنا: کاووس حسن‌لی در پی درگذشت سلیم نیساری گفت: جهان حافظ‌شناسی و جامعه‌ فرهنگی و ادبی کشور وجودی نازنین را از دست داد.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی و استاد دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شادروان دکتر سلیم نیساری از  پویاترین، دقیق‌ترین و علمی‌ترین حافظ‌شناسان و حافظ‌پژوهان ما بودند. یکی از نام‌های روشن و شایسته‌ تحسین در کارنامه‌ حافظ‌پژوهی، نام سلیم نیساری است.

او در ادامه گفت: آثار گرانمایه‌ زنده‌یاد دکتر نیساری از استوارترین مراجع  حافظ‌شناسی است. کتاب‌هایی همچون: «غزل‌های حافظ» که بر اساس ۴۳ نسخه خطی قرن  نهم فراهم آمده بود، «دفتر دیگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ»، «نسخه‌های خطّی قرن نهم حافظ»، «مقدمه‌ای بر تدوین غزل‌های حافظ» و همچنین «تصحیح دیوان حافظ بر اساس ۴۸ نسخه خطی از نسخه‌های سده‌ نهم)» نام نیک سلیم نیساری را به جاودانگی حافظ پیوند زده و او را همواره در ذهن و ضمیر حافظ‌پژوهان ما ماندگار کرده است.

حسن‌لی همچنین یادآور شد: مرکز حافظ‌شناسی افتخار دارد که ۱۰ سال پیش، در مهرماه سال ۱۳۸۷ به پاس تلاش‌های ستودنی شادروان نیساری در تصحیح غزل‌های حافظ و پژوهش‌های دقیق او در نسخه‌های کهن دیوان حافظ «نشان درجه‌ یک علمی» خود را به این استاد فرزانه اهدا کرده است.

او در ادامه بیان کرد: من بارها با استاد نیساری در پیوند با حافظ و دیگرسانی‌های دیوان حافظ گفت‌وگو کرده بودم. تعهد استاد نیساری در کار علمی و حرفه‌ای و نیز  تلاش‌های طاقت‌سوز و وفادارانه‌ او به متن و همچنین پرهیز همیشگی او در دخالت‌دادن ذوق شخصی در تصحیح متن دیوان حافظ، در عین  فروتنی و تواضع، واقعا مثال‌زدنی بود.

به گزارش ایسنا، متن نشان درجه‌ یک علمی مرکز حافظ‌شناسی به شادروان سلیم نیساری به این شرح است:

«استاد گران مایه جناب آقای دکتر سلیم نیساری

تلاش­‌های ارزنده­‌ حضرت‌عالی در عرصه­‌ متن­­‌پژوهی و شناسایی و معرفی نسخه­‌های خطی دیوان حافظ، نام شما را به شایستگی و نیکی ماندگار کرده است.
مرکز حافظ­‌شناسی کوشش‌های ستودنی جناب­عالی را ارج می­‌نهد و با تقدیم "نشان درجه­ یک علمی حافظ‌شناسی" فعالیت‌های شما را پاس می‌دارد.
امید است در پناه لطف خداوند مهربان همواره تندرست و سربلند باشید.


کاووس حسن­‌لی، مدیر علمی­ پژوهشی مرکز حافظ شناسی، مهرماه ۱۳۸۷»

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST