کد مطلب: ۱۷۳۹۲
تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷

نمایندگان ملت چه کتاب‌هایی می‌خوانند؟

شهرآرا: سال گذشته خبرگزاری تابناک گزارشی در زمینه کتاب‌خوانی منتشر کرد که نتیجه آن اسفناک بود. در آن گزارش خبرنگار به سراغ نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی رفته و درباره کتاب‌خوانی آن‌ها پرسیده بود؛ دستاورد این بود که «از میان حدود ۲۰ نماینده مجلس تنها ۲ نفر کتاب می‌خواندند و از قیمت کتاب هم تقریباً هیچ‌یک از ۲۰نماینده اطلاع چندانی نداشتند». اینکه بر پایه پژوهش یادشده تنها حدود ۱۰ درصد از «عصاره فضایل ملت» کتاب می‌خوانند، خود مبحثی قابل تأمل و بررسی است و لابد تکان‌دهنده و ناراحت‌کننده، اما رخ دادن طرحی که از طریق همین نمایندگان مجلس بخواهد مطالعه را در میان مردم ترویج کند، در اندازه خود ستودنی است. «نشست کتاب‌خوان بهارستان» که بامداد پنجشنبه هفته گذشته در مجتمع اقامتی فرهنگی آفتاب ولایتِ مشهد برگزار شد، پیرو طرح یادشده بود و به گفته مجری آن، اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، نخستین بار بود که در کشور اجرا می‌شد. در این نشست ۶ تن از نمایندگان مردم خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی کتاب‌های مدنظر خود را معرفی کردند. نصرا... پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات، بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن، سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات، حمید بنایی، نماینده مردم گناباد و بجستان، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز، و حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار، جغتای، داورزن و خوشاب و جوین، افرادی بودند که در این برنامه حضور
پیدا کردند.

  رواج کتاب‌خوانی بودجه می‌خواهد
در این نشست، حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان، تشکیل این جلسه را صرفاً برای ضبط برنامه تلویزیونی دانست و از برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در سطح کتابخانه‌ها، مساجد و مدارس خبر داد.
به گفته او قرار است این برنامه تدوین شود و در رسانه استانی و نیز شبکه‌های شما و ۴ پخش شود. سبزیان ابراز امیدواری کرد که با دفاع نمایندگان مجلس در صحن علنی خانه ملت، بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی افزایش پیدا کند.

  فتنه تغلب بر پایه اسناد
اما حجت الاسلام پژمانفر، نماینده مردم مشهد، که فضای حوزه کتاب‌خوانی را نگران‌کننده وصف کرد، گفت: یکی از مسائلی که امروز جوانان ما به شدت درگیر آن شده‌اند اتفاقات سال ۸۸ است، بررسی این اتفاقات به معنای روشن شدن واقعیت‌های پنهان مانده این دوران برای نسل جدید و حتی کسانی است که در این فتنه حضور داشته‌اند.
معرفی کتاب «فتنه تغلب» در ادامه همین صحبت‌ها صورت گرفت: این کتاب توانسته است بخشی از مسائل مغفول‌مانده را به مخاطب ارائه کند و در آن سعی شده است بخشی از جلسات رهبر انقلاب در مدیریت فتنه و مسائل طرح شده در آن دوران از زبان افراد مختلف ارائه شود.پژمانفر کتاب را مستند و دقیقاً بر اساس اسناد موجود و برکنار از تحلیل مسائل خواند.

«بادبادک‌باز»، برای آشنایی با افغانستان
دکتر بنیادی، نماینده مردم کاشمر، از مواجهه افراد با کتاب‌های درسی به عنوان نخستین برخوردشان با کتاب یاد کرد و به عجین شدن با سروده‌های آموزنده یمینی شریف در کتاب فارسی اشاره کرد.
او با بیان اینکه یکی از نکات مغفول در مباحث فرهنگی آن است که با عنایت به دامنه وسیع نوشتاری در مورد مسائل مبتلا به امروز، انتخاب یک کتاب برای مطالعه ساده نیست، تصریح کرد: به نظرم معرفی کتاب یک کار کلیدی است.
کتاب ارائه شده این نماینده «بادبادک‌باز» نوشته خالد حسینی بود که به گفته بنیادی، رمانی درباره مسائل افغانستان و حضور روس‌ها و طالبان و فجایعی است که سرسبزی و شادابی افغانستان را از میان می‌برد. او این اثر را رمانی عاطفی با مضمون مسائل اجتماعی و سیاسی و درس‌آموز دانست که توانسته است اطلاعاتی از این کشور ارائه دهد.
نماینده مردم کاشمر از وجود نویسندگان و کتاب‌های قوی در ایران نیز غافل نشد.

این کتاب را تصمیم‌گیران بخوانند
دکتر باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، ۲ کتاب را معرفی کرد. او گفت: یک بخش از حوزه مطالعاتی ما مطالعات تخصصی کاری خودمان است که جزئی از وظایف شمرده می‌شود اما بخش دوم مطالعات غیردرسی است. من اخیراً کتاب «فضیلت‌های فراموش شده» را مطالعه کرده‌ام که کتابی ارزشمند است و کتاب اصلی دیگر نیز «۲۰ تغییر بزرگ جهان در سال ۲۰۵۰».
بر پایه توضیحات این نماینده مجلس، مجموعه‌ای از نویسندگان به تدوین کتاب مدنظر پرداخته‌اند و نویسندگان نخبه ایرانی آن را ترجمه کرده‌اند: این کتاب تغییرات سال ۲۰۵۰ را آینده‌پژوهی، و تغییرات حوزه جمعیتی و فرهنگی را بررسی کرده‌است و این تغییرات رویکرد جدید را در جهان ارائه می‌دهد.
باستانی معتقد بود کسانی که در بعد تصمیم‌گیری هستند بهتر می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

  «بهلول شگفتی روزگار» و مبارزات انقلابی

بنایی، نماینده مردم گناباد، با معرفی «بهلول شگفتی روزگار» ابراز کرد که این کتاب به بیان خاطرات شیخ بهلول گنابادی از جمله حرکت پیاده برای تشرف به مکه و انجام فرایض حج و خاطراتی از زندگی بهلول در پیش از انقلاب می‌پردازد.
او همچنین مطالعه کتاب «سلام بر ابراهیم» را نیز کاربردی و تأثیرگذار خواند: آگاهی از سرگذشت زندگی شهید هادی برای همه ما لازم است و در این باب از بسیاری علما از این شهید خواب‌هایی تعریف شده‌است و رهبر معظم انقلاب نیز بر مطالعه این کتاب تأکید کرده‌اند.

  «بر تبعید» و عزت نفس رهبر
رحیمی، نماینده مردم تربت جام از ۲ کتاب «بازجویی از صدام» که درباره بازجویی‌های دستگاه امنیتی آمریکا از دیکتاتور معدوم عراق است و «بر تبعید» که در مورد خاطرات تبعید رهبر انقلاب در ایران‌شهر و جیرفت است، نام برد و آن‌ها را آثاری ارزشمند دانست.
او خواندن کتاب اول را برای آگاهی از پشت صحنه خیلی از حوادث عراق مهم خواند و درباره دومی هم گفت که خاطرات آیت‌ا...خامنه‌ای را -مانند ارتباط با بزرگان، واکاوی مسائل سیاسی و اجتماعی منطقه و...- در زمان تبعید روایت می‌کند. با خواندن این کتاب خواننده به عزت نفس رهبر معظم انقلاب حتی در زمان شکنجه ساواک پی خواهد برد.

  خاطرات شفاهی از رویدادهای انقلابی
مقصودی، نماینده سبزوار نیز گفت که رسالت اصلی ما حفظ نظام و یکی از کارها در این راستا معرفی گفتمان انقلابی است: حدود ۷۰ درصد جمعیت هشتادمیلیونی امروز ما قبل از انقلاب را ندیده‌اند اما درد ما آن است که معرفی کنندگان انقلاب سلایق جامعه را نمی‌دانند.
او با تأکید بر لزوم بومی‌سازی انقلاب، کتاب «هشت میلی‌متر از انقلاب» دربردارنده خاطرات شفاهی علی میرقطبی را معرفی کرد که به رویدادهایی پیش از بهمن ۵۷ در سبزوار می‌پردازد. مقصودی کتاب را تاریخ شفاهی انقلاب سبزوار نامید.

 

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST