کد مطلب: ۱۷۷۵۰
تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

چاپ کتاب بد برای آب و نان بیشتر!

ایسنا: محمد دهقانی با «خراب» توصیف کردن وضعیت فرهنگی، از کتاب‌های بدی می‌گوید که برای ارتقاء و بیشتر شدن آب و نان منتشر می‌شوند.

این نویسنده و مترجم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت ادبیات و ترجمه در سال ۱۳۹۷ اظهار کرد: شاید بهتر است بگوییم وضعیت فرهنگی چطور است، که پاسخ آن یک کلمه است؛ خراب است! خیلی خراب! امسال من بیشتر آثارم تألیف بوده است. یک ترجمه دارم که هنوز منتشر نشده و یکی، دو سالی است که در نشر ماهی گیر کرده است.

او افزود: برای یک کتاب زحمت زیادی کشیده می‌شود اما تیراژ پایینی در حدود ۵۰۰ تا و ۷۰۰ تا دارد و این برای جمعیت ۸۰ میلیونی خنده‌دار است. کاغذ هم که سرسام‎‌آور گران شده و ناچارا به ناشر فشار می‌آید، چون بازار کشش ندارد و او نمی‌تواند قیمت را خیلی بالا ببرد. خلاصه که اوضاع خیلی بد است.

دهقانی سپس به نشر کتاب‌های نامناسب برای ارتقا در شغل اشاره کرد و گفت: آن‌چه دارم می‌بینم این است که ترجمه‌های بد بسیار زیاد است. نوشته‌های بد و مبتذل هم بسیار زیاد است. حضرات اساتید دانشگاه برای ارتقای‌شان کتاب مزخرف چاپ می‌کنند، تا ۵۰ نسخه به آن‌جا تحویل بدهند و آب و نان‌شان زیاد شود. به فرهنگ لطمه زیادی وارد شده است. البته مسئله ما از مسئله فرهنگ گذشته است؛ فقط داریم خودمان را فریب می‌دهیم.

نویسنده «حدیث خداوندی و بندگی» و مترجم «سیر آفاق» همچنین از کتاب‌هایی موردپسندش که اخیراً خوانده است نام برد و بیان کرد: «زمان بازیافته» یا «خاطرات سیاسی بهمن بازرگانی» از نشر اختران و «روزها در راه» نوشته شاهرخ مسکوب از نشر خاوران از جمله کتاب‌های خوبی هستند که اخیراً خوانده‌ام. ترجمه‌های رضا رضایی و عبدالله کوثری را هم معمولاً می‌خوانم و بعضاً متن‌هایی هم برای آن‌ها می‌نویسم.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST